معاون فنی فدراسیون سوارکاری از اعطای هویت به اسب‌های ایرانی و حتی وارداتی خبر داد.

به منظور سر و سامان دادن به وضعیت هویتی اسب‌های استان‌های کشور با حضور کارشناسان فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی کار شناسنامه دار کردن اسب‌ها در استان‌ها از سر گرفته شده است. میکرو چیپ گذاری و شناسنامه دار کردن اسب‌ها باعث می‌شود که اسب‌های استان ضمن هویت دار شدن  بتوانند در مسابقات رسمی شرکت کنند. یکی از مزایای هویت گذاری اسب، صدور مجوز رسمی برای شرکت در مسابقات رسمی است.

پس از هویت گذاری و ثبت در فدراسیون، مدارک هویتی از جمله شناسنامه، کارت ورزشی و روادید بستگی به نژاد اسب صادر می‌شود. در کار هویت گذاری، سن و سال اسب، فتو شیپ اسب (شکل ظاهری اسب) و برخی موضوعات دیگر مورد بررسی و تست قرار می‌گیرند که در فتوشیپ، کار تشخیص نژاد هم صورت می‌گیرد.

قطعا هویت‌گذاری اسب‌ها توسط فدراسیون سوارکاری انجام می‌شود و اسب‌هایی می‌توانند در مسابقات شرکت کنند که هویت‌گذاری آن‌ها توسط فدراسیون انجام شده باشد و در این راستا مالکان اسب‌ها باید هر چه سریع‌تر اقدام کنند تا شناسنامه هویتی اسب‌ها صادر شود.

ثبت اطلاعات و تعیین نژاد و تبار اسب‌های ورزشی میتواند در روند اصلاح نژاد و بهبود تولیدات داخلی اسب‌ها نقش بسزایی را ایفا نماید، ضمن اینکه داشتن شناسه ورزشی معتبر صادره از سوی معاونت فنی فدراسیون سوارکاری جهت شرکت در مسابقات ورزشی و یا رویداد‌های سوارکاری الزامی است.

همچنین باید در زمان ارائه درخواست میکروچیپ گذاری کلیه مدارک هویتی اسب مورد نظر از زمان تولید تا بدو تولد، اطلاعات مادر و پدر اسب در سامانه معاونت فنی فدراسیون سوارکاری ثبت شده باشد و این موضوع هم در زمان تولید و هم در زمان خرید و فروش اسب‌ها مدنظر علاقمندان، مالکین و مدیران مراکز تولید و پرورش دهندگان بوده باشد و در غیر اینصورت دچار چالش جدی شده و امکان ارائه خدمات و میکروچیپ گذاری و به تبع شرکت در مسابقات و رویداد‌ها نخواهد بود.

صادقی، معاون فنی و توسعه تجهیزات فدراسیون سوارکاری گفت: معاونت فنی به نظر من یکی از مهم‌ترین بخش فدراسیون سوارکاری است که وظیفه مهم آن شناسایی اسب از زمان تولد یا زمان ورود اسب به کشور تا زمانی برگزاری مسابقات یا به اصطلاح زمان بازنشستگی اسب را رصد می‌کند. مجوز ورود اسب به تمامی رویداد‌ها و مسابقات چه کشوری و چه بین المللی را صادر می‌کند. کار ما این است که اسب‌هایی که ورزشی هستند وارد هر رشته‌ای از ورزش شوند در ابتدا باید به درستی سبک شناسی شوند. به دلیل عضویتی که فدراسیون سوارکاری در سازمان‌ها و انجمن‌های بین المللی حفاظت و بهبود نژادی دارد و از طرفی ارتباط خوبی که ما با انجمن اسب‌های پرشی وارداتی داریم، شناسایی اسب‌ها بر اساس اصول همین انجمن‌ها صورت می‌گیرد و در نهایت تلاش ما بر این است که یک رقابت سالم بین اسب‌ها و سوارکار‌ها برگزار شود و با ثبت اسب‌ها به نحوی اسب‌های ایران را به دایره بین المللی متصل کنیم تا علاوه بر اینکه بتوانند در مسابقات بین المللی شرکت کنند با رعایت قوانین بین المللی دامپزشکی به کشور‌های دیگر صادر شوند.

صادقی گفت: همین تلاش ما باعث شده است که اسب‌هایی که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده اند یا مدارک آن‌ها جعلی و غیر معتبر بوده از لیست مسابقات فیلتر شوند که این به سود مالکان اسب‌ها بوده است. روندی که به ما در شناسایی اسب‌ها کمک می‌کند بحث میکروچیپ است شماره‌های منحصر به فردی که روی گردن اسب‌ها حک می‌شود. این شماره در دیتا بیس معاونت فنی برای هر اسب ثبت می‌شود و با ثبت آن شماره تمامی اطلاعات آن اسب قابل دریافت است.

صادقی عنوان کرد: حالا اینکه جهاد چرا این کار را می‌کند یا فدراسیون، حدود ۳،۲ سال پیش اختلافاتی در این زمینه پیش آمد که خوشبختانه با توافقی که با نهاد ریاست جمهوری شکل گرفت به دلیل وظایف بین المللی که فدراسیون دارد و به هر حال یکسری از نژاد‌ها مثل عرب بیش از ۵۰ سال است که عضویت بین المللی دارد باید روند کنترل و ارزیابی صورت گیرد و به همین دلیل نهاد ریاست جمهوری در خصوص اسب‌های ورزشی میکروچیپ اسب‌ها را بر عهده فدراسیون سوارکاری گذاشته است. اگرچه از نظر من این هیچ مغایرتی با وظایف وزارت کشاورزی ندارد. آن‌ها هم در حال حاضر کار خود را دارند انجام می‌دهند و ما هم کار خودمان را انجام می‌دهیم.

معاون فنی و توسعه تجهیزات اسب گفت: غیر از فدراسیون سوارکاری ایران، ۵ فدراسیون دیگر عضو وائو هستند. مثل کشور اردن. در همه جای دنیا وزارت کشاورزی مسئولیت ثبت را بر عهده دارد، اما به این شکل نیستند مثلا در وائو ۵ فدراسیون علاوه بر فدراسیون سوارکاری مسئولیت ثبت اسب‌های عرب را بر عهده دارند. بعضا برخی از انجمن‌های NGO هم این کار‌ها را انجام می‌دهند که خوشبختانه ما این افتخار را داشتیم که جز ۵ کشور اول بودیم و در تاسیس وائو نقش داشتیم

صادقی ادامه داد: از نظر من میکروچک شاید یک کلمه باشد، اما میکروچک یک ابزار است و هر سازمانی که این کار را انجام می‌دهد باید اصالت مدارک اسب‌ها به خصوص اسب‌های وارداتی ثبت شود یا حتی اگر اسبی که تولید داخل است باید اطلاعات پدر، مادر آن اسب هم ثبت شود که خوشبختانه با ارتباط خوبی که ما با انجمن‌ها داریم این امکان را به ما می‌دهد که به خوبی این موارد را رصد کنیم و اسب را درست ثبت کنیم.


بیشتر بخوانید


معاون فنی فدراسیون سوارکاری گفت: زمانی که اسبی خرید و فروش می‌شود باید به معاونت فنی مراجع شود، چون برای اینکه بدانند مالک قبلی چه کسی بوده و اسب را به درستی خریداری کنند به نظر من پاسپورت اسب‌های وارداتی، سوابق پدر و مادر و همه این‌ها باعث می‌شود که جلوی اسب‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند یا دارای مدارک جعلی می‌باشند گرفته شود و همه با خیال راحت خرید و فروش اسب‌ها را انجام دهند. یک میکروچک به نظر من تنها یک کد است که در برخی از کشور‌ها جایگزین کد یا DNA اسب می‌شود یعنی اهمیت آن کد بیشتر از میکروچک است. در نژاد عرب حدود ۶۰ کشور از جمله ما در وائو عضویت داریم. نژاد‌های عرب، کرد، ترکمن و ... در کشور‌ها وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۰۹ تير ۱۴۰۳
سلام
من یک نریون خالص عرب ایرانی دارم

هم پدر و هم مادر شناسنامه داره

خودش هم برگه کشش داره ولی چرا میکروچیپ صادر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۰۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
سلام از کجا باید اقدام کرد
Iran (Islamic Republic of)
sohraberak
۰۳:۲۴ ۱۲ دی ۱۴۰۲
سلام چرا جواب کاربرها رو نمیدین باید کجا بریم برای صدور شناسنامه من یه گله اسب مادیان دارم اگه هویت شناسی نشن همین مادیانهای من باعث میشن یه لطمه بزرگی به صنعت اسب کشور بزنن لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۵ تير ۱۴۰۲
کجا‌میتونم برا اسب مدرک بگیرم...
France
محمد
۰۰:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
۱۱ راس اسب داریم چکار کنیم که شناسنامه بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
سلام بنده مقیم آذربایجان غربی هستم برای شناسنامه گرفتن اسب‌هایمان راهنمایی مبخواستم
آخرین اخبار