وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

طرح دستیار فناوری برای شناسایی مشکلات دانش بنیان‌ها تصویب شد

علی خیرالدین گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری شعار سال مبنی بر " تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" است.

سعی و تلاش همه نهاد‌های ذی‌ربط برای تحقق شعار سال اشتغال و کارآفرینی است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف، گفت: حضور اعضای هیئت علمی و اساتید در پارک‌های علم و فناوری بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود و از آن جایی که هم اکنون ۱۰ درصد از اعضای هیئت علمی در زمینه امور مرتبط با فناوری فعال هستند، باید بر دامنه این مشارکت بیفزاییم.

به گفته وی برای شناسایی مشکلات شرکت‌های دانش بنیان طرح " دستیار فناوری" پیشنهاد و تصویب شد که در قالب آن، پارک‌های علم و فناوری میزبان دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا خواهند بود و از این طریق آن‌ها می‌توانند با حضور در واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری، در حوزه صنعت و فناوری یک ایده را ارائه و تبدیل به نمونه آزمایشگاهی کنند.

در این زمینه برای دانشجویان مقطع کارشناسی یک میلیون، کارشناسی ارشد دو میلیون و مقطع دکتری سه میلیون تومان به مدت ۶ ماه حمایت مالی اختصاص داده می‌شود.

در طرح گرنت فناوری بین ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برای پیشرفت تحقیقات فناوری و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی داده خواهد شد.

آخرین آمار از وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

محمدسعید سیف گفت: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با اهداف فرهنگ سازی رصد وضعیت دانش آموختگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی انجام شده است.

ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذی‌نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار منطقه‌ای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان خود و اخذ اطلاعات از سامانه‌های اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر اهداف برای طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان است.

او گفت: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با دریافت اطلاعات وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان حدود ۶۸ دانشگاه کشور نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ دانش آموختگان دکتری ۷۱ درصد، کارشناسی ارشد ۶۷.۶۳ درصد، کارشناسی پیوسته ۵۳ درصد، کارشناسی ناپیوسته ۴۱ درصد و کاردانی ۵۱ درصد اشتغال داشته اند.

به گفته وی آمار‌های موجود در خصوص اشتغال دانش آموختگان و تعداد دانشجویان کشور بیانگر نامناسب بودن نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

او گفت: عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیاز‌های کشور، مدیریت همکاری‌های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد. بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف نظام آموزشی کشور بوده و عوامل دیگر نیز باید مورد توجه نهاد‌های ذی ربط قرار گیرند.

با اعلام سیف، چالش‌های موجود در راستای مهارت افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان می‌توانند ناشی از ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی با نیاز‌های واقعی بازار کار، عدم وجود مهارت‌های عمومی و شغلی، کمبود فرصت‌های تجربه عملی، عدم وجود آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و نبود زمینه‌های کاری در جامعه باشند.

او گفت: برای این منظور وزارت علوم اجرای برنامه‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توسعه دوره‌های کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام صلاحیت حرفه‌ای و رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را در برنامه‌های خود قرار داده است.

واردات گمرگ در سامانه نان ثبت می‌شود

محمدعلی زلفی‌گل در آئین رونمایی از سامانه نان که هم اکنون با حضور برخی مسئولان دانشگاهی در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: اساس سامانه نان بر اساس دسته بندی باید سامانه سایماگو باشد.

در فاز اول نیاز‌های موجود سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی و خصوصی و دانشگاه‌ها که احصا شده اند را جمع آوری کرده و در سامانه نان ثبت می‌کنیم.

نمایه سازی نیاز‌ها از کارکرد‌های سامانه نان است که افراد با تشخیص نیاز‌های کشور می‌توانند آن‌ها را ثبت کنند.

او گفت: ایده شامل بخش‌های مختلفی است و در حال حاضر ایده‌هایی که متناسب با نیاز‌های کشور هستند به صورت پروپوزال طراحی می‌شوند و در سامانه نان به ثبت خواهند رسید. وزارت علوم در این زمینه دخالت نخواهد داشت.

زلفی‌گل گفت: سامانه نان در آینده گسترده‌تر خواهد شد و نیازمند برنامه ریزی بلند مدت هستیم. تحقیقات بنیادی در کشور ما اولویت بوده اند، اما از این پس بحث تحقیقات کاربردی با موضوع نیاز‌های جامعه مورد توجه قرار می‌گیرند.

به گفته وزیر علوم عدالت پژوهشی هدف دوم سامانه نان در وزارت علوم است که در اختیار دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری قرار خواهد گرفت. در آینده بحث واردات گمرگ هم از اهداف سامانه نان خواهد بود تا ببینیم نیاز‌هایی که از خارج به ایران وارد می‌شوند، دقیقا حول کدام محور هستند.

زلفی گل گفت: بحث نیاز‌های آموزشی صنایع در سامانه نان در آینده باید ذکر شوند تا صنایع کشور پتانسیل دانشگاه‌های داوطلب را جهت آموزش مسائل خود شناسایی کنند. بحث پروژه‌های ملی هم باید در سامانه نان مطرح شود و جست و جوی دانشگاه‌های مرجع هم باید در اولویت سامانه نان در آینده قرار گیرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرد تا ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی به صندوق عالی وزارت علوم واریز شود.

دانشگاه‌ها برای ارسال تاییدیه مدرک به دانشگاه‌های خارج مجاز شدند

وحید حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی بین‌المللی در بخشنامه‌ای به معاونان، مدیران، بین‌الملل پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد:

با عنایت به درخواست فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برای ارسال تاییدیه مدارک فارغ‌التحصیلی ایشان به دانشگاه‌های خارج از کشور جهت ادامه تحصیل، بدین وسیله اعلام می‌ شود تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مجاز هستند حسب درخواست فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه / مرکز آموزش عالی راساً نسبت به تایید و ارسال مدارک دانشگاهی معتبر متقاضیان از طریق ایمیل رسمی دانشگاه / مرکز آموزش عالی اقدام کنند.

ضمناً در صورت درخواست فارغ‌التحصیلان، آن دانشگاه / مرکز آموزش عالی می‌تواند برای مهر و موم پاکت حاوی مدارک دانشجویان اقدام تا متقاضی شخصاً برای ارسال از طریق پست معمولی اقدام کنند. 

تمام بخش نامه‌های قبلی در این خصوص ملغی اعلام می‌شود.

استادان حق التدریس از اردیبهشت امسال ماهیانه حقوق دریافت خواهند کرد

محمد افکانه گفت: بین استادان و معلمان حق التدریس تفاوت مهمی وجود دارد، به علت کم بودن معلم در آموزش و پرورش آن‌ها در قرارداد‌های مختلف بکار گرفته می‌شوند.

برای مثال، معلمان از صبح روز شنبه تا عصر چهارشنبه تدریس می‌کنند، اما به صورت حق التدریسی حقوق دریافت خواهند کرد.

مدیر کل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم می‌گوید: در برخی دروس و رشته‌های خاص برای دانشگاه‌ها یا از نظر اقتصادی استخدام استادان حق التدریس به صرفه نیست یا اینکه فارغ التحصیلان به صورت سخت پیدا می‌شوند، به همین علت گاهی اوقات ۳ تا ۴ درس را به استادان حق التدریس واگذار می‌کنند.

او می‌گوید که به هیچ نحوی یک قرارداد تمام وقت بین استاد و دانشگاه اتفاق نمی‌افتد.

افکانه گفت: اگر یک عضو هیئت علمی یا استادیار ماهانه ۱۲ میلیون حقوق دریافت می‌کند در مقابل هم ۱۰ واحد تدریس می‌کند، اما در کنار آن وظایف پژوهشی و مسئولیت‌های دیگری هم داراست.

او می‌گوید: از منظر دانشگاه وقتی با استاد حق التدریس قرار داد منعقد می‌شود به این معناست که در دو تا سه درس نیازمند کمک استادان حق التدریس هستند که هفته‌ای یک تا دو روز تنها وظیفه تدریس دارند.

مدیر کل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم می‌گوید: باید قاعده دریافت حقوق استادان تغییر یابد. پرداخت حقوق آخر ترم به استادان با تاخیر یکی از دغدغه هاست که در ضوابط بودجه ۱۴۰۱ آمده است تا هر گونه پرداخت به صورت ماهانه باشد و این موضوع را دکتر قالیباف رئیس مجلس هم به صورت مصاحبه جداگانه مطرح کرده است، به همین علت دانشگاه‌ها موظف شده اند تا مدل پرداخت حقوق به استادان را ماهانه انجام دهند و از اردیبهشت امسال اجرایی خواهد شد.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار