به گفته مدیر سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی همدان نرخ باروری در استان همدان به کمتر از حد جانشینی رسیده است.

دکتر شهلا نوری افزود: آمار باروری در استان همدان  ۱.۶۵  گزارش شده و  هم اکنون آمار باروری در این استان به کمتر از حد جانشینی رسیده است.

مهمترین شاخص جمعیتی، نرخ باروری کلی یا Total fertility rate است؛ یعنی میانگین تعداد فرزندی که یک خانم، در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آورد.

وی تصریح کرد: وقتی میانگین باروری کلی کمتر از نرخ جانشینی (۲.۱) است،  در این جامعه هر زن به طور متوسط خودش را با یک فرزند دختر جایگزین نمی‌کند و در طول گذر زمان می‌تواند منجر به اُفت، صفر شدن و یا در صورت تداوم منجر به رشد منفی جمعیت شود.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: براساس آخرین آمار، در حال حاضر نرخ باروری در استان همدان ۱.۶۵ بوده و به کمتر از حد جانشینی رسیده است.

بیشترین جمعیت استان در گروه میانسالان قرار دارد ودر حال حاضر ۱۲ درصد جمعیت افراد بالای ۶۰ سال است و تعداد سالمندان در استان همدان، از میانگین کشوری بالاتر و همدان چهارمین استان سالمند کشور است.

همچنین در سال‌های اخیر فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول افزایش یافته و فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول در استان همدان، حدود پنج سال و فاصله بین تولد فرزند اول و دوم، ۵.۵ سال است.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یکی از اهداف برنامه‌های افزایش باروری، کاهش فاصله بین موالید و کاهش فاصله بین ازدواج و فرزند اول است.

هم اکنون  سن ازدواج در جوانان در استان همدان  افزایش یافته بطوریکه میانگین سن ازدواج برای دختران ۲۵ سال و برای پسران ۳۰ سال گزارش شده و افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق از عوامل کاهش باروری است.

همچنین در زمینه علل کاهش میزان نرخ باروری در استان همدان، عوامل متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی  تأثیرگذار بوده و مطالعات نشان داده، بحث فرهنگی و سبک زندگی نقش پررنگی در خانواده‌های فرزندان کمتر داشته است.

وی خاطر نشان کرد: اواخرپارسال  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شد و برنامه ریزی برای اجرایی کردن قانون براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز انجام شده است. برنامه‌های آموزشی، فرهنگسازی ارتقاء مراقبت دوره بارداری، ترویج زایمان طبیعی، ارتقاء آموزش حین ازدواج، منع استفاده از واژه بارداری پرخطر و ناخواسته و جایگزینی آن با بارداری نیاز به مراقبت ویژه، ممنوعیت توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری، ممنوعیت عقیم سازی زنان و مردان، نظارت و محدودیت در عرضه داروی سقط جنین به داروخانه‌ها، پیشگیری، نظارت و پایش جدی بر سقط‌های عمدی و آموزش دانشجویان علوم پزشکی و کارکنان از اقدامات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.