معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: آسیاب آبی روستای دهشیر توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان مرمت و راه‌اندازی شد.

محمدپور گفت: با مرمت آسیاب آبی روستای دهشیر توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، این بنای سنگی می‌تواند علاوه بر احیای مجدد فضای خدماتی، به رونق گردشگری روستای دهشیر هم کمک کند تا روستای دهشیر که در مسیر دندی به تخت سلیمان قرار دارد به روستای هدف برای بازید گردشگران تبدیل شود.

او می گوید: ساخت چرخ آسیاب با چوب توت، نقاشی درب و پنجره آسیاب، ایزوالسیون واندود دیوار‌های اطراف چرخ با استفاده از مالت ماسه و سیمان، بازسازی دیوار‌های اطراف چرخ و ساخت اتاقک ترمز، نظیم چرخ آسیاب، اجرای سنگ قلوه رودخانه در روی سکوی ضلع غربی، جمعآوری سیستم قدیمی و فرسوده آسیاب و ... از اقدامات مرمتی انجام شده در این آسیاب آبی است.

معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: آسیاب آبی دستگاهی برای خردکردن گندم و سایر غلات است که با استفاده از تکنیک سرعت و فشار آب کار می‌کند.

آسیاب آبی روستای دهشیر علیا در بخش مرکزی استان زنجان در دهستان بوغداکندی در ۱۰۰ متری شمال غرب روستای دهشیر علیا، در میان باغات و مزارع شمال غرب روستا قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.