دبیر کل سازمان ملل متحد از تشدید گرسنگی و کمبود مواد غذایی در جهان ابراز نگرانی کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سفر به سنگال گفت، درگیری روسیه و اوکراین، بحران مواد غذایی، انرژی و بحران مالی را در سرتاسر جهان به ویژه در قاره آفریقا تشدید می‌کند.

گوترش پس از دیدار و گفتگو با ماکی سال، رئیس جمهور سنگال در نشست خبری اظهار داشت: بحران کنونی در اوکراین احتمال دارد «بحران سه گانه‌ای» را بر مشکلات قاره آفریقا تحمیل کند. گوترش برای نخستین بار پس از آغاز همه گیری عفونت ویروسی کووید-۱۹ به قاره آفریقا سفر کرده بود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «البته هنگامی که ما درباره‌ی وضعیت اقتصادی - اجتماعی سخن می‌گوییم غیرممکن است به جنگ در اوکراین و پیامد‌های آن در آفریقا نپردازیم. این جنگ به سه بحران در منطقه و فراتر از آن دامن می‌زند: مواد غذایی، انرژی و بحران مالی! به همین علت من گروه واکنش به بحران جهانی در زمینه‌ی مواد غذایی، انرژی و بحران مالی را ایجاد کردم تا نمایندگی‌های سازمان ملل، بانک‌های توسعه و سازمان‌های بین المللی را بسیج کنند.»

آنتونیو گوترش با اشاره به احتمال تشدید گرسنگی جهانی به دلیل بحران های سیاسی، افزود: نخست باید اطمینان حاصل کنیم که جریان پایدار ورود مواد غذایی و انرژی به بازار‌های آزاد ادامه داشته باشد؛ همه محدودیت‌های غیرضروری را از صادرات حذف کنیم، مازاد و ذخایر را به آنانی اختصاص بدهیم که نیازمند هستند و قیمت مواد غذایی را کنترل کنیم تا از بروز نوسانات در بازار جلوگیری شود.

پیش از آغاز درگیری در اوکراین در اواخر فوریه، ترکیبی از عوامل از جمله تغییرات آب و هوایی و همه گیری عفونت ویروسی کووید-۱۹ دست به دست هم داده بود تا وضعیت اجتماعی - اقتصادی را در قاره آفریقا، بویژه در منطقه ساحل که سنگال هم جزو آن است - وخیم‌تر کند.

دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر درخواست خود مبنی بر اعمال اصلاحات فوری در نظام مالی جهانی تاکید کرد و افزود نظام مالی کنونی از نظر اخلاقی ورشکسته شده و به هزینه‌ی کشور‌های در حال توسعه در خدمت کشور‌های ثروتمند قرار گرفته است.

گوترش گفت: «بار‌ها این را گفته ام و باز تکرار می‌کنم نظام مالی جهانی از نظر اخلاقی ورشکسته است و نیاز آنی به اصلاح دارد. این نظام را ثروتمندان برای ثروتمندان طراحی کرده اند. از این رو خیلی فوری باید از همه‌ی ساز و کار‌هایی که در دسترس است نهایت استفاده را بکنیم تا به کشور‌های در حال توسعه، از جمله کشور‌هایی که درآمد متوسط دارند بویژه در قاره آفریقا کمک شود.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار