روسیه از لهستان خواست تا به دلیل اقدام اخیر علیه سفیر مسکو از این کشور عذرخواهی کند.

روسیه با بیان آن‌که لهستان نتوانسته وظیفه خود برای حفاظت از سفیر مسکو دربرابر معترضان را درست به جا آورد، از ورشو خواست تا عذرخواهی خود را ارائه کند.

به گزارش رویترز، روسیه روز چهارشنبه سفیر لهستان را احضار کرد و با اشاره به اقدام اخیر لهستان علیه سفیر روسیه در این کشور، خواستار عذرخواهی ورشو شد.

سفیر روسیه در لهستان روز دوشنبه هفته جاری همراه با همسرش و چند دیپلمات به رسم معمول جشن «روز پیروزی» با دسته گل برای ادای احترام بر سر مزار سربازان روسیِ کشته شده در جنگ جهانی دوم در ورشو حاضر شد، اما مردم با رنگ قرمز او را هدف حمله قرار دادند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه امروز خود گفت این اقدام «نقض آشکار» کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۶۱ است که براساس آن کشور‌ها باید از سفیر‌ها و مقامات خارجی محافظت کنند.

در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «طرف روسی انتظار عذرخواهی رسمیِ مقامات لهستانی را دارد و می‌خواهد امنیت سفیر روسیه و همه کارکنان روسیه در لهستان تضمین شود.»

سفیر روسیه در لهستان هم امروز با بیان آن‌که عذرخواهی رسمی از ورشو دریافت نکرده است، افزود «به سختی می‌توان باور کرد که مقامات لهستانی از قبل از این حمله بی‌خبر بودند.»

اما «ماریوش کامینسکی» وزیر کشور لهستان، اندکی پس از این حادثه گفت که رفتار معترضان با توجه به عملیات نظامی روسیه در اوکراین «قابل درک» است.

در مقابل «زبیگنیو راو» وزیر امور خارجه لهستان، این حمله را «تأسف‌بار» خواند و تأکید کرد که دیپلمات‌های خارجی باید محافظت شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار