حجتالاسلام فاطمی در خطبههای نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) این شهر گفت: یک معنی تعبیر بقیةالله به معنی باقیمانده اولیای الهی و امام معصوم (ع) بر روی زمین است و این بزرگواران نقطه امید منتظران و فریادرس مظلومان هستند و زمانی که انسانها در حالت اضطراری قرار میگیرند، امداد الهی به برکت وجود نورانی این قطب عالم امکان شامل حال آنان میشود و برای مؤمنان دعا میکنند.
مؤمنان امید دارند که امیر و فرمانده غایب آنان پشت و پناه اسلام و جامعه اسلامی هستند و شهامت و مقاومت، پیروزی و سربلندی مسلمانان به پشتوانه و دلگرمی این، ولی موعود خداوند است.
بیشتر بخوانید
آیه ۵۱ سوره مبارکه مؤمنون و در تشریح مفهوم الطَّیِّبَاتِ خطاب به پیامبران الهی و خطاب به خلقالله و مؤمنان است و اشاره دارد که انسانها از طیبات استفاده کنند و اعمال صالح انجام دهند؛ این بدان معناست که عمل صالح انسان منوط و مشروط به استفاده از طیبات است.
دیگر وجه الطَّیِّبَاتِ را پاک و ظاهر بودن است چراکه دین اسلام به طهارت و پاکیزگی اهمیت ویژهای قائل است و در فرهنگ ایرانیان نیز همین تأکیدات وجود دارد مثلاً گوشتی را که به روش اسلامی ذبح نشده باشد مصرف نمیکنیم.
در حدیثی قدسی با این مضمون داریم که خداوند به بندگانش میفرماید بر توست بر دعا کردن و بر من است به اجابت کردن و هیچ دعایی در احتجاب و پرده نمیماند مگر دعای کسی که از مال حرام استفاده میکند.
خیانت در شغل، کمکاری در خدمت، سرقت و دزدی و غصب اموال دیگران از مصادیق کسب مال حرام است و افرادی که از این دست راهها به کسب روزی میپردازند، هیچ یک از اعمال عبادی آنان مقبول درگاه الهی قرار نمیگیرد؛ امام محمدباقر (ع) در روایتی اشاره دارد کسی که مال حرام برای خود جمع میکند، حج عمره و صله رحم و دیگر اعمالش از او پذیرفته نمیشود.
نقل است در صحرای کربلا هنگامى که عمربن سعد سپاهیان خود را براى جنگ با ایشان آماده کرد و از هر سو سپاه امام حسین (ع) را در محاصره گرفتند، امام (ع) بهسوى دشمن بیرون آمد و آنها را به سکوت دعوت کرد، اما خاموش نشدند خطاب به آنها فرمود واى بر شما! شما را چه زیان که به من گوش دهید و گفتار مرا که به راه راست فرا مىخوانم بشنوید. همه شما از من نافرمانى مىکنید و به سخنان من گوش نمىدهید؛ زیرا شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مُهر [غفلت]خورده است.
پیامبر (ص) تأکید کردهاند کسب مال حرام مانند ساختن خانه بر روی آب است؛ امام علی (ع) نیز در حدیثی با این مضمون خطاب به کمیل فرمودهاند که کار درست و حسابی فقط به نماز و روزه و صدقه نیست بلکه انسان باید بداند نماز خود را با چه لباسی و در چه مکانی انجام میدهد و آیا اینها از راه حلال کسب شدهاند؟
برخی افراد گمان میکنند کسب ثروت از راه ناجوانمردی و اجحاف و ظلم و فریب مصداق زرنگی است و اسلام قائل به این است که افرادی که از این روشها به مالاندوزی میپردازند و خود را در این امور دنیوی غرق میکنند، خسارت دیدهاند، اما کسانی که از این امور پرهیز دارند، برد کردهاند.