«کمان ۲۲» نخستین پهپاد پهن‌پیکر رزمی ارتش است که قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت را داراست.

پهپاد کمان ۲۲ با طول ۶.۵ متر، ۲.۵ متر ارتفاع و طول بال ۱۷ متر یکی از مدرن‌ترین پهپاد‌های ساخت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قابلیت چندمنظورگی بوده که در رژه روز ارتش امسال برای اولین بار رونمایی شد.

 ۶ اسفند ۹۹ نخستین تصاویر از این پهپاد و تسلیحات قابل حمل آن و جزئیات بیشتری از توانایی‌های آن منتشر شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نخستین تست‌های پروازی پهپاد کمان ۲۲ نهاجا

 این پهپاد می‌تواند محموله‌های گوناگونی را با مداومت پروازی بالاتر از ۲۴ ساعت و بردِ آن ۳۰۰۰ کیلومتر حمل کرده و اهدف دوردست را  شناسایی، مراقبت و از آن‌ها اطلاعات جمع آوری و همچنین عکس‌برداری کند.

 اگر بخواهیم این برد را با برد ۱۲۵۰ کیلومتری پهپاد MQ-۱ مقایسه کنیم، کمان ۲۲ نسبت به پریدیتور آمریکایی هم در مداومت پروازی و هم در شعاع عملیاتی برتری قابل توجهی دارد.

کماندار

پهپاد کمان ۲۲ مقابل جایگاه ریاست جمهوری در روز ارتش امسال

پهپاد کمان-۲۲ به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی تجهیز شده است و طراحی آن بر مبنای نیاز عملیاتی نیروی هوایی ارتش است که   امکان حمل این نوع مهمات هوشمند باعث افزایش توان رزمی در این پرنده بدون سرنشین شده است.

نسخه پیشین این پهپاد کمان ۱۲ نام داشت که می توانست پرتابگر راکت‌های ۷۰ میلی‌متری، موشک ضدزره، بمب‌های هوشمند و هدایت‌شونده قائم و موشک الماس با برد ۸ کیلومتر را برای انجام حمله علیه اهداف زمینی حمل کند.

کماندار

پهپاد رزمی کمان ۱۲

 بهمن ۹۹ امیر نصیرزاده فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش اعلام کرد که این پهپاد توان حمل ۳۰۰ کیلوگرم تسلیحات را داشته و  این میزان توان حمل تسلیحات نشان دهنده این است که کمان ۲۲ دست‌کم ۱۰۰ کیلوگرم بیشتر از کمان ۱۲ توان حمل تسلیحات دارد.

این پهپاد از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی با پهپاد MQ-۹ Reaper آمریکایی دارد که البته این شباهت بالا در شکل دماغه، پیکربندی بدنه و بال و همچنین سکان‌های هدایت افقی و عمودی عینیت بیشتری به پهپاد MQ-۹ آمریکایی پیدا می‌کند.

کماندار

بالا کمان ۲۲ - پایین MQ ۹ آمریکایی

 زوایای شیب‌دار با طول کم در قسمت پایینی بدنه این پهپاد از مشخصه‌های دیگری است که بازتاب راداری بسیار کوچکتری را نسبت به سطح مقاطع معمول در پهپاد‌های ایرانی برای رادار‌های هواپایه و راداری زمین‌ پایه‌ای که حدودا هم‌ ارتفاع پرواز کمان ۲۲ باشند ایجاد می‌کند.

این نکته باعث می‌شود که قبول پیچیدگی بیشتر طرح و هزینه و زمان بالاتر ساخت آن به صرفه باشد؛ یک سطح عمودی به‌سمت پایین نیز در انتهای بدنه و زیر موتور دیده می‌شود که دارای بخش متحرک یا رادر (Rudder) بوده و برای مانور در افق به پهپاد کمک می‌کند.

کماندار

از اولین تصاویر کمان ۲۲ 

پیش از این امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده در تایید اطلاعات منتشر شده از  پهپاد کمان ٢٢ گفته بود که این پرنده توانایی حمل محموله‌های مختلفی همچون بمب و موشک را داراست. یکی دیگر از ویژگی‌های این پهپاد؛ مداومت پروازی بالای آن است که در حدود ٢۴ ساعت تخمین زده می‌شود و می‌تواند برد بیشتری را هم داشته باشد.

به گفته فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش «این قابلیت‌ها سبب شده تا کمان ۲۲ در اهداف دوردست بتواند عملیات‌های متعددی همچون رزمی، مراقبت، پایش و شناسایی و عکس‌برداری را با استفاده از مقدار قابل توجهی مهمات اجرا کند که نتیجه آن  توان رزم نیروی هوایی ارتش افزایش می‌یابد.»

کماندار

نمایی از تسلیحاتی که کمان ۲۲ حمل می‌کند

اگر به تصاویری که از رونمایی این پهپاد منتشر شده است خوب نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که تجهیزات و تسلیحات بسیار مهمی بر روی پهپاد کمان ۲۲  نصب می‌شود که در ادامه آن‌ها را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

کمان ۲۲ مجهز به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی است؛ موضوعی که در تسلیحات مشاهده شده در روز رونمایی نیز قابل مشاهده است؛ بر اساس آنچه به نمایش در آمده این پهپاد مجهز به بمب‌های هوشمند سری قائم، یک نوع بمب بالدار جدید و بمب هدایت لیزری است.

 این پهپاد به تسلیحاتی مانند پاد اخلالگر شاهین، پاد اخلالگر شهید عبدالله باقری برای اجرای عملیات جنگ الکترونیک و اخلال بر روی رادار‌های دشمن مجهز است.

کماندار

اخلالگر شاهین

 پاد اخلالگر شهید عبدالله باقری یکی از پاد‌های اخلالگر ساخت سپاه پاسداران است که جمعه ۲۵ بهمن ۹۸ در چهارمین کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و امنیت با حضور سردار فدوی رونمایی شد.

پاد اخلالگر فریب هواپایه شاهین نیز از دیگر تجهیزات مخصوص جنگال است که بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در نمایشگاه اقتدار ۴۰ در مصلی امام خمینی (ره) تهران رونمایی شد.

این پادها قادرند پس از نصب بر روی جنگنده‌های نهاجا قادر است رادار‌ها و تجهیزات الکترونیک نیرو‌های دشمن را در باند X دچار اخلال کنند.

باند ایکس در رادارها، ماهواره‌های مخابراتی و شبکه‌های بیسیم کاربرد دارد و  به بازه بسامد‌های رادیویی ریزموج در طیف الکترومغناطیسی گفته می‌شود.

پاد اخلالگر هم وسیله‌ای است برای اخلال در سامانه‌های راداری تا کارایی آن‌ها کاهش یابد.

کماندار

پاد اخلال گر شهید باقری در حال نصب روی کمان ۲۲

این اخلالگر در رادار سامانه پدافندی و جنگنده‌ها و ناو‌ها عمل اخلال را انجام می‌دهد و باعث می‌شود که کارایی سامانه راداری دشمن کاهش یابد و یا دچار مشکل اساسی در عملیات جستجو و رهگیری شود.

اما بمب لیزری سنگین ۵۰۰ پوندی و نشانه‌گذار لیزری برای هدایت بمب لیزری نیز در این پهپاد مورد استفاده قرار گرفته که از این جهت می‌توان از کمان ۲۲ به عنوان اولین پهپادی در کشور نام برد که توانایی حمل بمب‌های سنگین لیزری را دارد.

از سوی دیگر زیر هر بال پهپاد کمان ۲۲، سه نقطه برای نصب تسلیحات قرار گرفته که در مجموع دو بال، ۶ نقطه وجود دارد و در قسمت میانی بدنه نیز یک نقطه دیگر برای نصب محموله وجود دارد.

کماندار

نقاط نصب تسلیحات کمان ۲۲ مشخص شده با فلش زرد

تعداد بالای نقطات نصب تسلیحات بر روی بال‌های این پهپاد یک مزیت قابل توجه این پهپاد است.

حتی در مقایسه این پهپاد با پهپادی مانند MQ-۱ پریدیتور آمریکایی که ۴ نقطه نصب بمب دارد، کمان ۲۲ در مجموع ۷ نقطه دارد که از این جهت تعداد نقطه‌های آن با پهپاد MQ-۹ آمریکایی برابر است.

دو روز بعد از رونمایی از کمان ۲۲ در رژه روز ارتش، روزنامه رای الیوم با انتشار مقاله ای با اشاره به مقاومت همه جانبه فلسطینیان برای دفاع از مسجدالاقصی خاطرنشان کرد که رونمایی ایران از پهپاد کمان ۲۲ شوک نظامی بزرگ برای صهیونیست‌ها بود و آنها را نگران کرده است.

کماندار

بازتاب رونمایی از کمان ۲۲ در روزنامه جروزالم پست رژیم صهیونسیتی

چرا که از غربی ترین نقطه ایران تا تا آویو مرکز رژیم صهیونسیتی تنها ۱۱۰۰ کیلومتر فاصله است و این درحالی است که کمان ۲۲ با برد ۳۰۰۰ کیلومتری که دارد می تواند تقریبا سه برابر این فاصله را طی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۳۱ شهريور ۱۴۰۱
این همه توانمندی نظامی به دلیل اخلاص و انقلابی عمل کردن مدیران و کارکنان نیروهای مسلح غیور هست. نه اینکه بشینند عزا بگیرند فلان شرکت خودروسازی اونها رو تحریم کرده. ایران جوان نیازمند مدیریت انقلابیه نه لیبرالیستی نه سلطنت طلب نه مدیریت بی حجابی و بی عفتی به بهانه آزادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۶ تير ۱۴۰۱
سلام
برای حفظ ک ایجاد دیوار حفاظتی درقالب نظامی خوب
ایا هر ۴۵ سال باید بعد اقتصاد خوب بشه و بعد محیط زیست و اب و جنگل ها و فرهنگ و کشاورزی و غیره
کی گفته و چند بار در خود کفایی گندم تبلیغ نمودید
کجاست و کو ..واقعا به انقلاب و شهید کم لطفی نکردید؟ مردم که هیچ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر سپاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایشالله اسرائیل پاسبدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
جدیدا راه قدس و کربلا از ترکیه میگذرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
عالم بی عمل به چه ماند گفت به زنبور بی عسل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بزنید کل اسراییل و اسراییلی ها نابود بشن مرگ یه بار شیون یه بار. تل آویو جای خوبی هستش برای فرود بمب های ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
یک پدر
۰۲:۱۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دست همه شما نظامیان قدرتمند خودمون را می بوسم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سرنوشت اسراییل.بودن یا نبودنش دست ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام خدمت متخصصین و مهندسین ساخت پهپاد کمان ۲۲.سوالی داشتم .در صورتیکه ایران بزرگ زمانی بخواهد رژیم اشغالگر قدس را ازبین ببرد آیا امکان پرواز همزمان سه تا پنج پهپاد کمان ۲۲ می‌باشد.اگر امکان پذیر بود ازبین بردن رژیم جعلی اسراییل بدون استفاده از نیروی رزمی و پیاده نظام امکان پذیر می‌باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه امروز اکراین با بهترین اقتصاد تبدیل به مخروبه ای شده که از سوریه هم بدتر شده ، بخاطر نداشتن دوتا موشک درست و حسابیه و الا کسی جرات نمی‌کرد اقتصاد و امنیتشو از بین ببره پس بخاطر اینکه موشک داریم خدارو هزار بار شکر میکنم اگر چه اقتصاد ضعیفه ولی باید بدانیم که اگه موشک نباشه ، در جامعه ی جهانی و در بین این همه گرگ ، نه اقتصاد داشتیم نه امنیت ناموس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
پس چرا معطلین. باید همین امسال جنگ رو شروع کنیم تا شر اسرائیل کودک کش رو از سر مظلومان جهان کم کنیم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ان شاءالله نابودی رژیم پلید و منحوس صهیونیستی هممون ببینیم.
Iran (Islamic Republic of)
مارس
۰۰:۵۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی دوست دارم بدونم کدوم آدمی منفی داده؟!!
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۶:۵۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینکه در ساخت تجهیزات نظامی و دفاعی،تا این حد پیشرفت حاصل شده موجب افتخار است. آفرین و درود.
اینکه در اقتصاد موفق نشدیم و می‌توان گفت شکست خوردیم این جای تاسف و ناراحتی دارد. باید علت یابی شود . ما در جنگ نظامی پیروز شدیم در همه میدان‌ها.
اما متاسفانه در جنگ اقتصادی زخم های جدی به ایران وارد شده. باید در اقتصاد هم قوی شد. مسئولین باید از فکر حقوقهای نجومی و رانت و فامیل بازی و باند بازی و ...... بیرون بیایند و به این مردم خدمت کنند. باید با فساد مبارزه و مقابله واقعی انجام شود نه شوهای نمایشی.باید در اقتصاد هم مثل امور دفاعی عمل کرد. الان نقطه ضعف این کشور اقتصاد و اوضاع معیشتی مردم است.
درود به غیور مردان ارتش و سپاه که موفق عمل کردند و رو سفید هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ای جانم تا کورشه اونایی که نمیتونن این عظمت اشکارراببینند ودهه هاست نابینایند وحلقه بگوش وذلیل .بنازم به خلاقیت دشمن کش وحیران کننده مزدوران سرخورده عالم واقعا خداقوت به دلاوران سپاه مقتدروعظیم اسلام ارزوی موفقیت روزافزون وفرمان ساعت صفربرای نابودی صحیون روبه زوال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همش حرفه نه شما حمله میکنید نه اونا فقط به ما مردم فشار میارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همش حرفه نه شما حمله میکنید نه اونا فقط به ما مردم فشار میارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفتابه لگن هفت دست، ولی شام و ناهار هیچی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله شما ها تو آلبانی و اسقاطیل نان و غذا ندارید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه بزنید اره ولی اگه نه چه فایده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام پاد شهید باقری نیست شبیه آن هست . احتمالا پیشرفته تر می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
نیازی نیست از تهران تا تلاویو برید در همین اطراف تهران و سایر شهرهای ایران گرسنگان و بی خانمانها زیاد هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
باز قرصاتو نشسته خوردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینارو با زه درب تولید میکنن؟؟سندشون تو رهنه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا آمریکا هرچی درست می کنه شما میاید کپی می کنید و مهندسی معکوس می کنید و درستش می کنید ، الان این پهپاد با پهپاد آمریکا از نظر ظاهر هیچ فرقی نداره فقط رنگشو تغیر دادید ، اگر پهپاد درست می کنید لطفا یکم خلاقیت نشون بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته ظاهرشون دقیقا یکیه ولی از نظر فنی مثل مقایسه پراید با GMC هستش
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۳:۴۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه اهمیتی داره ؟؟؟ مهم عملکرد آن است. ضمنا فراموش نکن ایران در زمان پهلوی فقط ژ-۳ مونتاژ می‌کرد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خود چین جنگنده نسل پنجشو از روی f35 امریکا ساخته . حملات سایبری به لاکهید مارتین انجام دادن و یک سری اسناد جنگنده f35 سرقت کردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مشکل شما و کسانی که برای تخریب پیشرفت های دانشمندان جوان ایرانی به هر نامردی متوسل میشوند چیست ؟ 1. جاسوس هستید 2. افکارتان غربی شده و جاسوس بی جیره مواجب شده اید و خبر ندارید 3. میخواهید با این نوع پیام ها بگویید مردم ایران از توانمندی های دفاعی خود ناراضی هستند و میخواهند به امریکا وابسته شوند تا مثل دوران شاه به امریکایی ها حق توحش بدهند و 150هزار امریکایی را حقوق بدهند و توهین بشنوند و مدال افتخار گاو شیرده را از سران امریکا بگیرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خلاقیت دیگه چه صیغه‌ایه؟‌ نکنه فکر می‌کنی کار هنریه. ساخت یه چیز جدید نیاز به تحقیقات و سرمایه گذاری هنگفت داره. اتفاقا کار درست همین مهندسی معکوسه که هزینه گزاف به اقتصاد کشور تحمیل نمی‌کنه. اونا نزدیک یک تریلیون دلار بودجه نظامی خرج کنند و کلی پول از بین ببرند پهپاد جدید بسازند بعد بفرستند اینجا ما راحت ساقطش کنیم و ازش کپی بزنیم. این بهترین و کم هزینه ترین راهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فلفل
انقد پهلوی پهلوی نکن لطفا. داری از 40 سال پیش حرف میزنی این قیاس مع الفارق رو کی میخواین بزارین کنار
هر دولت و حکومتی در ایران بود حتی همون پهلوی الان مسلما هنوز در حال مونتاژ ژ3 نبود و پیشرفت کرده بود
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۲۱:۴۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اولا که کپی نیست در ثانی کپی زدن هم هنر میخواهد ثالثا موشکها وپهبادهایی که ایران تولید میکنه فوق پیشرفته است وخود اروپاییا اعتراف کردند اونهم چند سال قبل ومن به این سپاه وارتش که حافظ دین ومیهن وناموس ایران است افتخار میکنم حالا شما اگه ناراحتی به همان گنبد آهنین اسراییل دل خوش کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ارتش و سپاه را ادغام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
قیمه رو بریزن تو ماست ها که به فنا میریم
Iran (Islamic Republic of)
فلاح
۱۲:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر نظامیان ایران ولی ما نان نداریم به خدا کاری واسه مردم بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دروغگو دشمن خداشت .اگر امنیت نباشد نانت هم سنگ میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دورد به فلاح من خود پاسدارم بخدا قسم خودمم هیچی ندارم ماشین ندارم والا بخدا قسم
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۱:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با اقتدار عزت امنیت والبته نان هم بدست میاد ولی بانون خالی عزت واقتدار بدست نمیاد
Iraq
ناشناس
۰۳:۴۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای ۱۵.۲۳ کدوم امنیت ؟ پرایدم رو دزدیدند قوطی خالی شده تحویل گرفتم ، موتورم و دزدیدند ، اون که اصلا پیدا نشد گوشیم و هم دزدیدند جناب قاضی گفت مدارک کافی نیست ، تو این مملکت امنیت فقط مال دزدهاست ، خدا کنه شما هم دزد نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
مزدور عراقی دیگه ندیده بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
پرچم عراق جان شما استثنان با آفتابه به دریا بروید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ان شاء الله با ظهور آقا امام زمان (عج ) تمام دشمنی ها از بین انسانها برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینطور دعا کنید بهتره :
انشاءالله با ظهور امام زمان (عج) ، غارتگران و متجاوزین به حقوق انسانها ، دست از جنایاتشان بردارند و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بزک نمیربهارمیاد
Iran (Islamic Republic of)
Lye
۰۰:۵۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی دوست دارم بدونم کی منفی داده
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
و بعدشم بمباران مراکز حساس امنیتی و نظامی سپاه توسط نیروی هوایی ارتش اسرائیل و نابودی تسلیحات ساخته شده با پول مردم و آخر سر صاعقه نامیدن صدای مهیب انفجار ها و ترور دانشمندان و... و حواله دادن انتقام سخت به آینده ای نامعلوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
پیش بینی اینده دقیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خب جنگ هست ما هم اونا رو میزنیم یعنی اون خاخام باید بیاید بگه پول یهودیان رفت تو سطل زباله؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با این پهبادها میشه سیسمونی آورد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آره سیسمونی هوشمند خودش از آسمون میفته تو خونه میشینه به تن نوزاد. نقطه زن هم هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه خبر اسقاطیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام،

مرگ بر آمریکا
مرگ بر انگلیس
مرگ بر اسرائیل

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
پهباد وقتی توی سر دشمن فرود نیاد فایدش چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فایده اش بازدارندگی است. امنیت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
فایدش به رخ کشیدن و کوری خواندن واسه ملته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی از خانواده ها از گرانی دارن پاشیده میشن شما طول عرض پهپاد را نشون میدید شاید سالیان سال استفاده نشود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۵۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
ارزش و قدر سربازها و تجهیزاتشون زمانی مشخص میشه که دشمن به پشت دروازه های شهر برسه .
حال اینکه سربازان ما دشمن را صدها کیلومتر دورتر از دروازه های شهر زمین گیر کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا شما بزار دشمن به پشت دروازه ها برسه بعد ناله کن
دشمنمون فعلا رسما 2000 کیلومتر دورتره کوتاه بیا. جوگیر نشو داخل دشمنان بیشتری داریم اول از اینا شروع کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فرضا این دوزار بودجه نظامی رو قطع کنند دیگه همین قدرت و نفوذی که ایران داره و می‌تونه تحریم دور بزنه و میترسند به کشور حمله کنند هم از بین میره و دیگه تو پول مفت نداری بیایی اینجا بودجه خنده‌دار و به طرز فاجعه‌ آمیز پایین نظامی ایران رو مسئول نون بدونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
من خود پاسدارم در اسکاد ران پهپاد خب خخخخخخخخخخ حقوق هم کم میگیرم خیلی کم اما نق نمی‌زنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اسرائیل در اربیل هست کمتر از بیست کیلومتر
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۳۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با این پهباد حمله کنید به منزل مسیولین بی کفایت و خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنتم ولاغیر این رو خوب اومدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرخاش بسته نمیشه، موتورشم پیستونیه توربوپراپ نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بعد تو از کجا میدونی که چرخ هاش بسته نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
شیرزاد
۲۱:۲۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست من سلام..پهپاد پیشرفته کمان ۲۲ رو اول ببین چه امکانات پیشرفته ای از قبیل رزمی شناسایی جنگ الکترونیک و...داره بعدا گیر بده به بسته شدن یا نشدن چرخاش.مطمین باش ارابه ی فرودش هم بینظیره و چرخها داخل شکمش جم میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ،

کماندار ایرانی ،
از پارس تا.... ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تنها عاملی که موجب می شود به خود افتخار کنم که ایرانیم، سپاه پاسداران جمهوری اسلامیست، منافقین با میان کشیدن قیمت گوشت و میلگرد خواری و ذلالت خود را نشان میدهند و ناموس و وطن خود را تا سطح شکم و پول پوشک پایین می اورند، دریغ است ایران که ویران شود/کنام پلنگان و شیران شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای علی آقا یا شما گرانی را نمی بینید آنقدر جیبتان پراست یا نمی خواهید واقعیت را بپذیرید دیگران را منافق نخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
الان به نظرت کسی رفته برای سیسمونی از منافقین بوده/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
در جواب ۱۲:۰۲ باید عرض کنم که جیبمان پر نیست بلکه خالیست ، اما همینکه دشمن جرات نمیکنه بریزه تو خانه های ما و به ناموسشان اهانت کنه ، این خودش بزرگترین آرامش و آسایشیست که تمام مردم دنیا بدنبالشن
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۲۱:۵۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مرحبا علی آقا.وتوای ناشناس وقتی ناشناس هستی نظر نده غیرت دینی و حق پرستی ربطی به جیب پر وخالی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
از تهران تا شیراز . تا اصفهان تا سیستان تا بوشهر خراسان آذربایجان تا شرق غرب شمال جنوب جهرم شهرمن گرانی‌ها تورم فقر مطلق روز بروز سایه سنگینش بر سرمردم ایران برسر هم وطنم برسرمن سنگین تر می شود لطفا فکری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
حکومتی که پشتوانه مردمی نداشته باشد بیشتر از هر جنگ وادوات جنگی اسیب می بیند دشمن این کشور مسیولان بی عرضه هستند که اینهمه فقر وفلاکت ومشکل را با بی تدبیری به جان مردم انداختند
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۵:۱۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینها همه بهانه است صحیح گرانی هست وخیلی هم هست وقیمتها داد میکشه ولی مردم داره اینطور نیست که شما تعریف میکنی وداد میکشی ....یه مثال خیلی کوچگ میزنم برات من قبل از 30سال کوچمون که پایین شهر بوده یک ماشین میدیدیم اما الان هر خانه تقریبا دوتا ماشین پارک کرده وجا پارک نیست وقتی مهمان با ماشین میاد ....از لحاظ وسائل خانگی نگو و نه بپرس که همه مردم اینو میدونه.......تمام قبلا فقر داشتیم أما الان نه واگر داریم توقعاتمون وزیاده خاهیمون خیلی زیاد شده.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
حکومت اگه پشتوانه مردمی نداشت تا الان سقوط کرده بود. شما خودتو با کل مردم ایران یکی ندون. اگه نبود جانفشانی اونایی که تو الان احتمالا ازشون طلبکاری حالا باید به صدام می‌گفتی عموجون. مشکل شما اینه وقتی حرف از دفاع از کشور میشه خودتون رو عددی میدونید. شما شکم سیرها هیچوقت برای خاک و ناموس ملت از جونتون مایه نمیزارید
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۲۲:۰۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همشهری یواشتر آبروی دارالمومنین رابردی چه شده داری واسه شکمت یاحق میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
میلگرد تنی 19/000/000 تومان
Iran (Islamic Republic of)
یا صاحب الزمان
۱۰:۳۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوبه عالیه دست وزارت دفاع درد نکنه .. ولی این برای بچه پوشک و شیرخشک نمیشه...برای سفره های فقرا گوشت و مرغ و برنج و روغن و...... نمیشه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
گرانی و... ربطی به وزارت دفاع نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
من خودم پاسدارم حقوق نصف خط فقر هست ، گرانی به ارگان ما چه ربطی دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۲:۰۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همش حرفهای تکراری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
گرانی ۴۰ساله به اینا ربط داره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۲۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط یک کلام؛

ماشاءالله.
Iran (Islamic Republic of)
No one
۱۰:۱۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام و خدا قوت خدمت تمامی زحمت کشان صنایع دفاعی کشور لطفا در صورت امکان از این پهبادهای مدرن جهت مرزبانی از مرزهای این مرز و بوم نیز استفاده گردد به جای استفاده از نیروی انسانی مظلوم و فداکار مرزبانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام و صلوات بر شما سرداران این عرصه
درود بر روح شهدا
کور بشه چشم کوردلان
پیروز و پاینده باد ایران مقتدر
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
به جای این ماکت های الکی به فکر اقتصاد و معیشت مردم باشید و دشمن تراشی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
صحیح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همین ماکتهای الکی بیش از 15سال است دشمن رو متحیر و آچمز کرده.
تونستی همین ماکتهای الکی رو بساز!
اقتصاد مسئولش کسی دیگه هست واگه امنیت نباشه بهترین اقتصاد هم فایده ای نداره.
اگه الان بمب وموشک دور وبرت میخورد زمین دیگه اینجور حرف نمیزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مراقب باشیم که زحمات نیروهای نظامی را با باز شدن دست برادران یهود در میدان اقتصادی به هدر ندهیم
در آخرالزمان دومین فساد عظیم یهود با کمک برادران آنها یعنی احتمالأ مفسدان اقتصادی و صهیونیزم جهانی انجام میشود و دنیا را با عدم گردش مالی و کالایی به فقر و تورم بالا دوار میکنند
ما حداقل در داخل کشور دست بهاییت و بابیت و یهود و زر اندوزان بی درد را از تاثیر در اقتصاد ، با برگشت از مسیر افکار لیبرالیستی (اقتصادی و اجتماعی و...) قطع کنیم و وا شیعیان به حول و قوه الهی و توجهات حضرت ولیعصر عج میتوانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اون که الان دو ساله داره تو دنیا انجام میشه. فکر می‌کنی قفل کردن تجارت و معطل کردن کشتی‌ها در بندرهای بزرگ دنیا برای چی داره انجام میشه و چرا اقتصادهای بزرگ همه با بحران مواجهند. با کرونا نتونستند مردم رو بکشند میخواند با گرسنگی و قحطی و جنگ بکشند. ولی با نظرت در مورد نفوذی که در همه کشورها از جمله ایران دارند موافقم و این سیستم بانکی که تو ایران راه افتاده و جنگ با خداست کار همونهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود به رزمندگان
Brazil
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام
این ها را به نمایش گذاشتن حال سینه چاک های داخلی نالان و شیون زن برای اوکراین و پنج شیر را بیشتر خراب میکنه تا حال حکام فربه چاق پیمان ابراهیمی کشورک ها دور و بر ما.
نکنید و روی اعصاب این عزیزان راه نروید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چی می گی تو خودت میفهمی چی نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرت و پرت
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۲:۰۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
لطفا یه کم واضحتر حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
حلالتان مهندسان ارتش
Iran (Islamic Republic of)
چنگیز
۰۹:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنتم الله و تبارک الله
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۰۹:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اسرائیل باید از بین برود
امام خمینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
که چی بشود؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
که ناموست در امان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
باشه به اسرائیل میگم حتما از بین برود!
فردا خوبه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
به اقتصادتون برسین مردم نان میخواهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تون دیگه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر این نباشه ، از نان هم خبری نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرچزی سر جای خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
این پهپاد بزرگ با سرعت پایین مثل میان وعده راحت برای سامانه های پدافندی هست. با این تنها میشه تروریستهای بیابونی رو زد یا مرزها رو کنترل کرد یا دشمن پاپتی مثل طالبان رو هدف گرفت وگرنه در برابر سامانه های پدافندی دارای ضعف هست. بهترین گزینه همون پهپادهای کوچولوی انتحاری یا موشک‌های کروز هستن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۲۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مهندس جان چطوره شما رو به وزارت دفاع معرفی کنیم؟؟؟پهپاد های ایران امتحان پس داده هستن و ما از نظر پهپادی جزو ۳تا کشور برتر دنیا هستیم .شما نگران نباش ،این پهپادم مثل تمام ادوات نظامی که توسط داخلی ها و خارجی ها مسخره میشد ،امتحانش رو بدرستی پس خواهد داد و روسیاهیش به زغال خواهد موند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
وزارت دفاع کمه باید تو سپاه استخدام بشید پروفسور
Iran (Islamic Republic of)
No one
۱۱:۳۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
میشه بگی مهندس پس کار اخلالگر شاهین نصب شده رو پهپاد چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سپاهم کمه باید یه نیرو جدا برا مهندس ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست عزیز فکر میکنی مسائل به این پیش پا افتادگی که به ذهن شما رسیده از چشم طراحان و سازندگان ارتش دور مانده؟شما که اطلاعات داری میشه بفرمایید بیشینه سرعت این پهپاد چقدر هست؟گنبد آهنین اسرائیل که نمیتونه چند تا راکت ۲۰۰۰هزار دلاری حماس را رهگیری و منهدم کنه فکر میکنی میتونه پهپادهای ایران را بزنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین برغیوذمردان ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
غیور
آخرین اخبار