مدیر امور منابع آب تربت جام گفت: میزان ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب در سال زراعی گذشته از منابع آب زیرزمینی تایباد کاهش یافته است.

یوسف اختری گفت: از ۴۲ میلیون کسری مخزن آب زیرزمینی که هر سال کم می‌شود و به آن اضافه نمی‌شود، ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب مربوط به دشت تایباد و ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب مربوط به دشت کرات است.

او گفت: هر ساله در دشت‌های تایباد و کرات به ترتیب نیم متر و ۲ متر ارتفاع منابع آب زیرزمینی کم می‌شود و شهرستان تایباد را به منطقه ممنوعه تبدیل کرده که از سال ۱۳۵۸ دیگر پروانه حفر چاه صادر نمی‌شود.

مدیر امور منابع آب تربت جام گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۸ حلقه چاه غیر مجاز در تایباد مسدود شد که ۲۳۸ هزار متر مکعب صرفه جویی آبی شد. همچنین به ازای هر متر مکعب آب چاه غیر مجاز، مبلغ ۱۰۰ تومان جریمه نقدی یا حبس تعزیری نصیب متخلف می‌شود که این بازدارنده نیست.

اختری گفت: برآورد می‌شود حدود هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوزه شهرستان باخرز وجود داشته باشد که فقط ۱۵ حلقه چاه از ابتدای امسال در این شهرستان مسدود شده است.

او گفت: عمده برداشت و مصرف آبی تایباد از آب‌های زیرزمینی است که ۹۵ درصد مصارف کشاورزی، آشامیدنی، صنعت و خدمات وابسته به زیر زمین هستند.

مدیر امور منابع آب تربت جام گفت: تایباد برخلاف اقلیم خشکش، منطفه سیل‌خیزی است که در بخشی از شهرستان آب سیلاب از کشور خارج می‌شود، بهره‌برداران و کشاورزان می‌توانند با مراجعه شرکت آب منطقه‌ای مجوز ساخت بند یا تله سیلاب در مسیل خروجی را بگیرند به شرطی به منابع آب زیرزمینی پایین‌دست مسیل لطمه نزند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.