وقتی به داخل ماشین خود میروید و سعی میکنید آن را روشن کنید و با به سختی و خیلی بد روشن میشود، مایهی ضعف است. چند بار میلنگ میزند و فکر میکنید اگر چند بار دیگر آن را امتحان کنید شروع به کار میکند یا خیر.
البته، این همیشه زمانی اتفاق میافتد که شما دیر کرده اید، هوا سرد است یا ماشین دیگر شما خراب است. اما چرا ماشین شما کند است و دیر روشن میشود؟
آیا ماشین شما برای روشن شدن مشکل دارد؟ در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا ماشین شما ممکن است کند استارت بزند.
سیم کشی بد
استارت شما به ۲ سیم نیاز دارد تا به درستی کار کند. سیم بزرگ مستقیماً از باتری شما خارج میشود و همیشه برق استارت شما را تامین میکند. سیم کوچکتر دیگر سیگنالی از زمانی است که کلید خود را میچرخانید و به استارت میگوید که درگیر شود و از تمام توان موجود از باتری استفاده کند.
اگر هر یک از این سیمها اتصال ضعیفی برقرار کند یا شکسته یا خورده شود، ممکن است سیگنال ضعیف یا قدرت کافی برای روشن شدن ماشین شما ندهد. گاهی اوقات این مشکل باعث میشود که ماشین شما به سختی روشن شود، اما پس از روشن شدن، خوب کار میکند. در این صورت میتوانید سیمها را تعویض کنید یا اتصالات را تمیز کنید.
استارتر فرسوده
همچنین ممکن است به دلیل فرسودگی استارت ماشین دیر روشن شود، مشکلی رایج که برای شما دردسر ایجاد میکند. وقتی کلید خود را میچرخانید، یک آهنربای الکتریکی دنده استارت را مجبور میکند تا دندانههای چرخ فلایویل شما را درگیر کند.
حرکت چرخ دنده استارت که به سمت جلو به داخل فلایویل میلغزد، تماسهای الکتریکی را نیز درگیر میکند که به موتور استارت نیرو میدهد، چرخ دنده استارت را میچرخاند و موتور شما را روشن میکند. کنتاکتهای الکتریکی که موتور استارت را تغذیه میکنند، به دلیل جریان بالای عبوری از آنها و حرکت چرخشی موتور استارت میتوانند به مرور زمان فرسوده شوند.
همانطور که این کنتاکتها از بین میروند، انرژی کمتر و کمتری به موتور استارت شما منتقل میکنند و باعث میشود که چرخش کندتر شود و استارت خودرو شما را سختتر کند. در این حالت، وقتی ماشین شما روشن نمیشود، ممکن است برای حل مشکل به یک استارت جدید برای وسیله نقلیه خود نیاز داشته باشید.
مشکلات سیستم شارژ
استارت شما انرژی خود را از باتری ماشین شما تامین میکند، اما باتری ماشین شما انرژی خود را از سیستم شارژ وسیله نقلیه شما میگیرد. اگر وسیله نقلیه شما به دلیل بد بودن دینام یا سیستم کنترل الکترونیکی ضعیف، باتری را به درستی شارژ نمیکند، ممکن است باتری شما در وضعیت خوبی باشد، اما به آرامی شارژ را از دست میدهد تا جایی که نمیتواند با استارت زدن خودرو شما را روشن کند.
وقتی موتور شما کار میکند دینام شما باید بین ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ ولت تولید کند که میتوانید آن را در پایانههای باتری خود آزمایش کنید. اگر این ولتاژ کمتر باشد، ممکن است با سیستم شارژ خود مشکل داشته باشید.
باتری
رایجترین دلیل دیگری که باعث میشود خودروی شما دیر استارت بخورد این است که خودروی شما باتری ضعیفی دارد و نیاز به تعویض دارد. باتری خودروی شما از یک واکنش شیمیایی بین سرب و اسید سولفوریک برای ایجاد الکتریسیته مورد استفاده برای راه اندازی وسیله نقلیه و برای روشن کردن چراغها و لوازم جانبی در زمانی که وسیله نقلیه شما کار نمیکند، استفاده میکند.
این واکنش شیمیایی بین سرب و اسید سولفوریک مقدار مشخصی جریان ایجاد میکند و هر چه باتری بزرگتر باشد جریان بیشتری تولید میکند. باتریهای خودرو بر حسب «آمپر لنگ سرد» رتبه بندی میشوند. هر چه امتیاز بالاتر باشد، باتری میتواند قدرت بیشتری تولید کند.
اگر یک باتری برای ۷۰۰ آمپر میل لنگ سرد (CCA) درجه بندی شده باشد، به این معنی است که واکنش شیمیایی در داخل آن میتواند ۷۰۰ آمپر را به مدت ۳۰ ثانیه در دمای صفر درجه تولید کند؛ و با گذشت زمان، شارژ و دشارژ مداوم یک باتری به صفحات سربی داخل آن آسیب وارد میکند و باعث خوردگی آنها و کاهش اثربخشی واکنش شیمیایی میشود. دما همچنین بر سرعت واکنش شیمیایی در یک باتری تأثیر میگذارد، بنابراین وقتی بیرون سرد است، باتری مارپیچ بیشتر قابل توجه است.
همانطور که باتری شما فرسوده میشود، انرژی کمتر و کمتری برای استفاده از موتور استارت شما تولید میکند و باعث میشود موتور شما کندتر بچرخد و باعث میشود ماشین شما در راه اندازی با مشکل مواجه شود. میتوانید عمر باتری خود را با اندازه گیری جریانی که در هنگام استارت زدن وسیله نقلیه خود خارج میکند اندازه گیری کنید. اندازه گیری جریان خروجی باتری شما به ابزار خاصی نیاز دارد، اما انجام آن نسبتاً ساده است.
بسیاری از فروشگاههای قطعات خودرو دارای تجهیزات مناسب هستند و میزان باطری شما را به صورت رایگان اندازه گیری میکنند. همین ابزار میتواند نحوه عملکرد استارتر و دینام شما را نیز آزمایش کند، و اغلب میتوان همه را همزمان انجام داد. انجام این تستها میتواند راهی عالی برای بررسی سیستم الکتریکی خودرو شما باشد. شما اغلب میزان درصد عملکرد باتری خود را دریافت میکنید و اگر کمتر از ۷۰ درصد باشد، توصیه میکنیم باتری خود را تعویض کنید.
چرا ماشین من استارت میخورد، اما روشن نمیشود؟
اگر موتور شما استارت بخورد، اما روشن نشود، ممکن است چند مشکل متفاوت داشته باشد. برای راه اندازی، موتور شما به مقدار مناسب سوخت، جرقه در زمان مناسب و هوا نیاز دارد تا با سوخت مخلوط شود. مگر اینکه در لولههای ورودی خود گرفتگی وجود داشته باشد، بعید است که موتور شما هوای کافی دریافت نکند. در اتومبیلهای مدرن، رایانه کنترل میکند که چه زمانی جرقه اتفاق میافتد.
رایانه از سنسور موقعیت میل لنگ، سنسور موقعیت میل بادامک یا هر دو برای تعیین زمان جرقه مناسب استفاده میکند، بنابراین میتوانید با بررسی رایانه موتور خود، از نظر کدهای خطا، مطمئن شوید که هر دو سنسور به درستی کار میکنند و با رایانه نشان داده میشوند. برای داشتن یک جرقه خوب به کویلهای احتراق خوب و یک شمع خوب نیز نیاز دارید تا ارزش بررسی آنها را نیز داشته باشد.
اگر مطمئن هستید که جرقه زده، در مرحله بعد میتوانید سوخت را بررسی کنید. اولین جایی که باید شروع کنید بررسی فشار سوخت است. خودروهای انژکتوری سوخت معمولاً بین ۳۵ تا ۵۵ PSI فشار سوخت در ریل سوخت دارند. فشار پایین میتواند به معنی خرابی پمپ بنزین یا خرابی تنظیم کننده فشار باشد و فشار سوخت بالا میتواند به معنای رگولاتور بد یا پیچ خوردگی خط باشد. اگر همه این موارد را دارید، ممکن است ارزش داشته باشد که کامپیوتر وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که درست کار میکند.
علت دیر روشن شدن ماشین در حالتهای متفاوت:
• اگر موتور پس از استارت زدن زیاد روشن شد و سپس دود سیاه از اگزوز خارج شود، علت زیاد بودن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر است، دلیل آن میتواند یا خرابی سنسور دمای موتور و یا نشتی بنزین از انژکتورها باشد.
• اگر موتور ماشین شما، با استارت زیاد روشن شد و سپس، دود سفید از اگزوز خارج شود و موتور لرزش داشته باشد، احتمالاً علت آن ورود آب به فضای احتراق است که خرابی واشر سرسیلندر دلیل آن است. یکی دیگر از نشانههای آن ورود روغن به آب رادیاتور است.
• اگر موتور خودرو دیر روشن شد و سپس دود آبی از اگزوز خارج شود، علت نشتی روغن به محفظه احتراق است و دلیل آن میتواند از خرابی کاسه نمد سوپاپها (لاستیک ساق سوپاپ) باشد.
• اگر موتور دیر روشن شد و هیچ دودی از اگزوز خارج نشد، دلیل آن میتواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور دمای موتور، ضعیف بودن جرقه شمع، خرابی شمع یا کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپها و یا نامرغوب بودن سوخت باشد.
چرا وقتی هوا سرد است روشن شدن ماشین من بیشتر طول میکشد؟
هوای سرد سختترین زمان برای روشن شدن موتور است. وقتی هوا سرد میشود، روغن موتور غلیظ میشود و پمپاژ آن سخت میشود و کار بیشتری برای چرخاندن موتور شما میگیرد.
همچنین، وقتی هوا سرد است، باتری موتور شما جریان کمتری برای موتور استارت تولید میکند، بنابراین موتور شما به همان سرعتی که در یک روز گرم میچرخد، نمیچرخد. در نهایت، یک موتور سرد برای راه اندازی و کارکردن، سوخت بیشتری مصرف میکند، بنابراین اغلب به چند کیت بیشتر از انژکتور شما نیاز دارد تا سوخت کافی برای روشن شدن برای اولین بار به دست آید.
چرا ماشین من گاهی اوقات روشن نمیشود؟
هنگامی که موتور شما گرم است و به طور معمول کار میکند، دارای سنسورهای زیادی است که به تعیین زمان مناسب جرقه زنی و سوخت، کمک میکند تا آن را روان نگه دارد. هنگامی که موتور شما برای اولین بار روشن میشود، این حسگرها برای چند ثانیه نمیتوانند کمک کنند، بنابراین رایانه به درستی حدس میزند که موتور برای کار کردن چه چیزی نیاز دارد.
حتی در جدیدترین خودروها، این حدس ممکن است کمی منحرف باشد و ممکن است ماشین شما بلافاصله روشن نشود. اگر ماشین شما مرتباً روشن نمیشود، ممکن است وقت آن رسیده باشد که آن را بررسی کنید! در خودروهای انژکتوری سوخت امروزی، تیونینگها شامل تعویض شمع ها، فیلتر سوخت و فیلتر هوای موتور میشود تا به کارکردن و راه اندازی صحیح کارها کمک کند.
اگر خودروی شما در استارت زدن تردید دارد یا کند استارت میزند، پیشنهاد میشود در یکی از فروشگاههای قطعات خودروی باتری و استارت خودرو خود را آزمایش کنید. در حالی که خودروی خود را آزمایش میکنید.
منبع : جهان نیوز