نمایندگان مجلس در روند رسیدگی به طرح شفافیت قوای سه گانه و سایر نهادها، سازمان انرژی اتمی را از این قانون مستثنی کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در روند رسیدگی به طرح شفافیت قوای سه گانه و سایر نهادها، مصوب کردند تا فعالیت کلیه موسسات خصوصی عهده دار خدمات عمومی ازجمله شامل مراکز و کانون های وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان های نظام مهندسی، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف و تعاون، موسسات اعتباری و شرکت های بیمه غیردولتی و همچنین سازمان های مردم نهاد و خیریه‌ها شفاف شود.

که البته نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از حکم این قانون مستثنی هستند.

 بند ۵ ماده ۱ طرح شفافیت قوای سه گانه با موضوع مستثنی شدن سازمان انرژی اتمی، نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات از این طرح، بررسی و پس از بحث و گفتگو‌های صورت گرفته به پیشنهاد رئیس مجلس 7 روز پیش برای بررسی بیشتر به کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها  ارجاع شد.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مجلس به عنوان پیشنهاددهنده مستثنی شدن موارد طبقه بندی شده سازمان انرژی اتمی در طرح شفافیت قوای سه گانه، گفته بود: در طرح شفافیت قوای سه گانه به دنبال شفافیت عملکرد تمامی دستگاه ها، شوراها، سازمان‌ها و نهاد‌ها هستیم، اما در تبصره ردیف ۱-۵ و سازمان انرژی اتمی، نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات مستثنی شده است و ما پیشنهاد دادیم که موارد طبقه بندی شده و آنچه که محرمانگی لازم دارد مستثنی شود.

امروز همچنین مصوب شد کلیه شوراها و شوراهای عالی که به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی یا شورای انقلاب تشکیل شده اند و همچنین شوراهای عالی وابسته به قوه مجریه، شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخش، شهرستان، استان و شورای عالی استانها شفاف شوند.

البته شورای امنیت کشور، شورای‌های تامین استان‌ها و شهرستانها از حکم این بند مستثنی هستند.

پیش‌تر، نمایندگان مجلس چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت در جریان بررسی طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها با ۱۷۵ رأی موافق از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر با اصل ماده ۳ این طرح موافقت کردند.

مشمولان این قانون از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام (فقط در اجرای اصل ۱۱۲ قانون اساسی در موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان) هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، شورا‌های اسلامی شهر و روستا و شورا‌های موضوع این قانون موظفند مشروح مذاکرات خود را اعم از صحن و کمیسیون‌های تابع آن‌ها و آرای ماخوذه از اعضا را به تفکیک اسامی موافق، مخالف، ممتنع و کسانی که در رای گیری شرکت نکرده اند، حداکثر ظرف یکماه در پایگاه اطلاع رسانی خود با قابلیت خوانش رایانه‌ای منتشر نمایند.

این تکلیف مگر در مواردی که به موجب قانون اساسی و قوانین مربوط به هر یک از نهاد‌های مذکور در این قانون، تشکیل جلسه غیرعلنی یا رای گیری مخفی پیش بینی شده باشد مستثنی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۷:۲۰ ۱۰ تير ۱۴۰۱
قانون شفاف سازی برای اخلالگران اقتصادیست که دلار را در صرافیها به نرخ فردا میفروشند و برای کسانیست که نرخ اجاره و گوشت و مرغ و روغن مردم را با احتکار و قاچاق غیر قابل تحمل میکنند نه برای سازمان نیروی هسته ای کشور. برای دستگیری قاچاقچیان نفت و بنزین است و اخلالگران اقتصادی وسیاسی در دولت و مردم است. نه برای دوربین کاری در تاسیسات هسته ای کشورمان.
آخرین اخبار