روند ساخت خانه‌های زلزله زدگان بخش فین شهرستان بندرعباس به کُندی پیش می‌رود و مسئولان نیز هر بار وعده‌های جدید می‌دهند.

عصر روز یکشنبه ۲۳ آبان سال گذشته بود که دو زمین لرزه شدید با قدرت ۶.۴ و ۶.۳ ریشتر منطقه فین شهرستان بندرعباس را به لرزه در آورد.

این زمین لرزه شدید هر چند در منطقه فین تلفات جانی نداشت و تنها در شهر بندرعباس یک کشته بر جای گذاشت، اما خسارات زیادی به منازل و زیر ساخت‌های این منطقه وارد کرد.

ناهماهنگی دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان در مدیریت این رخداد طبیعی به ویژه در زمینه توزیع چادر و اقلام غذایی در بین مردم آسیب دیده از همان ساعات نخست به وضوح دیده شد و تا چند روز نیز ادامه داشت.

تخریب و ترک خوردگی خانه‌ها و وقوع پس لرزه‌های متعدد و شدید که البته همچنان هم کم و بیش ادامه دارد، مردم روستا‌های بخش فین را به شدت نگران کرده بود چرا که باید در روز‌های سرد فصل پاییز و زمستان با کمترین امکانات در چادر زندگی کنند.

مسئولان استانی و کشوری در بازدید‌های خود از مناطق زلزله زده بخش فین قول دادند که روند بازسازی منازل آسیب دیده به سرعت آغاز می‌شود و تا پایان سال و شب عید مردم در خانه‌های جدید خود اسکان پیدا خواهند کرد و خانه‌هایی هم که دچار ترک خوردگی شده اند، به سرعت تعمیر می‌شوند.

قول مسئولان تا حدی نگرانی مردم منطقه را کاهش داد و عملیات آواربرداری و ساخت خانه‌های مسکونی جدید در بخش فین از روستای گیشان غربی که یکی از کانون‌های اصلی زلزله بود، آغاز شد.

چند روزی کار ساخت خانه‌ها با سرعت خوبی پیش می‌رفت و مردم امیدوار به تحقق وعده مسئولان بودند. اما پس از گذشت چند روز از آغاز عملیات بازسازی خانه ها، روند کار کُند شد و پیمانکاران اعلام کردند که هیچ پولی به آن‌ها داده نشده که بتوانند کار را پیش ببرند.

با این وجود، اما مسئولان با ارائه آمار‌های عجیب در زمینه پیشرفت فیزیکی ساخت خانه ها از روند بازسازی رضایت داشتند!

به هر حال بیش از چهار ماه از وقوع زمین لرزه گذشت و شب عید هم فرا رسید، اما مردم همچنان با شرایط سخت در چادر زندگی می‌کردند و دلخور از قول‌هایی که مسئولان دادند و عملی نشدند.

حالا و با گذشت دو ماه از سال جدید و حدود ۶ ماه از وقوع زمین لرزه فین، مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان قول جدیدی داده و می‌گوید که کار ساخت ۲۱۰۰ واحد مسکونی تا سه ماه آینده در منطقه فین به پایان می‌رسد و مردم در خانه‌های خود اسکان پیدا می‌کنند.

شهریار نوری زاده می‌گوید: بر اساس اولویت، واحد‌های مسکونی خانواده‌هایی که در چادر زندگی می‌کنند تا یک ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد و سایر واحد‌ها نیز تا سه ماه دیگر تکمیل می‌شود.

نوری زاده این را هم گفته که با حل مشکل پرداختی بانک‌ها، اقساط بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده در زلزله به حساب خانوار‌ها واریز می‌شود.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان، ساخت ۳۹۸ واحد مسکونی شهری باقی مانده نیز در صورت استقبال مردم و صدور پروانه ساخت به زودی آغاز می‌شود.

با این تفاسیر مردم روستا‌های بخش فین باید تابستان داغ امسال را هم در چادر و یا خانه‌های نا ایمن سپری کنند و چشم انتظار تحقق وعده‌های مسئولان باشند.

اما در این بین موضوع مهم دیگری هم وجود دارد و اینکه تکلیف‌های خانه‌های تعمیری چه خواهد شد و وام تعمیرات چه زمانی به مردم پرداخت می‌شود؟ در این زمینه مسئولان بنیاد مسکن اظهار نظر دقیقی نکرده اند.

نویسنده: پرویز بلوچیان رضوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۳۲ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
مشخص شد که وعده های مسوولین پوچ و توخالی است چرا که تا کنون هیچ کدام عملی نشده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۲۹ ۲۷ مهر ۱۴۰۱
متاسفانه وعده های توخالی مسوولین به مردم فین درست از اب در اومد و خانه ها ومردم شهر فین به امان خدا رها شدند.
مادر من الان 8 ماهه که در چادر زندگی میکنه و سقفی بالای سرش نیست و مدتیه که در خانه ترک خورده و در حال ریزش سپری میکنه
دفتر بنیاد مسکن هم از فین جمع کرد و رفت
به پیمانکاران هم به گفته خودشان پولی ندادند و الان دارن جمع میکنن و میرن و مردم میمونن با خانه های ناقص و ناتمام
اخه کسی که درامدی نداره از کجا بیارن تو این شرایط سخت اقتصادی خونش رو درست کنه
خواهشش میکنم خواهش میکنم به داد این مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عجیب تر از همه اینه که پیمانکاران به مردم میگن صبحانه و غذای کارگران رو هم خودتون باید بدی، چون ما پول نداریم
آخه یه خانواده فقیر روستایی از کجا پول بیاره غذای کلی کارگر بده
یعنی چی آحخه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
زندگی کردن‌ در چادر اونم در سرما و گرما خیلی سخته، نمیدونم چرا مسئولان کاری نمیکنن برای ما
همش میان وعده های الکی میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
از مسئولان بپرسی آیا خودشون میتونن در چادر زندگی کنن؟ اونم چند ماه و چند سال نه فقط یه روز