محله‌ای که سال‌ها با انواع آسیب‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد با تلاش گروه‌های جهادی و سپاه شهرستان بابل به محله‌ای پاک تبدیل شده است.

جوکی محله بابل محله‌ای آسیب پذیر بود با ۲۹۵ خانوار و بیش از هزار نفر جمعیت که ساکنان آن سال‌های سال با محرومیت روزگار می‌کردند، اعتیاد به مواد مخدر، فقر، بیکاری، بیسوادی، چاقوکشی، سرقت، تکدی گری و انواع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی نه تنها برای ساکنان این محله بلکه برای اهالی بابل رنج آور بود.

برخی از ساکنان جوکی محله می‌گویند حتی اگر امکان رفتن از محله و اسکان در نقطه دیگری از شهر یا روستا‌های اطراف نیز برای آن‌ها فراهم می‌شد امکان این جابجایی وجود نداشت، نگاه مردم به آن‌ها نگاه یک غریبه با انواع آسیب‌های اجتماعی بود

سال ۱۳۹۵اما آغازی برای هویت دهی به این محله بود، سپاه و نیرو‌های جهادی آستین همت را بالا زدند تا محرومیت را از چهره این محله پاک کنند حالا این محله‌ای که تا دیروز حتی کودکانشان هویت و شناسنامه نداشتند دارای هویت شدند و ساکنان محله حسینی نام گرفتند.

سرهنگ رمضانی فرمانده سپاه شهرستان بابل می‌گوید: نیرو‌های سپاه و بسیج سازندگی بر حسب تکلیف به صورت جدی از سال ۹۵ تلاش کردند در قالب راه اندازی کارگروه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی آسیب‌های این منطقه را پایان دهند.

او می‌گوید: برای کودکان بی هویت این محله شناسنامه گرفته شد و بیش از ۳۰ کودک نیز در مدارس شهرستان نام نویسی شدند و زیر پوشش سپاه و بسیج قرار گرفتند

سرهنگ رمضانی گفت: کمک‌های معیشتی به صورت متناوب و دائمی به این افراد پرداخت می‌شود و خانه‌های این محله برای سکونت این افراد بازسازی شد و این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد

 فرمانده سپاه شهرستان بابل می‌گوید: اگرچه دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز برای پایانی پای کار آمدند، اما همکاری آنان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید هم دائمی باشد هم ملموس تر.

۳۶ سکونتگاه غیر رسمی در مازندران وجود دارد که قرار است تمامی آن‌ها ساماندهی شوند.

سکونتگاه غیررسمی در حاشیه شهر‌ها قرار دارند و نبود تأسیسات شهری مناسب، فقدان خدمات شهری کافی، بیکاری و شکاف عمیق اجتماعی بین ساکنان این سکونتگاه‌ها و مناطق رسمی شهری از جمله معضلات این مناطق است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.