نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران باعث محدودیت علیه برنامه هسته‌ای نشده است.

«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به مذاکرات وین ادعا کرد در صورت عدم دستیابی به توافق واشنگتن آماده است تحریم‌ها علیه ایران را تشدید و تحریم‌های جدیدی اعمال کند.

بر اساس گزارش الجزیره، رابرت مالی در ادامه با اشاره به فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، مدعی شد: «امکان احیای توافق هسته‌ای در بهترین حالت، بسیار ضعیف است. سیاست فشار حداکثری ترامپ باعث ایجاد محدودیت‌های قوی و بلندمدت بر برنامه هسته‌ای ایران نشده است.»

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که واشنگتن خواسته‌های ایران خارج از چارچوب توافق را رد خواهد کرد و هرگونه توافق هسته‌ای جدید برای بررسی به کنگره فرستاده خواهد شد.

گفتنی است در حالی واشنگتن از احیای برجام سخن می‌گوید که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از این توافق خارج و کارزار فشار حداکثری شامل تحریم‌های گسترده را علیه ایران اعمال کرد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا نیز از زمان ورود به کاخ سفید نه تنها تحریم‌های ایران را کاهش نداده، بلکه برخی تحریم‌ها را نیز علیه تهران اعمال کرده است.

یک سال بعد از خروج ترامپ از برجام، آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد که این اقدام بخشی از کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ بود که سعی در ایجاد محدودیت‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران داشت. با این وجود تهران با تأکید بر مذاکره، همواره پایبندی خود بر تعهدات را نشان داده است.مقامات آمریکایی بار‌ها تاکید کرده اند حتی در صورت احیای برجام نیز بسیاری از تحریم‌های تهران را حفظ خواهند کرد. 

رابرت مالی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا مدعی شد که بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک چندملیتی کمک می‌کند تا فعالیت هسته‌ای ایران کنترل شده بماند.

در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های محدودی را کاهش می‌دهیم

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین می‌گوید پس از بیش از یک سال مذاکرات در وین زمان رو به اتمام است.

رابرت مالی همچنین مدعی است: «ما توافقی با ایران نداریم و چشم‌انداز دستیابی به آن در بهترین حالت ضعیف است. در نتیجه ما و همه شرکای اروپایی‌مان متقاعد شده‌ایم که در ازای عقب‌نشینیِ ایران و محدود کردن برنامه هسته‌ای، می‌توانیم تحریم‌های محدودی را کاهش دهیم و همچنان هم از طیف وسیعی از تحریم‌های باقی‌مانده و سایر ابزار‌هایی که در اختیار ما برای فشار و هدف قرار دادن سایر فعالیت‌های خطرناک است، استفاده کنیم.»

مذاکرات وین که پیش‌تر تقریباً متوقف شده بود، با افزایش قیمت سوخت و بروز بحران انرژی شکل دیگری به خود گرفته است و کشور‌های غربی به دلیل بحران انرژی نیاز مبرم به توافق هسته‌ای و خرید سوخت از ایران دارند. با این حال، ایران همواره اعلام کرده در این مذاکرات به دنبال لغو تمامی تحریم‌هایی است که غرب علیه کشورمان اعمال کرده است.

بدون محدودیت‌ها ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل می‌شود

رابرت مالی همچنین گفت که آمریکا «کاملاً آماده است تا با این واقعیت روبه‌رو شود که بازگشتی به توافق نخواهد بود و بایدن با اشاره پنهان به اقدام احتمالی نظامیِ ایران تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است. دولت آمریکا هیچ توهمی ندارد که دولت ایران حتی با بازگشت به توافق هسته‌ای که دولت ترامپ از آن خارج شد، برای ما تهدیدی باشد، اما دولت بایدن این توافق را اعمال محدودیت‌های واقعی بر فعالیت‌های ایران می‌داند و معتقد است که بدون آن ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل می‌شود.»

مالی در ادامه مدعی شد بدون چنین محدودیت‌هایی ایران اورانیوم غنی‌شده کافی را انباشته کرده و پیشرفت فناوری را به حدی به دست آورده که زمان شکست هسته‌ای را به چند هفته تقلیل داده است و در ادامه ادعا کرد: «یعنی ایران به طور بالقوه می‌تواند سوخت کافی برای بمب تولید کند، و این پیش از آگاهی ما اتفاق می‌افتند و به توقف آن نمی‌رسد.»

نماینده ویژه آمریکا با اشاره به انتقاداتی که قانونگذاران مخالف برجام مدعی می‌شوند این توافق به حمایت تهران از تروریسم، برنامه تسلیحات بالستیک، حملات به نیرو‌های آمریکایی در منطقه، بازداشت آمریکایی‌ها و دوتابعیتی‌ها برای اهداف سیاسی و جنایات حقوق بشری در داخل نمی‌پردازد، مدعی شد: «ایران همچنان تهدیدی برای آمریکا و متحدانش به ویژه اسرائیل است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکا
افول آمریکا و اسراییل شروع شده و رو به نابودی هستند
این وعده حق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
برجام انرژی هسته ایی همه سیاه بازی برای لنگ کذاشتن کار اقتصاد بخصوص زندگی مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
این وسط کمر مردم ایران شکسته
Canada
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
اتفاقا فشار حداکثری چند دهه تون
باعث شد ایران زمین به خودباوری برسد و
پیشرفت چشمگیری کنند که دشمن هم بهش اعتراف میکند
و ملت ما دو بام و یک هوا و
سیاست چندگاه شماها افشا شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
سلام اما ما در ایران با تمام وجودمان اثر تحریم ها را لمس می کنیم.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
فشار حداکثری اقتصادی کمر ما ملت رو شکست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
خرم شهرها ، در پیش است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
به نظرم با این طرز فکر که آمریکایی ها دارن مذاکرات رو لغو کنیم بهتره داریم وقتمون رو هدر میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
والا کمر مردم شکست شما اذعان کنید چه فایده
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۰:۲۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
تاریخ مصرفتون رو به اتمامه معلومه که رجز خواندنتون هم از ضعف وحقارته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
کلا آمریکا همیشه شکست میخوره...خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
شما هم باید قبول کنید که کمر مردم با گرانی و تورم شکسته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
این سخنان یعنی تحریم ها به هیچ وجه برداشته نخواهد شد جز موارد محدودی که هیچ ارزشی برای ایران ندارند و فقط مشکل فعلی آنها را که بدلیل جریان اوکراین با آن مواجه شدند و مواردی که فقط دست آنها را برای کنترل صفت و سخت و همه جانبه ما باز می دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
اگر اذعان کرده پس چرا تحریمهای جدید وضع میکنه ؟ کسی که زده زیر میز وین رو معطل کرده . ازین کشور شکایت کنید .
آخرین اخبار