سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: مرکز نگهداری معتادان متجاهر ذیل ماده ۱۶ قابلیت پذیرش و بستری ۵۰۰ نفر را دارد که تا کنون شرایط بستری برای ۲۵۰ نفر مهیا شده است.

علی دهباشی پور گفت: مرکز ماده ۱۶ قزوین در سوله‌ای با مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر و با زیر بنای ۷۵۰ متر در قالب ۲ سالن بستری و یک سالن سم زدایی در شهرستان البرز و بامشارکت سازمان بهزیستی، شورای هماهنگی، هلال احمر و فرمانداری و شهرداری البرز و قزوین با مدیریت بخش خصوصی از ابتدای سال جاری تاسیس شد.

به گفته وی  ۵۰۰ نفر ظرفیت مرکز ماده ۱۶ اعلام شده است و تاکنون شرایط و بستر پذیرش ۲۵۰ نفر در این مرکز فراهم شده است.

مراکز ماده ۱۶ درمان اعتیاد، به عنوان مراکز حاکمیتی با هدف پذیرش معتادان بی خانمان و متجاهر و توانمند سازی آنان اقدام به نگهداری، درمان و بهبود آن‌ها کرده و با اشتغالزایی و فراهم کردن موقعیت‌های شغلی آسان برای بهبود یافتگان از اعتیاد در راستای ایجاد شهری بدون معتاد متجاهر حرکت می‌کند.

مرکز مذکور اولین مرکز ماده ۱۶اجباری در استان قزوین است و تاکنون برای نگهداری از بیماران متجاهر از ظرفیت مراکز ماده ۱۵ تحت نظارت سازمان بهزیستی بهره برداری شده است.

 با توجه به اینکه تعداد معتادان متجاهر در سال‌های اخیر در استان قزوین افزایش یافته است، لذا راه اندازی کمپ ماده ۱۶ یکی از نیاز‌های اساسی این استان بود.

 این مرکز با هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان راه اندازی و در حال حاضر با تخصیص اعتبارات استانی و ملی در حال تجهیز و بهبود بهره وری است.

دهباشی پور گفت: جامعه هدف اینگونه مراکز، معتادان متجاهر بوده که شاخص‌های تجاهر طبق تعریف کارگروه متشکل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، دبیرخانه ستاد وزرات بهداشت و سازمان بهزیستی برای آن مشخص شده است.

 فردی که در انظار عمومی نسبت به استفاده از مواد مخدر اقدام می‌کند و معتادان بی خانمان، بلامکان و ولگرد که همراه خود آلات و ادوات استعمال مواد مخدر را دارند جمع آوری و به کمپ ماده ۱۶ انتقال داده می‌شوند.

 تشخیص تجاهر بر عهده تیم غربالگر سازمان بهزیستی بوده و پس از دستگیری این گونه افراد توسط نیروی انتظامی به مرکز غربالگری ارجاع و پس از ویزیت پزشک، مصاحبه مددکاری، ثبت اطلاعات بیمار توسط دستگاه عنبیه بیمار با اخذ دستور مقام قضایی در مرکز پذیرش می‌گردند.

مدت زمان نگهداری از اینگونه افراد سه الی ۶ ماه بوده و در صورت تشخیص تیم درمان و غربالگر با دستور مقام قضایی تا یک سال قابل تمدید است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار