امیر قطر و بوریس جانسون در بیانیه مشترک از طرفین مذاکره کننده در وین درخواست کردند تا فرصت فعلی را برای دستیابی به توافق غنیمت بشمارند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر کشور قطر با یکدیگر دیدار کرده و درباره مسئله هسته‌ای ایران و برجام با یکدیگر به بحث و گفتگو پرداختند.

طرفین در این دیدار بر لزوم افزایش همکاری‌ها برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و نقش دیپلماسی قطر را برای رسیدن به این اهداف تاکید و حمایت‌های خود را از طرح مذاکرات منطقه‌ای از جمله با ایران اعلام کردند.

نخست وزیر انگلیس و امیر قطر همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداختند و بر نقش احیای توافق هسته‌ای ایران برای دستیابی به ثبات در منطقه تاکید کردند. آن‌ها همچنین  راه حل دیپلماتیک و مذاکرات را بهترین راه برای دستیابی به یک توافق و اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران عنوان کردند.

جانسون و آل ثانی در پایان، بدون در نظر گرفتن مانع تراشی‌های انگلیس در مذاکرات وین، از همه طرف‌های مذاکره کننده خواستند تا از این فرصت برای دستیابی به یک توافق خوب و مثبت استفاده کنند و آن را مغتنم بشمارند.

چندی پیش نیز امیر قطر  در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ضمن تاکید بر اینکه قطر ادعایی بر نقش رسمی میانجیگری بین غرب و ایران را ندارد، گفت: «ایران همسایه ما است و ما در حال تلاش برای کمک به همه طرف‌های مذاکره هستیم تا به توافق هسته‌ای بازگردند».

گفتنی است مذاکرات وین که پیش‌تر تقریبا متوقف شده بود، با افزایش قیمت سوخت و بروز بحران انرژی شکل دیگری به خود گرفته است و کشور‌های غربی به دلیل بحران انرژی نیاز مبرم به توافق هسته‌ای و خرید سوخت از ایران دارند. با این حال، ایران همواره اعلام کرده در این مذاکرات به دنبال لغو تمامی تحریم‌هایی است که غرب علیه کشورمان اعمال کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Lithuania
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
به مانع تراشی های انگلیس اشاره نکردن؟ آخی ناز بشن.
آخرین اخبار