استان اصفهان با قرارگیری در کریدور ترانزیت شمال- جنوب و شرق- غرب ایران، حساس‌ترین موقعیت را در بین دیگر استان‌های کشور دارد.

چندی پیش داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفته بود اصفهان قطب ترانزیت کشور است و نقش مهمی در حمل و نقل دارد و نقش تاثیرگذار آن در کشور انکار نشدنی است.

موقعیت مهم جغرافیایی استان اصفهان در راه‌های شریانی کشور وبه دنبال آن ترافیک سنگین جابجایی بار و مسافر سبب شده جاده‌های اصفهان بیشتر از جاده‌های دیگر استان‌ها تخریب و فرسوده شوند.

از سوی دیگر کمبود اعتبار و گرانی مصالح بازسازی و بهسازی راه ها، روند تخریب و فرسودگی جاده‌ها در اصفهان را تشدید و روند ترمیم راه‌ها را کند کرده و این در حالیست که آمار تصادفات در محور‌های اصلی استان اصفهان به دلیل خرابی راه‌ها بیشتر از سایر استان هاست.

تردد پرخطر در راه‌هایی با فرسودگی شدید

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نوروز امسال گفته بود  ۱۳ درصد از راه‌های دارای فرسودگی شدید کشور در استان اصفهان قرار دارد و این برای استانی که در کریدور شمال جنوب واقع است، بسیار جای تأسف است.

سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان هم در این باره گفت: در دهه‌های اخیر در مورد اصفهان کوتاهی شده؛ هم اکنون، در همه حوزه‌ها در استان مشکل داریم؛ برخی جاده‌های ترانزیتی ما دوطرفه مانده یا در جاده‌هایی مثل سمیرم شاهد تصادفات شاخ به شاخ هستیم.

ترد پرخطر

اصفهان رتبه اول حمل و نقل در کشور

محمدعلی صلواتی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: استان اصفهان در مرکز حمل و نقل جاده‌ای کشور است و رتبه اول حمل بار و رتبه دوم جابجایی را در کشور دارد.

به گفته صلواتی، اصفهان پارسال رتبه اول کشور را در مجموع تناژ حمل شده، رتبه اول تناژ درون استانی و رتبه اول تناژ برون استانی را هم کسب کرد.

استان اصفهان سهم ۱۰ درصدی در حمل و نقل کالا در کشور را به خود اختصاص داده، به طوریکه پارسال ۵۲ میلیون تن انواع کالا از طریق ناوگان حمل و نقل این استان جابه جا شد.

رشد ۴۷ درصدی تردد در راه‌های استان اصفهان

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: فروردین امسال، میزان تردد در راه‌های استان نسبت به مدت مشابه پارسال، ۴۷ درصد رشد داشته است.

به گفته صلواتی در این مدت  آمار خودرو‌های ورودی به محور‌های استان نسبت به فروردین سال قبل، ۵۲ درصد افزایش یافته است.

ترانزیت بار و مسافر

افزایش تصادفات در راه‌هایی با کمترین استاندارد

سرهنگ اصغر زارع رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: افزایش تردد‌ها یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در افزایش آمار تصادفات است که البته به این موضوع باید نقص ایمنی خودرو‌ها و کیفیت نامناسب جاده‌ها را هم اضافه کرد.

به گفته او نمی‌توان گفت که راه‌های استان اصفهان نقص ایمنی ندارند، قطعاً نقص دارند، اما از حداقل استاندارد‌ها برای تردد خودرو‌ها برخوردار هستند؛ به طور کلی کیفیت پایین خودرو‌ها و مشکلات راه‌ها، دو نقص بزرگی است که به شکل ملی مطرح بوده و بار‌ها این مشکلات بیان شده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان می‌گوید: پاسال ۶۷ نقطه پرتصادف در محور‌های استان را شناسایی کردیم که مشکل ۲۹ نقطه حادثه‌خیز رفع شده و بقیه نقاط آشکارسازی شده است، البته نقص راه و نقطه پرتصادف مشکلی نیست که از بین برود، این نقاط دائم در حال به وجود آمدن و رفع شدن هستند و باید همواره در حال رفع آن‌ها باشیم.

سرهنگ زارع می‌گوید: امیدواریم با اختصاص بودجه کافی در بخش راه، تعداد بیشتری از نقاط پرتصادف در جاده‌های استان برطرف شود، روکش آسفالت برخی محور‌ها نیز تا حدودی نامناسب است که لازم است برای ایمنی بیشتر اصلاح شود.

سرعت تخریب جاده‌ها در استان اصفهان شدت گرفته

احمد صفری مجری پروژه‌های روکش راه‌های شریانی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: رتبه اول حمل بار و رتبه دوم جابجایی کشور سبب تردد زیاد خودرو‌ها در جاده‌های استان شده و اگر نگهداری و ترمیم جاده‌ها در زمان مناسب رخ ندهد، سرعت تخریب جاده‌ها بالا می‌رود.

به گفته او  از سال ۹۴ تا الان به دلیل کاهش شدید اعتبارات نگهداری، بهسازی و ترمیم راه‌ها میزان فرسودگی جاده‌ها به شدت در استان افزایش یافته است.

مجری پروژه‌های روکش راه‌های شریانی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان می‌گوید: نکته مهم این است که روند فرسودگی جاده‌ها سال اول با شیب ملایم پیش می‌رود، اما اگر طرح‌های ترمیم و بهسازی اجرا نشود، در سال‌های بعد روند تخریب و فرسودگی تشدید می‌شود.

به گفته صفری  بر اساس ارزیابی سال ۹۹، استان اصفهان هزار و ۱۶۱ کیلومتر راه فرسوده شدید دارد که ۱۳ درصد از راه‌های فرسوده کشور است و ترمیم و بهسازی آن‌ها ۱۰ سال زمان می‌برد.

بهسازی جاده های فرسوده


بهبود وضع جاد‌ها تا سال ۱۴۰۵ در صورت تامین اعتبار

او می‌گوید: با توجه به برنامه ریزی که در سال ۱۴۰۰ شده امیدواریم با تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۵ تمام راه‌هایی که دچار خرابی شدید هستند، ترمیم و بهسازی شوند.

به گفته مجری پروژه‌های روکش راه‌های شریانی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان، پارسال ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های فرسوده استان بهسازی شد.

کریدور غرب به شرق یعنی محور الیگودرز- طبس از محور‌های فرسوده کشور است که بخش داران به خور آن در استان اصفهان واقع است، این محور به دلیل گرمای زیاد در شرق و سرمای زیاد در غرب اصفهان دچار خرابی گسترده تری شده و بهسازی آن در اولویت است.

به گفته صفری  اولویت دوم، در صورت تامین اعتبار، ترمیم محور شمال به جنوب، همچنین محور ترانزیت کاشان -نایین است که به دلیل ترافیک سنگین، خرابی زیادی دارد.

او می‌گوید: برای نگهداری و بهسازی راه‌های فرسوده استان اصفهان، به ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مجری پروژه‌های روکش راه‌های شریانی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان می‌گوید: متاسفانه اصفهان در کشور به عنوان استان برخوردار شناخته می‌شود، اما از نظر تامین اعتبار در حوزه حمل و نقل جاده‌ای دچار کمبود است.

به گفته صفری، اصفهان در توزیع اعتبارات برای ترمیم راه‌ها رتبه هشتم یا نهم کشور را دارد که با توجه به ترافیک سنگین جاده‌های استان این اعتبار باید افزایش یابد.

ترانزیت بار و مسافر در  جاده‌ها


اعتبارات قطره چکانی برای بهسازی راه‌های فرسوده

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در استان اصفهان شناسنامه راه‌ها مشخص است و هر سال، اداره راهداری بر اساس اعتباری که تهران در نظر می‌گیرد و بر اساس منابع موجود برای ترمیم و بهسازی راه‌ها اقدام می‌کند.

او می‌گوید:  اما نکته مهم اینجاست که منابع موجود نسبت به آن چیزی که در استان اصفهان مورد نیاز است خیلی خیلی کمتر است، ما طرح‌های مهمی برای مقابله با آسیب دیدگی و فرسودگی راه‌ها داریم که مهمترین آن بهسازی محور نایین- انارک- خور- طبس است که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان می‌گوید: از دیگر مسیر‌های مهم نیازمند بهسازی باند دوم جاده تیران به سامان و چالشتر است که ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، همچنین محور کاشان- برزک که نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

به گفته زینلیان، کنارگذر کاشان- آران و بیدگل، باند دوم چادگان که از محور‌های حادثه خیز استان اصفهان است، محور اصفهان- اردستان با ۸۰ درصد پیشرفت و محور ورزنه برای بهسازی به ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری با تخصیص این اعتبارات موافقت شود.

به گفته او باید در نظر داشت استان اصفهان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است و بسیاری از خودرو‌هایی که وارد جاده‌های آن می‌شوند، مقصدی غیر از اصفهان دارند، بنابراین به تامین اعتبار برای ترمیم راه‌های استان اصفهان باید نگاه ملی باشد.

راه‌های استان اصفهان نسبت به میانگین کل کشور ۳۰ درصد خرابی بیشتری دارد و با توجه به اینکه اصفهان در شاهراه ارتباطی کشور قرار دارد باید نگاه برخوردارانه به این استان را کنار گذاشت و با نگاه تامین منافع ملی برای بهسازی جاده‌های شریانی این استان اعتبار مورد نیاز را اختصاص داد.

گزارش از سولماز محمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرچی بدبختیه گریبانگیر اصفهان شده، از خشکسالی و بی آبی و فرونشست بگیر تا وضعیت افتضاح راه ها و تصادفات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اصفهان رکورد دار تصادفات در کشوره، اما کو گوش شنوا