کارگردان نمایش «خماری» گفت: این نمایش درباره اعتیاد به مواد مخدر نیست؛ بلکه به انواع وابستگی‌های انسان در زندگی ربط دارد.

امین بهروزی، نویسنده و کارگردان نمایش «خماری» گفت: چند سال پیش با معتادان و کسانی که از اعتیاد رهایی پیدا کرده اند مصاحبه کردم و در خلال صحبت‌های آنان به واژه خماری رسیدم.

این افراد واژه خماری را این گونه تعبیر می‌کردند؛ کلافگی در عین اینکه کلافگی نیست، درد در عین اینکه درد نیست، خماری را باید تجربه کنی تا معنایش را بفهمی، زیرا هیچ کلمه‌ای برای توصیف این کلمه نیست. همین ماجرا جرقه‌ای در ذهنم شکل داد تا نمایشی با موضوع خماری روی صحنه ببرم.  

به گفته بهروزی، نمایش «خماری» اصلا درباره اعتیاد به مواد مخدر نیست. این نمایش درباره اعتیاد انسان به هر چیزی است از قبیل رابطه عاطفی، شغل، خانواده و. در واقع خماری هنگامی به انسان دست می‌دهد که چیزی را با همه وجودش می‌خواهد، اما نمی‌شود.

نمایش «خماری»

بهروزی انتخاب بازیگر برای شخصیت اصلی را کاری سخت دانست، زیرا او فردی را از لحاظ سنی می‌خواست که در مرز ورود به میانسالی و گذر از جوانی باشد، حتی این شخصیت می‌توانست مادری برای دختری جوان باشد که در نهایت به سهیلا گلستانی رسید.  محسن حسن زاده هم کلاسیم بود و صدا و فیزیک مناسبی برای نقشی که برایش در نظر گرفته بودم داشت. دیگر بازیگرانم از بچه‌های تئاتر شهر شیراز بودند.  

نمایش «خماری» درباره خواستن انسان و نرسیدن به آن است  / کامل نشده

به گفته‌ امین بهروزی، برای نوشتن ورژن اول این نمایشنامه از مریم اردکانی تراپیست کمک گرفتم زیرا دوست‌داشت همه‌چیز به خوبی اتفاق بیفتد.

او می گوید که در برخی صحنه‌ها شیوه درمانی خانم روان شناس به او ایده داده و تجربه خوبی حضور مشاور در سر جلسه تمرین تجربه خوبی است و به‌عنوان یک کارگردان این تجربه را به دیگران پیشنهاد می‌دهم.

بهروزی طراحی صحنه این نمایش را رئالیسم ندانست. ترکیب کلی نمایش بین رئال و سورئال است. طراح صحنه چند ایده برای این کار به من داد و در نهایت صحنه ای را بین واقعیت و خیال انتخاب کردم.

او از پیامی می گوید که قصد داشت، مخاطب با دیدن نمایش " خماری" بگیرد: دوست داشتم پس از دیدن این تئاتر مخاطب هنگام بروز مشکلات پیش روانشناس بروند. همین که باعث شوم یک نفر به اندازه لحظه ای به دیگری توهین نکند و او را آزار ندهد برایم کافی است.

در کل، "خماری" قصه ای ساده دارد که مخاطبان می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

جمعه//// نمایش «خماری» درباره خواستن انسان و نرسیدن به آن است  / کامل نشده

او در پایان صحبتی درباره قطع کمک هزینه به نمایش های اجرا شده در سالن های تئاتر می گوید که اگر این شایعه درست باشد تئاتر حرفه ای عملا بی معنی می شود. زیرا حتی اگر هر روزه همه بلیط های نمایش به فروش رود باز هم هزینه تهیه کننده و کارگردان به دست نمی آید. 

 نمایش «خماری» به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی تا ۲۳ اردیبهشت در سالن قشقایی تئاتر شهر در حال برگزاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار