رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : در پارسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار در استان کرمانشاه اجرایی شده است.

قاسمی گفت : در حال حاضر ۸۳ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم ها‌ی آبیاری تحت فشار مجهزند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار طی سال ۱۴۰۰ تجهیز شده اند در حال حاضر مجموع اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در استان کرمانشاه به ۸۳ هزار هکتار رسیده است.

طی سنوات اخیر نگاه ویژه‌ای به تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری شده است و با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، اعتبارات لازم بصورت سالیانه در قالب یارانه محاسبه شده و از محل سامانه‌های نوین آبیاری جهت مدیریت مصرف آب و تجهیز اراضی زراعی به سیستم‌های نوین آبیاری به کشاورزان استان کرمانشاه به صورت مستمر پرداخت می‌شود.

تجهیز اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری یک ضرورت به حساب می‌آید و در این راستا استقبال مناسبی را از کشاورزان استان جهت تجهیز اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار شاهد بوده ایم که این موضوع ریشه در باور‌های فرهنگی کشاورزان استان کرمانشاه جهت حفظ منابع آب دارد.

راندمان آبیاری در سیستم‌های آبیاری سقلی و سنتی بین ۲۵ تا ۳۰درصد است، در حالی که در سامانه‌های نوین آبیاری راندمان آبیاری به ۶۰ الی ۷۰ درصد می‌رسد و با توجه به اهمیت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، یکی از برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تجهیز اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری است.

بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی سامانه گرمسیری به سیستم‌های آبیاری تحت فشار طی سنوات اخیر تجهیز شده اند تجهیز اراضی گرمسیری به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار سهم بسزایی در افزایش تولید، درآمدزایی و اشتغالزایی کشاورزان غرب استان داشته است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.