هرس باغات مو در شهر جهانی انگور

به منظور افزایش بهره وری درخت مو، هر ساله ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ‌های شهرستان ملایر هرس می‌شود.

انگور میوه‌ای که نخستین بار به نام محصول کشاورزی ، نام ایران در سازمان جهانی خوار و بار کشاورزی ملل متحد ثبت کرد.

انگور ملایر و باغات دره جوزان آن محصولی است که به نظر کارشناسان سازمان فایو یا همان سازمان جهانی خوار و بار کشاورزی ملل متحد در سال ۹۷ ثبت جهانی شد.

وسعت باغات انگور ایران بعد از کشور‌های چین، ایتالیا، آمریکا، اسپانیا، ترکیه فرانسه، و آرژانتین در رتبه‌ی هشتم جهان قرار دارد و در تولید آن هم در رتبه نهم جهان هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر گفت: هم اکنون در شهر جهانی انگور ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ انگور بارور داریم که سالانه حدود ۲۴۰ هزار تن محصول از آن‌ها برداشت می‌شود.

مهدی میر باقری گفت: سالانه یک درصد محصول انگور شهرستان برای آب غوره،۲ درصد برای سرکه و ۳ درصد آن تازه خوری می‌شود.

او با بیان اینکه بیشتر انگور ملایر بعد از خشک شدن و تبدیل به کشمش تیزابی ، در واحد‌های کشمش پاک کنی و به طور سنتی برای صادرات آماده می‌شوند، افزود: سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تن کشمش از این انگور‌ها تهیه و به کانادا، ترکیه ، اوکراین و کشور‌های خاورمیانه صادر می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر گفت: ۱۵ هزار نفر در بخش باغبانی و تهیه فرآورده‌های انگور مشغول به کارند.

او گفت: ما در شهرستان ۶۱ واحد کشمش پاک کنی داریم که از همه ظرفیت‌های خود برای تولید کشمش هم اکنون استفاده نمی‌کنند.

میر باقری گفت: ظرفیت تولید ۸۱ هزار تنی کشمش واحد‌های کشمش پاک کنی را در شهرستان داریم،کشمش مورد نیاز برای شستشو و بسته بندی در این کارخانه ها از شهرستان‌های خنداب و تاکستان تامین می‌شود.

او می گوید: برای بالا بردن میزان تولید انگور در شهرستان دنبال اجرای طرح باغات ایستاده انگور یا فراز هستیم.

میرباقری گفت: به منظور افزایش بهره وری درخت مو هر ساله باغ های شهرستان ملایر هرس می شود.

عمل هرس یعنی بریدن و یا قطع کردن شاخ و برگ خشک شده و کاذب، که این عمل به رشد مطلوب درختان کمک می‌کند در واقع برخی شاخه‌ها قدرت رشد شاخه‌های زایشی را کمتر می‌کنند و این در کاهش محصول تاثیر منفی خواهد داشت به همین منظور باغداران اقدام به هرس می‌کنند که البته هرس درخت انگور، در چند مرحله است.

هرس سبز را می‌توان تکمیل کننده هرس خشک نامید. این هرس زمانی بر روی بوته مو انجام می‌شود که جوانه‌ها شروع به رشد کرده باشند و این عمل را می‌توان در تمام رشد ادامه داد.

منظور از این عمل حذف بعضی از جوانه‌های غیر مفید تاک می‌باشد. هم زمان با حذف جوانه‌های غیر مفید می‌توان شاخه‌های اضافی، زاید و یا بیمار را نیز حذف کرد. این جوانه فقط شاخ و برگ تولید می‌کنند و میوه نمی‌دهند؛ بنابراین باید حذف گردند و در مو‌های مسن باید جوانه‌ها را به طور شدید هرس کرد، زیرا باعث تضعیف مو شده و در نتیجه باعث پیدا شدن اعضای غیر مفید خواهند شد.

بعد از بیدار شدن تاک از خواب زمستانی تعدادی شاخه و پا جوش و یا تنه جوش شروع به روییدن می‌کنند که موجب تضعیف مو می‌شوند؛ لذا قبل از اینکه طول این شاخه‌ها به ۱۵ سانتی متر برسد بایستی آن‌ها را هرس کرد. در درختان مو بعضی مواقع رو شاخه‌ها یک یا چند دستک از محل بند می‌رویند که این دستک‌ها بعضی در زیر خوشه و برخی بالاتر از خوشه ظاهر می‌شوند که باید حتی المقدور آن‌ها را حذف کرد.

بوته‌های انگوری که از ارقام قوی بوده و یا بر اثر کرد دهی و آبیاری زیاد رشد آن‌ها غیر عادی شده است لازم است که فورا تعدادی از شاخه‌های آن را از ۳ تا ۴ بند بالاتر از محل خوشه در زمانی که خوشه‌ها هنوز به صورت گل هستند جهت تقویت و جلوگیری از ریزش بی مورد گل‌ها حذف کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.