معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین از شکستن قبح جرائم و رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین،  فولیان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در نشست کارگروه پیشگیری از وقوع جرم گفت: همه دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون، وظایفی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم بر عهده دارند و باید پای کار باشند.

فولیان تأکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم، فرایند علمی و فرادستگاهی است و تحقق آن نیازمند ابزار‌های خاص، اقدام‌های دستگاه‌های مختلف و برنامه ریزی جامع از سوی دستگاه‌های متولی است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه شکستن قبح جرائم و رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه موضوعی نگران کننده است، تصریح کرد: این موضوع، به دلیل مسایل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین ترک فعل‌های مدیریتی اتفاق می‌افتد.

فولیان با بیان اینکه قانون گرایی دستگاه‌های اجرایی، بستر وقوع جرم را از بین می‌برد، خاطرنشان کرد: بی توجهی به این موضوع که همانا ترک فعل و تخلف از جانب مدیران به شمار می‌رود، باعث وقوع جرم می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تأکید بر اینکه مجازات بدون پیشگیری نمی‌تواند میزان جرم را کاهش دهد، گفت: شاید بتوان مجرمان را مجازات کرد، اما جرم را نمی‌توان با مجازات از میان برد، چون ریشه جرایم به مسایل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باز می‌گردد.

وی افزود: یکی از راه‌های مهم پیشگیری از وقوع جرم، اقدام نکردن به موقع مدیران دستگاه‌ها و انجام ندادن تکالیف شان در زمینه پیشگیری از وقوع جرم است که باعث ایجاد مشکل و تولید پرونده‌هایی نظیر زمین خواری و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در دستگاه قضایی می‌شود.

فولیان با بیان اینکه تنوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی، همزمان با توسعه تکنولوژی افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر شاهد وقوع جرایم جمعی هستیم.

وی افزود: عمل به قانون از جانب برخی از مدیران می‌تواند دامن زدن به جرم را کاهش دهد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع جرم تنها با شناخت بستر‌های آن انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر دستگاه‌های ما قانون مدار باشند و وظیفه شان را درست عمل کنند جرمی مثل زمین خواری پیش نخواهد آمد.

وی افزود: زمین خواری آنقدر زیاد شده است که گاهی روستای جدیدی را کشف می‌کنیم که اصلاً روی نقشه وجود نداشته است.

فولیان با تأکید بر اینکه مدیران باید پیشگیری از وقوع جرم را باور کنند، گفت: ما در مرحله صفر پیشگیری از وقوع جرم مانده ایم و حتی نمی‌توانیم معتادان متجاهر را جمع آوری کنیم.

وی افزود: بسیاری از مراکز، ترک اعتیاد را با متادون انجام می‌دهند که خود متادون اعتیاد آور است و باید از تجویز و مصرف بی رویه آن جلو گیری کرد.

به گفته معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، چون به سمت اجرای دستورالعمل ترک فعل مسئولین نرفته ایم، بر همین اساس شرایط نیز درست نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.