نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که فردا این کشور و فنلاند درخواست خود برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی را ارائه خواهند کرد.

«ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد، اعلام کرد سوئد و فنلاند فردا (چهارشنبه) درخواست خود را برای پیوستن به ناتو با مقام‌های مربوطه تحویل خواهند داد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اندرسون در یک کنفرانس خبری مشترک با «سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند، در پایتخت سوئد گفت: «ما در سوئد و فنلاند ما موافقت می‌کنیم که درتمامی مراحل این فرآیند دست به دست هم دهیم و فردا با هم درخواستمان را ثبت کنیم.»

از طرفی خبرنگار المیادین نیز گزارش داد: «رئیس‌جمهور فنلاند و نخست‌وزیر سوئد روز پنجشنبه به دعوت بایدن به واشنگتن سفر می‌کنند.»

ساعاتی پیش پارلمان فنلاند با اکثریت قاطع طرح پیشنهادی برای درخواست عضویت در ائتلاف نظامی ناتو را تصویب کرد و «متی وانانن» رئیس مجلس فنلاند، گفت که از ۲۰۰ قانونگذار، ۱۸۸ قانونگذار به این درخواست رای موافق و هشت نفر رای مخالف داده‌اند. مخالفان این درخواست برخی از قانونگذاران اتحاد چپ و برخی از ائتلاف پنج حزبی فنلاند بودند.

سوئد و فنلاند پیشتر موضع بی‌طرفانه‌ای داشتند، اما به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین به دنبال پیوستن به ائتلاف ناتو هستند.

ترکیه هم در این باره ابراز نگرانی کرده است تا جاییکه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه اعلام کرد کشور‌های حوزه اسکاندیناوی به مکانی برای حضور تروریست‌ها تبدیل شده‌اند و به همین دلیل ترکیه نمی‌تواند به آن‌ها اطمینان کند.

اما امروز ماگدالنا اندرسون در اظهاراتی نسبت به موضع‌گیری ترکیه واکنش داد و گفت: «درباره ترکیه فقط می‌خواهم بگویم که خوشبین هستم و با مذاکره می‌توانیم این مشکل را حل کنیم. ما آمادگی داریم با ترکیه در سطوح مختلف رایزنی کنیم و البته برای مذاکره و حل مسائل به ترکیه سفر کنیم.»

در مقابل، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد از کلیات عضویت سوئد در ناتو حمایت می‌کند، وزیر امور خارجه دانمارک نیز گفت: «ما از تصمیم تاریخی سوئد برای درخواست عضویت در ناتو حمایت می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای اطمینان از پیوستن سریع این کشور انجام خواهیم داد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
7891
۲۰:۰۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
پیوستن به ناتو همان و از دست دادن مرزهای جغرافیایی همان. یعنی تمامیت ارضی شان را به روسیه به مفت فروختند. بنازم به روسیه.
آخرین اخبار