نخست‌وزیر جمهوری چک اعلام کرد این کشور به دنبال یک دوره معافیت از بسته ششم تحریم پیشنهادی اتحادیه اروپا بر نفت روسیه است.

«پتر فیالا» نخست‌وزیر جمهوری چک، در اظهارات امروز (چهارشنبه) خود اعلام کرد که این کشور با هدف فرصت داشتن برای افزایش ظرفیت خطوط لوله خود، قصد دارد از اتحادیه اروپا درخواست یک دوره معافیت از بسته تحریمی ششم این اتحادیه علیه نفت روسیه را ارائه کند.

به گزارش رویترز، فیالا در توضیح این در خواست گفت: «ما آماده حمایت از تصمیم اتحادیه اروپا درباره تحریم‌ها علیه روسیه از جمله تحریم علیه نفت هستیم، اما جمهوری چک قصد دارد این تحریم‌ها را تا زمانی که ظرفیت خطوط لوله نفتی که می‌توانند نفت را به جمهوری چک ارسال کنند، افزایش یابد، به تعویق بیندازد.»

او در ادامه اعلام کرد که جمهوری چک قصد دارد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را ۲ و یا حتی ۳ سال به تعویق بیندازد.

وزیر دارایی اتریش پیش‌تر اذعان کرد که بخش گاز کشورش بسیار وابسته به گاز روسیه است و نمی‌تواند در تحریم‌های اتحادیه اروپا در این حوزه مشارکت داشته باشد.

دوشنبه گذشته نیز ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل در بانک‌های این کشور حساب باز کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از کی‌یف در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا و مخالفت برخی کشور‌های اروپایی با تصویب این بسته تحریمی نوشت: «کشور‌های اتحادیه اروپا که تحریم نفت روسیه را مسدود می‌کنند در جنایات سربازان روسی همدست هستند.»

کمیسیون اروپا که مسئول آماده کردن پاسخ اتحادیه اروپا در واکنش به مسائل روز است، آخر هفته گذشته با گروه‌های کوچکی از کشور‌های اتحادیه اروپا مذاکراتی داشت تا پیش از نشست امروز سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل بسته تحریمی آتی را آماده کند.

اما در نشست امروز «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، توضیحاتی درباره تحریم‌های جدید پیشنهادی علیه روسیه ارائه کرد و گفت که جزئیات ششمین بسته تحریمی که اقتصاد، ارتش و تبلیغات روسیه را هدف قرار می‌دهد، به پارلمان اروپا ارائه کرده است.

پیش از این هفته گذشته «آنالنا بربوک» وزیر امورخارجه آلمان، آتش‌بس در اوکراین را اولین اقدام در جهت لغو تحریم‌های روسیه دانست، اما گفت این اقدام کافی نیست.

او همچنین اعلام کرد تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین اعمال کرده، لغو نخواهد شد، مگر اینکه مسکو نیرو‌های خود را از کشور همسایه خارج کند.

اما در همان زمان مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد در صورتی که اتحادیه اروپا واردات گاز از روسیه را متوقف کند، قادر به پر کردن انبار‌های خود نخواهد بود؛ مگر این که فعالیت صنایع خودش را متوقف کند و در فصول بهار و تابستان گاز مصرف نکند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار