دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: در حال حاضر شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار قرار دارد و با سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کنیم.

 صالح قاسمی در مراسم آغاز به کار قرارگاه خانواده و جمعیت استان قزوین با اشاره به اجرای طرح جوانی جمعیت، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک دهه اخیر بیشتر از ۵۴ بار درباره موضوع جمعیت صحبت و تاکید کرده اند که نشانگر اهمیت بالای این موضوع است.

 ایران با توجه به کاهش بی‌سابقه زاد و ولد در سه دهه گذشته رکورد کاهش نرخ باروری در جهان را از آن خود کرده است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه با تداوم این روند در سه دهه آینده در افزایش سالمندان کشور نیز رکورد خواهیم زد، اظهار داشت: این آمار در سه دهه آینده به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند به این بدان معنی است که در ۳۰ سال آینده از یک جامعه ۹۲ میلیونی نزدیک به ۳۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال خواهند بود.

 امروز جمعیت بالای ۶۰ سال سه برابر نرخ رشد جمعیت است، این میزان در دهه‌های آینده ۱۶ برابر خواهد شد که این یک رکورد در زمینه جمعیت خواهد بود و پیامد‌های جدی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت کشور ما حدود ۸۵ میلیون نفر است، افزود: نرخ رشد جمعیت کشور در سال ۱۳۶۵ حدود مثبت ۳.۹ درصد بود یعنی اینکه سالانه ۳.۹ درصد به جمعیت کشور اضافه می‌شد و در سال‌های اخیر نرخ رشد دائماً کاهش پیدا کرده است تا این که در سرشماری سال ۹۵ از ۳.۹ درصد به ۱.۲ درصد رسید و تا پایان سال ۹۹ نرخ رشد جمعیتی کشور به ۰.۷ درصد و کمتر از یک درصد رسید.

 در ۲۰ ساله آینده نرخ رشد جمعیتی منفی را در کشور تجربه خواهیم کرد و این میزان پایین‌ترین نرخ باروری منطقه غرب آسیا و جهان اسلام در ایران خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین شاخص در تحولات جمعیت شاخص نرخ باروری است، تصریح کرد: سال ۱۳۶۵ نرخ باروری ما ۵.۶ فرزند به ازای هر زن بود که این میزان به حال حاضر نرخ رشد جمعیت در ایران حدود ۰.۶ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، نرخ رشد جمعیت صفر درصد و پس از آن منفی شود.

 استان قزوین جرو استان‌های است با آمار رشد جمعیت و باوری کشور برابر است و تشکیل قرار گاه را باید به فال نیک گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.