سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان ازشناسایی و ثبت رسمی دو گونه اردک سر سیاه و خارپشت اروپایی شرقی در این استان خبر داد.

 سیده مریم محمدی گفت: اردیبهشت  امسال، یک خارپشت اروپایی شرقی (خارپشت سینه سفید جنوبی) در  شهرستان اسدآباد  توسط عکاس حیات وحش علی ثقفی ثبت شد.

وی گفت: همچنین این عکاس حیات وحش در ۲۰ اردیبهشت ماه توانست یک جفت اردک سرسیاه نر و ماده را در شهرستان همدان برای  نخستین بار ثبت کند.

 وضعیت حفاظتی هر دو گونه در IUCN (فهرست سرخ گونه‌ها) در شرایط کمترین نگرانی قرار دارد و اردک سرسیاه در ایران به عنوان گونه حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست شناخته می‌شود.

وی  گفت: خارپشت اروپایی شرقی با نام علمی erinaceus concolor بومی جنوب غربی آسیا، قفقاز و شمال ایران است که پشت و پهلو‌های این خارپشت پوشیده از خار‌های تیز و یکنواخت به طول تقریبی ۳۰ میلی‌متر است و خار‌ها به تناوب دارای رنگ‌های روشن و تیره با نوک سیاه دارند.

 قسمت صورت و زیر بدن این جانور را مو‌های نرم و معمولاً به رنگ شکلاتی پوشانده شده‌است و در اکثر این خارپشت‌ها مو‌های ناحیه سینه سفید رنگ است و تضاد مشخصی با مو‌های زیر شکم دارد که وجه تمایز آن با خارپشت اروپایی غربی است .

 سیده مریم محمدی گفت: این گونه برخلاف جوجه‌تیغی اروپایی برای ساختن لانه زمین را نمی‌کند بلکه با علوفه در نقاط  ساکت و کم خطر خانه می‌سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.