عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: کارگروهی برای جلوگیری از دادوستد شرکت ها و افراد ایرانی با رژیم صهیونیستی تشکیل شود.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی گفت: ترفندهای پیچیده ای برای تقویت اقتصاد رژیم صهیونیستی وجود دارد که این کارگروه می تواند به ایرانیان نسبت به این ترفندها هشدار دهد.

ایران از سال ۱۳۷۱ تحریم اسرائیل را قانونی کرده؛ بر اساس ‌"قانون واحده اسلامی در مورد تحریم اسرائیل" هرگونه قرارداد بستن به صورت مستقیم یا با واسطه با این رژیم ممنوع است.

این قانون تأکید کرده دادوستد با شرکت ها یا اشخاص مقیم اسرائیل یا با افراد تبعه آن، یا افرادی که برای اسرائیل‌ یا به نفع آن کار می‌کنند، صرف نظر از محل اقامتشان تحریم است.

از سال های گذشته علاوه بر پویش های مختلف، اعلامیه های رسمی برای تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی صادر شده و برخی علمای کشورهای اسلامی هم عمل به این تحریم را وظیفه دینی دانسته اند.

نیمه دی ماه ۱۳۹۹ «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» در بیانیه‌ای، تحریم جامع رژیم اسرائیل از جمله تحریم اقتصادی را تا زمان خروج این رژیم از تمام سرزمین های اشغالی ضروری دانست.

این اتحادیه خرید محصولات و کالاهای ساخت صهیونیست‌ها و عرضه آنها به بازار را برای مسلمانان "گناه" و شراکت در جنایت اعلام کرد.

پیشتر و از سال ۲۰۰۵ میلادی هم جنبش بایکوت، سرمایه برداری و تحریم اسرائیل(BDS) با هدف به چالش کشیدن حمایت بین المللی از اسرائیل و استعمار شهرک نشینان تشکیل شده و این رژیم را یک رژیم آپارتاید و تبعیض نژادی دانسته است.

این جنبش خواستار برداشتن حمایت از رژیم آپارتاید اسرائیل، مؤسسات ورزشی، فرهنگی و دانشگاهی اسرائیلی، و تمامی شرکت‌های اسرائیلی و بین‌المللی است که حقوق بشر فلسطینی‌ها را نقض کرده اند.

جنبش های تحریم رژیم صهیونیستی می خواهند تجارت با شهرک های غیرقانونی اسرائیل، تجارت نظامی و موافقت نامه های تجارت آزاد پایان یابد.

همچنین آنها خواستار تعلیق عضویت اسرائیل در مجامع بین المللی مانند نهادهای سازمان ملل و فیفا هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار