معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همکاری‌های بلندمدت را باعث تحکیم و پایداری پیوندهای منطقه‌ای برشمرد.

علی باقری روز سه‌شنبه در تهران در دیدار فرقت صدیق‌اف معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان با توجه به تحولات و شرایط جاری در افغانستان تاکید کرد در هر شرایطی کشورها نباید از وضعیت مردم افغانستان غافل شوند و گفت: برای تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای و تأمین منافع دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و موضوعات مشترک امنیتی در منطقه باید همکاری‌های فشرده و منسجم و بیشتری داشته باشیم.

معاون سیاسی وزیرخارجه همچنین ثبات کشورهای همسایه افغانستان را جدای از استقرار صلح و آرامش در افغانستان ندانست و همکاری‌های بلندمدت را باعث تحکیم و پایداری پیوندهای منطقه‌ای برشمرد.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان نیز در این دیدار ضمن تأکید بر علاقه‌مندی کشورش به توسعه روابط با ایران به ویژه در بخش‌های حمل و نقل، تجارت و بهره‌گیری از بندر چابهار برای تسهیل و افزایش صادرات و واردات متقابل، اظهار داشت: مسیرهای سنتی و پیشین پاسخگوی نیازهای حوزه امنیت غذایی نبوده و یافتن مسیرهای جایگزین الزامی می‌نماید.

گفتنی است از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، کشورهای همسایه این کشور نشست های مشترکی را با موضوع بهبود شرایط افغانستان داشته اند.

سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سطح وزرای خارجه با حضور هیئتی به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت‌خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان و وزرای خارجه روسیه، قطر و اندونزی یازدهم فروردین در شهر تونشی چین برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان، طی سخنانی در سومین نشست همسایه‌گان افغانستان ابراز امیدواری کرد که «افغانستانی آرام در همسایگی ما شکل بگیرد. پیشنهاد ما ایجاد مکانیسم منطقه‌ای و صندوق مالی برای کمک به مردم افغانستان است که بتواند به بازسازی و توسعه افغانستان کمک کند.»

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به «نگرانی از فعالیت‌ گروه‌های تروریستی مختلف مانند داعش در داخل افغانستان» گفت: گسترش فعالیت‌های تروریستی داعش در افغانستان جای هیچ تردیدی باقی نگذاشته است. ما به اقدامات جمعی کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم نیاز داریم».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
کی غافل شدیم۲۰میلیون شغل رادادیم به اینا خودمون درخیابان قدم میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
آب سیستان وابسته به افقانستان است. نابود شد. دام از بین رفتن. کوچ مردم. نداشتن کشاورزی.......
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۳:۳۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
پول رفت برگشتت را از بیت المال ما میپردازی // اوخت میری از افغانستان دفاع میکنی
آخرین اخبار