لیتوانی، لتونی و استونی از ناتو خواسته‌اند در صورت درگیری مستقیم با روسیه، فورا ۲۰ هزار سرباز به منطقه اعزام کند.

واشنگتن پست با استناد به یک طرح مشترک محرمانه از کشور‌های حوزه دریای بالتیک اعلام کرد: لیتوانی، لتونی و استونی از ناتو خواسته اند یک طرح اضطراری را اجرا کند. گفته می‌شود این کشور‌ها از ناتو خواسته اند در صورت درگیری مستقیم با روسیه، فورا ۲۰ هزار سرباز ائتلاف را به منطقه اعزام کند.

به نظر می‌رسد تنش بین کشور‌های حوزه دریای بالتیک و روسیه در حال افزایش باشد. روز گذشته وزارت خارجه روسیه اعلام کرد «در واکنش به اقدامات خصمانه» از شورای کشور‌های بالتیک خارج می‌شود. روسیه اعلام کرد کشور‌های غربی شورا را برای اهداف فرصت طلبانه در انحصار خود درآورده‌اند و در حال برنامه ریزی برای سازماندهی برنامه‌های آن به ضرر منافع روسیه هستند.

گفتنی است هر سه کشور  لیتوانی، لتونی و استونی در سال ۲۰۰۴ رسما عضو ناتو شدند و اکثریت جمعیت آن‌ها از حضور پررنگ‌تر ناتو در قلمرو خود حمایت می‌کنند.

این کشورها در زمان جنگ جهانی دوم جزء خاک روسیه محسوب می‌شدند و اکنون از نظر استراتژیک آسیب پذیر هستند، زیرا وسعت کم و جمعیت اندکی دارند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۷۱ درصد از جمعیت استونی و ۶۶ درصد از لیتوانی نسبت به گسترش جنگ بیم دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار