مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در مناطق روستایی استان ۳۷.۶ درصد هدررفت آب داریم.

امامی گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که به ازای هر دو روستا یک ایستگاه پمپاژ داریم و تأسیسات ما گسترده است اما به همان نسبت پراکندگی جمعیت را هم داریم.

او گفت: در مناطق روستایی بالای ۴۰ درصد هدررفت آب داشته ایم که با اقدامات انجام شده به ۳۷.۶ درصد رسیده است و شهرستان سربیشه یکی از پر هدررفت‌ترین شهرستان‌ها است.

امامی گفت: هم اکنون برای طرح روستای چنشت پیمانکار گرفته‌ایم و اصلاح شبکه در روستا‌های لانو و درح با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: برای شهرستان سربیشه از کمیته امداد امام خمینی (ره) و برای درح از محل فروش سوخت مرزی کمک خوبی گرفته ایم و در دیهوک به دلیل انسداد لوله‌ها، ۲۵ درصد شبکه تعویض شده است.

او گفت: طرح آبرسانی خوشاب در دو مرحله پیش‌بینی شده که با همراهی کمیته امداد امام خمینی (ره) و قرارگاه شهید ناصری تکمیل می‌شود.

امامی گفت: ۳۶ میلیارد تومان اعتبار برای مرحله اول این طرح نیاز است و تاکنون هفت کیلومتر خط انتقال کشیده شده است و لوله اصلی تهیه شده و تا نیمه اول خرداد امسال عملیات مرحله یک آغاز می‌شود که امیدواریم امسال به پایان برسد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: برای اجرای مرحله دوم این طرح، قراردادی ۳۰ ماهه با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده تا در دو سال آینده تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان از جمله روستا‌های مرزی سربیشه آبرسانی می‌شود.

از مجموع ۴۴ دشت و محدوده مطالعاتی خراسان جنوبی هم اکنون به دلیل بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی بر اثر خشکسالی‌های مستمر، افت سطح منابع آب زیرزمینی و کسری مخزن ایجاد شده، ۹ دشت خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی و ۲۲ دشت ممنوعه است؛ یعنی برداشت آب از ۳۱ دشت ممنوع و فقط برداشت آب از ۱۳ دشت آزاد است و به دلیل خشکسالی شدید و اضافه برداشت از منابع آبی استان متوسط افت سطح آب‌های زیرزمینی از ۲۱ به ۲۵ سانتی‌متر در سال آبی گذشته رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.