ناظر گمرکات آذربایجان شرقی از رشد ۳۲ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

خانم اورنگی با اشاره به آمار کلی صادرات و واردات استان  آذربایجان شرقی طی پارسال گفت: بالغ بر ۲ میلیون و ۳۳۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون و ۲۰۲ هزاردلار در مدت سال ۱۴۰۰ از گمرکات استان صادر شد که از لحاظ ارزش دلاری ۳۲ درصد و از حیث وزن ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 عمده گروه کالا‌های صادره شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن آهن و فولاد، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات، سوخت‌های معدنی و مواد قیری، مس و مصنوعات از مس، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، فرآورده‌های غلات آرد نشاسته فکول یا شیر و نان‌های شیرینی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، قند و شکر و شیرینی، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزا و قطعات آن‌ها بود.

طی پارسال ترکیه در صدر صادرات استان قرار گرفت.

این محصولات به کشور‌های مختلف دنیا صادر شد که عمده مقاصد کالا‌های صادراتی از گمرکات استان به ترتیب به کشور‌های ترکیه، عراق، ارمنستان، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، امارات متحده عربی، گرجستان، بلغارستان و ایتالیا بود.

وی با اشاره به افزایش واردات ۱۹ درصدی نیز گفت: در این مدت همچنین ۴۴۰ هزار و ۷۸۰ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شد که از لحاظ وزن ۶ درصد کاهش و از حیث ارزش دلاری ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 عمده کالا‌های وارده شامل وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه آهن ... و اجزا و قطعات و متفرعات آنها، ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجراء و قطعات آنها، توتون و تنباکو، گوشت و احشای خوراکی، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، همچنین ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، محصولات شیمیائی آلی، کاکائو و فرآورده‌های آن بود.

این کالا‌ها از کشور‌های مختلف دنیا و به طور عمده از کشور‌های ترکیه، آلمان، امارات متحده عربی، چین، ژاپن، کره جنوبی، فدراسیون روسیه، اسپانیا، اندونزی و گرجستان از طریق گمرکات استان وارد کشور شد.

وی در پایان با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی درآمد‌های وصولی گمرکات استان نسبت به سال ۹۹، گفت: درآمد‌های وصولی گمرکات استان در نیمه اول امسال افزون بر ۹ هزار و ۲۶۷ میلیارد و ۳۷۸ میلیون ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۳۹ درصد افزایش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار