در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش ۵ درصدی استعمال سیگار در بین پسران نوجوان

رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: هزینه‌های زیادی بر نظام سلامت کشور جهت درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات و سیگار تحمیل می‌شود.

ولی زاده گفت: بر اساس آخرین بررسی ها، سن مصرف دخانیات در کشور کاهش پیدا کرده است. به طوری که در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال، استعمال سیگار در دختران حدود ۲/۱ درصد و در پسران این گروه سنی ۴/۸ درصد است. در مجموع ۳/۴درصد دختران و پسران مصرف کننده سیگار هستند.

به گفته وی بررسی ها نشان می دهند مصرف سیگار در بین دختران گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال، ۱۳۳ درصد افزایش پیدا کرده و استعمال سیگار در بین پسران این گروه سنی، حدود پنج درصد کاهش پیدا کرده است.

او گفت: متاسفانه سن مصرف قلیان هم به ۱۳ سال کاهش پیدا کرده است. اگر اقدامی موثر و مفید در راستای پیشگیری از استعمال دخانیات و قلیان انجام نشود، دچار مسائل و مشکلات مختلفی خواهیم شد. هزینه های زیادی نیز بر نظام سلامت کشور جهت درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات و سیگار تحمیل خواهد شد.


به گفته ولی زاده در حال حاضر در تنباکوهای قليان از مواد معطر و انواع طعم دهنده ها استفاده می شود و این موضوع سبب جذب بیشتر افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به مصرف قلیان خواهد شد.

او گفت: باور غلط در مورد بی خطر بودن مصرف قلیان، استفاده از آن در دورهمی ها و تعارف آن به کودکان موجب می شود اثر مخرب وابستگی به نیکوتین بر روی بچه ها باقی بماند. باید در زمینه کاهش میزان عطر و طعم افزوده شده به تنباکوی قلیان تصمیم جدی گرفته شود.

به عقیده وی تصاویر طراحی شده بر روی بسته بندی محصولات دخانی باید تغییر کند تا از نوجوانان و جوانان در برابر تبلیغات و ترفندهای صنایع دخانی برای افزایش گرایش آنان به مصرف دخانیات محافظت شود.


بیشتر بخوانید

 

 

 

برچسب ها: دخانیات ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار