دانشگاه تهران در حوزه فرهنگ کارنامه قابل قبولی ندارد

معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: آئین‌نامه مدونی درباره پوشش و حجاب در دانشگاه از سال ۱۳۷۴ تدوین شده است و هر چند سال یک بار بروزرسانی می‌شود.

هادی بهرامی احسان گفت: آخرین مورد ابلاغ شده درباره پوشش دانشجویی، مربوط به آئین‌نامه انضباطی ابلاغی دکتر منصور غلامی، وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت گذشته است.

به گفته وی حجاب و عفاف را باید با هم دید؛ چرا که عفاف یک زندگی و رفتار مبتنی بر قواعد و چارچوب است و فرقی نمی‌کند که برای خانم‌ها یا آقایان باشد.

او گفت: مهمترین ماموریت دانشگاه، آموزش زندگی سالم است. این تلقی و تعریف از دانشگاه که جایی برای آموزش دروس تخصصی است و دانشجو فقط در آن جا باید یک حوزه تخصصی را فرا گیرد و بعد به دنبال شغل خود برود، درست نیست؛ زیرا این فرضیه دیگر کاملاً مردود است. اگر دانش تخصصی را در سطح عالی بیاموزیم، اما مبانی لازم برای یک زندگی سالم را فرا نگیریم، آن تخصص برای این زندگی مفید نخواهد بود. در افق تخصص‌گرایی، نیازمند بازنگری یک زندگی سالم هستیم تا بتوانیم برای تغییر و ایجاد یک نگاه مثبت به آینده کمک کنیم.

او گفت: دانشگاه در حوزه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی کارنامه قابل قبولی نداشته است. برخی مسائلی که امروز دغدغه دانشجویان است و از مسئولان حاضر در دانشگاه سوال می‌کنند، مربوط به امروز نیست؛ بلکه برای سال‌های قبل‌تر است. آیا مسئله حجاب در سال‌های قبل که آموزش حضوری داشتیم، موضوع فرهنگی قابل طرح و بررسی نبود؟ بنده به عنوان یک هیئت علمی که در سال‌های قبل نیز در فضای دانشگاه حضور داشته‌ام، اذعان می‌کنم که کار جدی در حوزه فرهنگ نکردیم.

به عقیده او ترغیب به رعایت حجاب نیازمند اقناع‌سازی است؛ دستیابی به مؤلفه‌های یک زیست سالم، نه به صورت آئین‌نامه‌ای ممکن می‌شود و نه با برخورد قهری به نتیجه می‌رسد.

او خطاب به دانشجویان گفت: دغدغه‌ام برای یک زندگی سالم، فقط موضوع حجاب نیست. بلکه تغییر نگرش، تنظیم و تشویق به رفتار عفیفانه و رفتار مبتنی بر زندگی سالم حاصل نمی‌شود مگر ارتقای مهارت در زندگی با رویکرد اقناعی صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سوالی از این مسئول دارم :
آیا از ۲۰۰ هزار شهید برای دفاع از دین و ناموس، اقناع بالاتری هم می‌تواند وجود داشته باشد ؟؟؟!!!