عضو کارگروه فرونشست زمین اصفهان گفت:در حال حاضر تعدادی از مردم اصفهان به سمت مناطق شمالی کشور مهاجرت کرده‌اند.

بهرام نادی گفت: دشت اصفهان-برخوار شامل شهر‌هایی همچون اصفهان، دولت آباد، حبیب آباد، گز، شاهین شهر و… است که جمعیت ساکن در آن بیش از ۲.۵ میلیون نفر است. برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی منجر به فرونشست زمین در این دشت با حداکثر نرخ ۱۸.۵ سانتیمتر در سال ۱۴۰۰ شده است. بیشترین نرخ فرونشست در مناطق شمالی اصفهان و نواحی ۴ و ۵ آموزش و پرورش رخ داده است که جمعیت آن را اقشار کم‌درآمد و مهاجرین تشکیل می‌دهد.  

چندی پیش  استاندار اصفهان گفته بود تاکنون ۱۰۰ مدرسه در استان به دلیل فرونشست زمین تخلیه شده و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان در حال بررسی و شناسایی مدارس تخریبی ناشی از فرونشست در استان است.

عامل اصلی فرونشست در دشت اصفهان-برخوار وجود ۴۸۵۴ چاه مجاز با برداشت سالیانه ۲۸۶ میلیون متر مکعب، ۱۴۹۰چاه غیرمجاز با برداشت سالیانه ۲۹ میلیون متر مکعب با مجموع ۳۱۵ میلیون متر مکعب در سال و عدم تغذیه آبخوان به دلیل عدم جریان آب سطحی در زاینده‌رود است. حتی در صورت حذف یارانه آب و قیمت‌گذاری جهانی با میانگین هر متر مکعب آب معادل ۲.۲ دلار، اقتصاد آب‌محور به مفهوم نابود شدن شهر، مدارس، کشاورزی، تهدید امنیت غذایی و بر هم زدن آرامش روحی و روانی جامعه به ازای ۷۰۰ میلیون دلار درآمد در سال است.

عضو کارگروه فرونشست زمین اصفهان  می گوید: در حال حاضر تعدادی از مردم اصفهان به سمت مناطق شمالی کشور و به استان‌های گیلان و مازندران مهاجرت کرده‌اند چرا که نمی‌دانند در آینده وضعیت آب و تبعات فرونشست زمین چه خواهد بود. اما همین مهاجرت به استان‌های مازندران و گیلان هم منجر به افزایش ویلاسازی و در نتیجه تخریب جنگل‌ها و اکوسیستم مناطق شمالی می‌شود.

به گفته او هرچند شهر اصفهان و شهر‌ها و شهرک‌های اطراف آن مثل فولادشهر و بهارستان از مناطق مهاجرپذیر محسوب می‌شوند و بارگذاری جمعیتی دارند. این بارگذاری مهاجرتی نیز فشار بر منابع آب و خاک را بیشتر کرده و به فرونشست زمین سرعت می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر سامان
۲۰:۰۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
انتقال آب از سد کارون چهار با کانال و یا لوله گذاری یکی از روشهای فرار مرکز کشور از بحران و مهمتر اینکه انقال از خزر و انتقال از دریای عمان و خلیج فارس با لوله هم باید بررسی و اجرایی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
مگر آب از زیر زمین برنمیدارند هزینه های سربار تولید به چه قیمتی ! کشاورز مستعطل مانده مقرری خشکسالی بدهید درب چاه ها را مدتی ببندید! گرچه دقیقه ۹۰ است اما آیا ابنیه ها و هویت شهر و خاک و آب در الویت اند یا کشاورزی به هر قیمتی!!!