ناصر روانبخش در دیدار با رئیس بندر آکتائو قزاقستان در چابهار گفت: با توجه به اهمیت بندر آکتائو و کوریک در تبادلات تجاری ایران و قزاقستان و موقعیت راهبردی بندر چابهار، می توانیم از این ظرفیت برای توسعه همکاریهای حمل و نقلی و ترانزیت دو کشور استفاده کنیم.
آبای توریکپنبایف رئیس بندر آکتائو نیز در این دیدار با اشاره به علاقمندی تجار و بازرگانان قزاقی برای استفاده از مسیر ایران برای ترانزیت، گفت: ما از ظرفیتهای بنادر ایران در شمال و جنوب بازدید کردیم و اکنون به چابهار آمدهایم تا با زیرساختهای این منطقه آشنا شویم.
او گفت: برای فعال کردن این کریدور، باید هماهنگیها میان بخشهای مختلف مرتبط با ترانزیت را افزایش دهیم و برنامهریزی داشته باشیم. چابهار ظرفیت بزرگی برای تقویت ارتباط میان آسیای مرکزی با هند و جنوب آسیا است.
در این بازدید حسین شهدادی معاون امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز با ارائه توصیحاتی گفت: اسکله بندر شهید بهشتی چابهار توانایی پهلوگیری کشتیهای اقیانوسپیما را دارد و از مناطق آزاد اقتصادی ایران بهشمار میرود.
او گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه همچون «افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به آبهای آزاد بوده و از اهمیت فراوانی برخوردار است.
شهدادی گفت: سازندگی و سرمایهگذاری فراوانی در این بندر انجام میشود، ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما، احداث راهآهن به سوی آسیای میانه و همچنین احداث شهرک فرودگاهی این بندر را به یکی از مهمترین شاهراههای کریدور شمال - جنوب بازرگانی جهانی تبدیل کرده است.
هیات بندری و اقتصادی قزاقستان، قبل از این دیدار از اسکله های شهید بهشتی و شهید کلانتری بندر چابهار بازدید کردند و با امکانات و چگونگی فعالیتها در بنادر چابهار آشنا شدند.
این هیات به ریاست آبای توریکپنبایف رئیس بندر آکتائو قزاقستان با همراهی نمایندگان راه آهن و حمل و نقل این کشور از زیر ساختهای منطقه چابهار بازدید کردند.