سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هزینه‌های تولید بر قیمت تمام شده برنج تاثیرگذار و موجب گرانی برنج شده است.

ناصر شعربافیان گفت: عمده نیاز مصرف خانوار استان به برنج از طریق خرید از استان‌هایی همچون گیلان و مازندران تامین و قیمت برنج ایرانی نیز در مبادی تولید بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. هر چند که برای بعضی از ارقام در یک مقطع قیمت تعیین می‌کنند، ولی قیمت عمده ارقام برنج را میزان عرضه و تقاضا در مبادی تولید تعیین کرده است.

او گفت: اگر برنج در انبار‌های شالیکوبی یا انبار تولید کنندگان باشد توسط وی و بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود. در خراسان رضوی به عنوان استانی که مصرف کننده است باید مبنای کار بررسی و نظارت بر رعایت ضرایب سود باشد، ضریب سود یعنی عمده فروشی که برنج را تامین و خرده فروشی که برنج را به مردم عرضه می‌کند بر اساس فاکتور‌های خرید ضریب سود مصوب را رعایت کند.

سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حداکثر سودی که عمده فروش از فروش برنج می‌تواند کسب کند ۳ درصد و این رقم برای خرده فروش ۱۰درصد است. این درصد‌ها در سراسر کشور ثابت هستند. جلوگیری از افزایش قیمت و گرانی در حیطه مسئولیت‌های ما نیست آنچه که ما بر عهده داریم جلوگیری از تخلف و عدم رعایت ضرایب است.

شعربافیان گفت: اگرچه نظارت بر محصولات کشاورزی و ضرایب سود بر عهده جهاد کشاورزی بوده و ما بر وضعیت قیمت محصولات از جمله برنج ایرانی نظارت داریم، اما هزینه‌های تولید و مولفه‌های مختلف از جمله هزینه کارگری، نهاده‌ها و ... بر قیمت تمام شده برنج تاثیرگذار و موجب گرانی برنج شده است. در حال حاضر برنج ایرانی حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

او گفت: برنج‌های وارداتی که دولت توزیع می‌کند اعم از برنج‌های تایلندی، پاکستانی و هندی است که قیمت آن‌ها ثابت بوده و حجم توزیع‌شان در سطح استان مناسب بوده است.  برابر با آنچه که فروشگاه‌ها می‌فروشند موجودی داریم و خوشبختانه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.