سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

میوه های نشسته باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی می شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: میوه‌های فصل باید به خوبی شسته شوند و نشسته خوردن این میوه‌ها باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی می‌شود.

پژمان عقدک گفت: با پیگیری‌هایی که از مراکز بهداشتی و درمانی انجام شد یک افزایش مختصری در تعداد مراجعه بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به علت اسهال، دل‌درد و دل‌پیچه گزارش شد که دلایل مختلفی می‌توان برای آن تعریف کرد.

یکی از دلایل این علائم کرونا است، باید بدانیم که همچنان درگیر کرونا از نوع اُمیکرون آن هستیم و نوع اُمیکرون می‌تواند منجر به بروز علائم گوارشی به ویژه در بزرگسالان و حتی در کودکان شود، اُمیکرون خود را با بیشتر با علائم گوارشی نشان می‌دهد.

عقدک می‌گوید دلیل دوم این است که در فصل گرما هستیم و با تغییر درجه حرارت پیک‌هایی از بیماری‌های گوارشی از جمله دل درد، دل پیچه، اسهال و استفراغ ممکن است، اتفاق بیفتد، که بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده، وضعیت آب اصفهان خوب است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

توصیه می‌شود که اگر این اتفاق افتاد و علائم گوارشی بروز پیدا کرد، مهم‌ترین نکته کم آب شدن بدن و جبران کردن آن است و یکی از مهم‌ترین مداخلاتی که می‌توان انجام داد تأمین آب بدن و تغذیه است که به بهبود بیماری کمک می‌کند.

به گفته او هیچ میکروب اختصاصی تاکنون در اصفهان شناسایی نشده و مشکل حادی هم وجود ندارد، میوه‌های فصل مانند توت، آلوچه، طالبی، گرمک باید به خوبی شسته شوند و نشسته خوردن این میوه‌ها باعث ایجاد بیماری‌های گوارشی و بروز علائمی همچون اسهال، استفراغ و درد شکم شود، بنابراین به افراد توصیه می‌شود به هیچ عنوان این نوع میوه‌ها را نشسته مصرف نکنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید افراد باید سعی کنند همیشه قبل از خوردن هر گونه مواد غذایی دست‌های خود را با مواد ضدعفونی‌کننده شست‌وشو دهند و هیچ نوع میوه یا سبزی نشسته مصرف نکنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.