نمایش آجر‌های ۲۷۰۰ ساله قلایچی در بوکان

مدیرکل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی گفت: آجر‌های ۲۷۰۰ ساله تپه قلایچی خردادماه امسال در موزه مفاخر بوکان به نمایش درمی‌آیند.

جلیل جباری گفت: آجر‌های ۲۷۰۰ ساله تپه قلایچی خردادماه سال جاری در موزه مفاخر بوکان به نمایش درمی‌آیند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی می گوید: با اعلام آمادگی مسئولان بوکان این آجر‌ها از موزه ملی ایران به موزه مفاخر بوکان منتقل شده و به مدت یک ماه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گفته این مقام فرهنگی آجر‌های تپه تاریخی قلایچی در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی ایران از کشور خارج شده بود و پس از تلاش‌های بسیار انجام شده ۵۱ قطعه آجر لعابدار مانایی از قلایچی بوکان در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ به موزه ملی ایران بازگردانده شد.

جباری گفت: تپه قلایچی بوکان دارای یک لایه فرهنگی مربوط به مانایی‌ها است و تاکنون چندین ساختمان از این دوره مورد مطالعات باستان‌شناسی قرار گرفته شده که ساختمان اول در مرکز تپه واقع شده و دارای اتاق‌های متعدد بوده که در کف و دیوار نقاشی‌های گیاهی، هندسی و انسانی داشته است.

تپه تاریخی قلایچی مربوط به عصر آهن است و در شهرستان بوکان و در روستای قالایچی واقع شده است؛ این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. و تاکنون  نزدیک به  ۴۰۰ آجر لعابدار در این منطقه تاکنون کشف شده است که نشان از اهمیت بالای قلایچی و به احتمال زیاد این منطقه همان شهر "زیرتو" یا "ایزیرتو" پایتخت مانایی‌ها است.

شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای ۹۸ اثر ثبت شده ملی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.