مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: پارسال ۵۰ بنای تاریخی در استان مرمت و بازسازی شده است.

شاهوردی گفت: پارسال ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت ۵۰ بنای تاریخی در خراسان جنوبی هزینه شده است.

او گفت: از جمله آثار شاخص مرمت‌شده می‌توان به باغ و عمارت اکبریه با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و کاروانسرای خان طبس با اعتبار ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اشاره کرد.

شاهوردی مرمت بافت‌های تاریخی شهری و روستایی را از دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی همچون بافت تاریخی خوسف، بیرجند، تون فردوس و بشرویه با اعتبار ۲۲ میلیارد ریال از اقدامات انجام شده در حفاظت از معماری بومی و سنتی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: یکی از شاخص‌ترین و برجسته‌ترین نمود‌های فرهنگی و هویت‌سازی هر کشوری آثار تاریخی و فرهنگی آن است؛ لذا نگهداری، حفاظت و مرمت این آثار یکی از وظایف مهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محسوب می‌شود.

او گفت: غنای فرهنگی هزاران ساله و محوطه‌های باستانی متعدد خراسان جنوبی باعث شده است با گنجینه غنی از اموال منقول و غیرمنقول روبه‌رو باشیم که سبب شده تا یکی از اولویت‌های آزمایشگاه حفاظت و مرمت اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی حفاظت و مرمت آثار و اشیای منقول تاریخی و فرهنگی مخازن استان و آثار فرهنگی و تاریخی موزه و مجموعه‌های خصوصی باشد.

شاهوردی گفت: پارسال ۵۰ قلم از اشیای تاریخی و مطالعاتی متعلق به بخش دولتی و خصوصی در آزمایشگاه این اداره کل، حفاظت و مرمت شد و این آثار شامل اشیای مفرغی، سکه، ظروف سنگی، ظروف سفالی، آجر‌های منقوش و نسخ خطی است.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۸۲ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.