با اجرای طرح جهش تولید برای اولین بار در اراضی دیم استان مرکزی ۶۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت رفت.

برای اولین بار کشت بهاره در قالب طرح جهش تولید در سال زراعی جاری در سطح ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان مرکزی اجرا شد.

این طرح با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با هدف افزایش تولید، بهره وری هرچه بیشتر ازبارشها، ایجاد امنیت غذایی و درآمد کشاورزان اجرا می‌شود.

کیشانی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در مورد این طرح توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد.

سطح اراضی دیم استان مرکزی ۱۸۵ تا ۲۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۶۰ هزار هکتار زیر پوشش کشت بهاره قرار گرفته است.

در این طرح محصولات استراتژیک گندم، جو و محصولاتی از جمله نخود علوفه ای، ماشک علوفه‌ای و دانه‌های روغنی کاملینا کشت شده است.

حدود ۲ هزار بهره بردار در سال زراعی جاری در اجرای این طرح مشارکت دارند و پیش بینی شده سال زراعی آینده حدود ۷۰ درصد اراضی دیم استان مرکزی زیر پوشش این طرح قرار گیرد.

فرهادی مدیر جهادکشاوورزی شهرستان اراک هم گفت: این طرح در ۱۵ درصد و سطح ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان اراک اجرا شده است و در این طرح حمایت‌هایی از طریق مدیریت و مرکزخدمات جهادکشاورزی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی، کمک در تامین نهاده‌ها از کشاورزان بعمل آمده است.

به گفته کارشناسان جهادکشاورزی تناوب در کشت محصولات گندم و جو، افزایش بهره برداری آب باران، حاصلخیزی خاک، چرای مستقیم و بصورت سبز و همچنین چرای دام‌ها بصورت خشک و نداشتن آفت و بیماری از مزایای اجرای این طرح است.

دیم یکی از روش‌های کم هزینه واستفاده بهتر از منابع طبیعی مانند باران وخاک هست که از ابتدا رایج بوده است و با توجه به کاهش منابع آبی و خشکسالی‌های اخیر در دستور کار قرار دارد و طرح جهش تولید باتوجه به شرایط اقلیمی هر منطقه در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.