با شروع زمان برداشت دانه های تازه باقلا در فصل بهار نگرانی خانواده ها از مصرف این دانه و احتمال ابتلا به بیماری فاویسم افزایش پیدا می کنند.

محمد نعیمی متخصص خون در این باره گفت: فاویسم یک بیماری ژنتیکی است که بر اثر خوردن دانه باقلا در برخی افراد بروز می‌کند.

او گفت: این بیماری مربوط به نقص آنزیمی است و در مردان بیشتر مشاهده می‌شود و درصد احتمال خانم‌ها به این بیماری نسبت به آقایان یک به ده است.

نعیمی گفت: میزان این نقص آنزیم در افراد با روش آزمایشگاهی قابل تشخیص است و در سه دسته خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می‌شود.

او می‌گوید: یکی از روش‌های تشخیص این بیماری در افراد بررسی سابقه ابتلای بستگان نزدیک در خانواده است.

به گفته نعیمی فرم‌های شدید این بیماری در سنین زیر پنج سال خودش را نشان می‌دهد و در افرادی که نوع خفیف این بیماری را مبتلا می‌شوند تا سنین بزرگسالی به همان شکل خفیف باقی می‌ماند.

او گفت: فاویسم در برخی افراد بر اثر مصرف دانه باقلا و یا هنگام رد شدن از کنار مزرعه باقلا ممکن است خودش را نشان دهد که بلا فاصله باید به مرکز درمانی مراجعه شود.

نعیمی درباره عملکرد این بیماری گفت: هر گلبول قرمز ۱۱۰روز عمر می‌کند، اما با مصرف دانه باقلا گلبول‌های قرمزی که در پایان عمر هستند به یکباره از بین می‌روند و بدن توانایی جایگزینی گلبول‌های قرمز جدید را ندارد و ۲۴ساعت بعد علایم کم‌خونی حاد در فرد مشاهده می‌شود.

او می‌گوید: وقتی به صورت ناگهانی ۳۰درصد از گلبول‌های قرمز از بین برود توانایی حمل اکسیژن در خون افت پیدا می‌کنند و یکی از ارگان‌های حساس بدن که به کمبود اکسیژن واکنش نشان می‌دهد مغز است.

نعیمی گفت: عضله قلب به عنوان دومین ارگان نسبت به کمبود اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و شروع به تپش قلب می‌کند و به دنبال آن فرد دچار تنگی نفس می‌شود.

او می‌گوید: در این زمان رنگ ادرار فرد پررنگ می‌شود و اگر مایعات کافی به بدن نرسد ممکن است رسوب این مواد دفعی در کلیه‌ها جمع شود و نارسایی کلیه را به همراه داشته باشد.

این متخصص خون گفت: در این زمان تمام علایم کم خونی حاد نظیر بی حالی و رنگ پریدگی به سراغ فرد می‌آید.


نعیمی گفت: با بالا رفتن سن این بیماری درمان نمی‌شود چراکه بیماری‌های نقص ژنتیکی درمان پذیر نیست و تنها مقاومت بدن فرد و آگاهی او نسبت به بیماری افزایش پیدا می‌کند.

اومی گوید: میزان اکسیدان‌های آسیب رسان در باقلا تازه بیشتر از باقلا خشک شده است.

به گفته نعیمی چنانچه بیماری فاویسم به موقع درمان نشود و بدن درگیر عارضه تنفسی و کلیوی شود احتمال مرگ در فرد وجود دارد، اما این موضوع نادر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.