یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: افت تحصیلی دانش آموزان در دوره کرونا باعث می‌شود تا آزمون‌های تیمز و پرلز نتایج ضعیفی داشته باشند.

بهنام بهراد گفت: چندین دهه یعنی تقریبا از سال ۹۰ میلادی اصلا عملکرد موفقی در حوزه آزمون‌های بین المللی به خصوص تیمز و پرلز نداشتیم.

فقط در آزمون‌ سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در بین کشور‌های ضعیف در درس ریاضی روند روبه رشدی داشتیم که در انجمن بین المللی پیشرفت آموزشی هم به آن اشاره شد.

آزمون «تیمز» روند آموزش ریاضی و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم را می‌سنجد و آزمون «پرلز»، پیشرفت سواد خواندن ادبی و معلوماتی دانش‌آموزان را در پایه چهارم ارزیابی می‌کند. انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با هدف محک ارزیابی نظام‌های آموزشی در کشور‌های مختلف و میزان موفقیت نظام آموزشی و عملکرد آن‌ها فعالیت می‌کند.

به گفته این کارشناس حوزه آموزش و پرورش از دلایل اصلی این افت تعطیلی روز‌های پنجشنبه و تغییر کتب درسی و به ویژه ورود به دوره همه گیری کرونا است.

این پژوهشگر گفت: باید این بحث را جدی بگیریم، چون اصول اساسی آموزش و پرورش هستند. یکی از عوامل اصلی نتایج ضعیف داشتن کمترین زمان آموزش است. ما در بین ۸۰ کشور شرکت کننده در آزمون تیمز و پرلز کمترین زمان آموزش را داریم.

به گفته بهراد یکی از راهکار‌ها گذاشتن برنامه‌های جبرانی و آموزش‌های جبرانی است تا در آزمون‌های بین المللی نتایج مناسب کسب کنیم.

بهراد گفت: الان عملکرد حضوری دانش آموزان نشان می‌دهد که چه قدر افت تحصیلی داشتند و آمادگی حضور در پایه جدید را ندارند و در دو سال کرونا فقط تورم نمره داشتیم یعنی معلم‌ها سنجش دقیقی از عملکرد دانش آموزان نداشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
درد آشنا
۱۴:۴۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفم از اینکه گفتید معلم دلبخواهی نمره داده و تورم نمره وجود داره .
دست معلم در دادن نمره واقعی دانش آموزان را کاملا بستید و معلم را اجبار به نمره دادن می کنید . و گوش شنوا وجود نداره .
این معلمان هستند که از وضعیت موجود رنج می کشند .
وقتی به طور شفاهی از طرف ادارات و مسئولان مدارس معلم را در فشار قرار می دهند برای نمره دادن و در جلسات به معلم گفته می شود اگر نمره ندهی توبیخ میشی و خودت زیر سوالی، به نظر شما معلم چه کاری می تونه انجام بده ؟
وقتی اولیا فقط گرفتن نمره بیست و نمره غیر واقعی فرزندشون برای آنها مهمه و زیر بار نمیرن ، معلم چه کاری می تونه انجام بده .
البته حق میدم به کسانی که تا از نزدیک این موارد رو لمس نکرده باشند، باور نکنند .
آخرین اخبار