با توجه به طرح‌های پیشنهادی برای تامین آب در شمال سیستان و بلوچستان، لزوم استفاده از آب شیرین‌کن در منطقه، بیشتر از گذشته است.

لکزاییان مدیر آب و فاضلاب شهرستان زهک گفت: طرح‌هایی از جمله انتقال آب از دریای عمان و همچنین استفاده از آب چاه‌های ژرف برای شمال سیستان و بلوچستان مطرح است که لزوم استفاده از آب شیرین‌کن در منطقه را حتمی کرده است.

او گفت: معمولاً برای نمک‌زدایی آب شور دریا‌ها و یا آب‌های لب شور سفره‌های آب زیرزمینی از دستگاه آب شیرین کن استفاده می‌شود.

لکزاییان گفت: آب‌های سطحی ناشی از روان‌آب و سیلاب‌ها که ازطریق رودخانه هیرمند وارد ایران وچاه نیمه‌ها می‌شوند، شیرین بوده و نیاز به نمک زدایی ندارند.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان زهک گفت: درخصوص بو و طعم نامطبوع آب مخازن چاه نیمه در فصل گرم سال، لازم به ذکر است که از تابستان سال ۱۳۹۵ منابع آبی چاه نیمه‌های سیستان، بخصوص چاه نیمه شماره یک که محل برداشت آب روستا‌های سیستان است، دچار پدیده بلوم جلبکی شده و بو وطعم آب این منبع آبی مهم به دلیل رشد بیش ازحد جلبکها، نامطبوع گردید، اما سازمان محیط زیست و شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی این آب را مورد بررسی قرار داده اند و اعلام کردند که کیفیت آب، هیچگونه مشکل بهداشتی ندارد.

علاوه بربلوم جلبکی، رشد بیش ازحد گیاه سنبله پرطاووسی که مردم محلی آن را گیاه گاک می‌نامند که در چاه نیمه‌ها می‌تواند بر کیفیت آب این منابع آبی تاثیر منفی بگذارد.

او گفت: برای حذف و کاهش بو وطعم نامطبوع آب در فصل تابستان، در سال جاری در تصفیه خانه زهک، سیستم ازن زنی پیش بینی شده است که تا حدود زیادی معضل بو وطعم نامطبوع آب را برطرف کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار