حسین امیرعبداللهیان گفت: لازم است نهادها و سازمانهای بین المللی و اروپایی رویکرد مناسبی را اتخاذ و توجه بیشتری را در این موضوع صورت دهند.

وزیر امور خارجه در دیدار با معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلواکی گفت: ایران برای ارتقاء و تعمیق همکاری های سیاسی و اقتصادی دوجانبه و نیز در سازمان های بین المللی آماده استو برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی فرصت مناسبی برای گفتگو در زمینه های جدید تجاری و اقتصادی است.

خانم اینگرید بروثکوا نیز در این دیدار با ابراز خوشوقتی از برگزاری نشست رایزنی های سیاسی میان دو‌کشور بر اهمیت تقویت ارتباطات سیاسی و مناسبات اقتصادی فیمابین دو کشور تاکید کرد.

روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلواکی به سال ۱۹۹۳ و زمان تاسیس و استقلال جمهوری اسلواکی باز می گردد.

در نتیجه تبادل هیات های عالیرتبه دو کشور چندین سند و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه های مختلف بین دو طرف به امضا رسیده اند که "موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف" و نیز "موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری ها" از جمله مهم ترین این اسناد بوده اند.

تازه ترين گزارش وزارت اقتصاد اسلواكی نشان مي دهد كه حجم كل مبادلات تجاری ميان اين كشور و ايران به ميزان دو برابر نسبت به سال قبل از آن افزايش داشته است.

عمده اقلام صادراتی ایران به اسلواکی مواد غذایی از قبیل پسته، کشمش و خشکبار، میوه جات خشک، خرما، سبزیجات خشک و فرآوری شده، برخی ادویه جات، برخی آنزیم ها، رزین و برخی دستگاه های ماشینی و نیز فرش و سایر کفپوش ها و کالاهای وارداتی مهم ایران از اسلواکی عبارتند از: ماشین آلات صنعتی، وسایل و تجهیزات راه آهن، توربین، ژنراتور، تجهیزات نیروگاهی، بلبرینگ، اکسیدهای منیزیم، فیلم های رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی، پمپ های آب، هواکش، تجهیزات دستگاه های حرارتی، سیم و مفتول های چندلایچه و پیچیده است.

صبح امروز نیز مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه معاون دیپلماسی اقتصادی کشورمان در دیدار با معاون وزیر امور خارجه اسلواکی با برشمردن ظرفیت های ایران در حوزه های انرژی، پتروشیمی،صنایع دارویی و غذای فن‌آوری های نوین و دانش بنیان ، برای همکاری با طرف اسلواک اعلام کرد در بخش صنایع دارویی و پزشکی از جمله تولید واکسن کرونا  دو طرف می توانند همکاری داشته باشند.

خانم بروثکوا نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، ابراز امیدواری کرد با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی، گام مهمی در توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور برداشته شود.

اما حسین امیر عبداللهیان در ادامه این دیدار همچنین با اشاره به موضع ایران مبنی برمخالفت با جنگ در هرجای دنیا گفت: در افغانستان، فلسطین و یمن صحنه های دلخراش آسیب به مردم عادی، زنان و کودکان را شاهدیم و لازم است نهادها و سازمانهای بین المللی و اروپایی رویکرد مناسبی را اتخاذ و توجه بیشتری را در این موضوع صورت دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقاي وزير!!! كمي به وضعيت داخلي كشور با دقت بيشتر نگاه كنيد فرق زيادي با همان كشورهايي كه اشاره كرديد نداريم
آخرین اخبار