هدر رفت آب از استخر تا مزرعه، حکایت جوی‌های خاکی که آب زیادی را می‌بلعند

در شرایطی که کاهش بارندگی‌ها منابع آبی را تحت تاثیر قرار داده هنوز هم برخی جو‌ی های خاکی ترمیم نشده و باعث هدر رفت آب می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - برای پیگیری یکی دیگر از مشکلات مردمی راهی روستای آییش و علی آباد علی نظر شدیم، با مردم روستا هم کلام شده و مشکلشان را پرسیدیم.

آقای اسماعیلی یکی از کشاورزان روستای آییش گفت: جوی‌های روستا به سبک سنتی و خاکی و شنی هستند که این موضوع باعث شده حجم زیادی از آب مورد نیاز ما برای آبیاری زمین‌های کشاورزی هدر برود و چون سیمانی کردن آن هزینه بر است به تنهایی قادر به ترمیم آن نیستیم.

علیزاده گفت: هدر رفت آب در جوی‌های خاکی به حدی زیاد است که زمان زیادی طول می‌کشد تا به سر زمین‌ها برسد حتی بیشتر میزان آب در جوی‌ها باقی مانده و به زمین کشاورزی نمی‌رسد!

او گفت: روستای ما حتی ۱۰ متر جوی سیمانی هم ندارد، می‌توان با سیمانی کردن جوی‌ها با همان میزان آب به جای آبیاری ۱۰۰ متر زمین ۳۰۰ متر را آبیاری کرد.

ردیف اعتباری نداریم!

رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: در سنوات گذشته برای ترمیم جو‌ی های خاکی اعتبار داشتیم، اما در حال حاضر در این زمینه ردیف اعتباری خاصی در کمیته برنامه ریزی وجود ندارد و تاکید بیشتر بر لوله گذاری است.

او گفت: تنها زمانی که اعتبارات متفرقه برسد دستمان باز است، نهاد‌هایی مانند بنیاد علوی وستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز می‌توانند در این زمینه کمک حال ما باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف مدعی شد: در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ اعتبار داشتیم و می‌توانستیم جوی‌های آب را ترمیم کنیم، اما مردم روستا‌های آییش و علی آباد علی نظر در این زمینه درخواست و مطالبه‌ای نداشتند.

استفاده از کانال‌های سیمانی و لوله گذاری در آبیاری زمین‌های کشاورزی می‌تواند ۵۰ درصد از هدر رفت آب را کاهش دهد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
واقعا ک همینجوری به مشکل مردم رسیدگی میشه؟