وزیر امور خارجه روسیه ضمن هشدار در خصوص عضویت سوئد در ناتو گفت که کشور‌های غربی زیر سلطه آمریکا هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی اعلام کرد که سازمان ناتو تعهدات خود مبنی بر عدم تسلیح اوکراین و تهدید امنیت باقی کشورها را نقض کرده است و نتیجه آن گسترش بی بند و باری ناتو به سمت شرق اروپا بوده است.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه اظهارات خودگفت که  آمریکا  تمام کشور‌های غربی را تحت سلطه خود در آورده و هشدار داد که مسکو فعالیت‌های ناتو در خاک کشور‌های سوئد و فنلاند را با دقت دنبال می‌کند.

لاوروف گفت که مذاکرات روسیه و اوکراین به هیچ شکلی ادامه ندارد و این بن بست را می‌توان به این واقعیت نسبت داد که غرب مذاکره کنندگان اوکراینی را تحت کنترل کامل خود قرار داده است.

همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز آمریکا را کشوری متخاصم توصیف کرد و گفت: «وجود روسیه برای غرب آزار دهنده است و آمریکا و متحدان غربی اش در ناتو هرکاری میکنند تا از پیشرفت روسیه جلوگیری کنند، اما ما مطمئن هستیم که پیروز خواهیم شد و اهدافمان خواهیم رسید.»

در همین حال، وزیر امور خارجه نروژ اعلام کرد عضویت سوئد و فنلاند در ناتو سیاست دفاعی و امنیتی شمال اروپا را تقویت می‌کند. او گفت: ما می‌خواهیم روند پذیرش سریع سوئد و فنلاند در ناتو را تضمین کنیم و از آن‌ها در دوره انتقالی حمایت کنیم.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود که این سازمان حضور نظامی در مرز‌های خود را برای مقابله با تجاوزات آینده روسیه افزایش خواهد داد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آن لینده، وزیر خارجه سوئد اعلام کرد که هم اکنون درخواست پیوستن این کشور اروپایی به ناتو را امضا کرده است.

گفتنی است مقامات سوئد دیروز (دوشنبه) رسما درخواست پیوستن به ناتو را برای اعضای این پیمان نظامی ارسال کردند. پیش از این در نشست غیررسمی وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در برلین اعلام شد اگر فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو آمادگی داشته باشند، اروپا نیز آمادگی حمایت از آن‌ها را دارد.

کارشناسان بر این باورند با عضویت کشور فنلاند در ناتو که مرز‌های طولانی زمینی با روسیه دارد، تنش‌ها میان دو طرف می‌تواند تشدید شود. رئیس کمیسیون دفاعی مجلس فدرال روسیه پیش‌تر گفته بود در صورت پیوستن فنلاند به پیمان ناتو، روسیه نیروهایش را در مرز با فنلاند تقویت خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنت
آقا
آمریکا هم ، زیر سلطه اسرائیل...
آخرین اخبار