اجرای طرح غربالگری فشار خون در کهگیلویه

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: ۱۳ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال این شهرستان دارای فشار خون بالا است.

سید منصور تقوی با اشاره به اجرای طرح غربالگری فشار خون گفت: تا کنون ۹ هزار و  ۱۳۹ تن یعنی ۱۳ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال  شهرستان به عنوان بیمار فشارخون بالا شناسایی شده و تحت مراقبت هستند.

او می گوید: نیاز است افراد بالای ۳۰ سال جهت غربالگری فشارخون خود به نزدیکترین پایگاه سلامت و یا مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه کنند.

تقوی سنجش فشارخون پرسنل ادارات مختلف شهرستان، برپایی  ایستگاه سنجش و غربالگری فشار خون در میدان مرکزی دهدشت، بیمارستان امام خمینی (ره)، میادین اصلی سایر شهرهای شهرستان و مصلی های نمازجمعه از جمله برنامه ها در دست اجرا برای شناسایی افراد بیمار است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه انجام مداخله کارشناسان برای کاهش استفاده از نمک در تهیه نان های سنتی و صنعتی، آموزش صنوف پزنده شهرستان، آموزش عمومی مردم در خانه های بهداشت و پایگاههای سلامت و مراجعه خانه به خانه در برخی نقاط شهرستان جهت غربالگری فشار خون افراد بالای ۳۰ سال را از دیگر برنامه های اجرا شده توسط مرکز بهداشت کهگیلویه در هفته فشار خون اعلام کرد.

او می گوید: سابقه خانوادگی، مصرف نمک، میزان چربی خون، مصرف الکل و دخانیات، چاقی و وزن زیاد، دیابت، استرس و فشارهای ناشی از آن، سبک زندگی و عدم فعالیت و کم تحرکی از مهم ترین عوامل ابتلا افراد به فشار خون بالاست.

به گفته تقوی، فشار خون اولیه سال ها بدون علامت است و اکثر بیماران از بیماری خود اطلاع ندارند و زمانی علامت دار می شود که بر اندام های حیاتی مانند مغز، چشم، کلیه و قلب تاثیر گذاشته و به آنها آسیب رسانده لذا به همین دلیل فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

هفته فشار خون از ۲۷ اردیبهشت لغایت ۳ خرداد ماه جاری و شعار " با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید" نامگذاری و معرفی شده است.

بیش از ۴۰ درصد از جمعیت ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه را افراد بالای ۳۰ سال تشکیل می دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.