شرایطی مثل کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا مبالغ هنگفتی از سرمایه ایرانیان داخل کشور در کشورهای همسایه اندوخته شود.

خروج حجم بزرگی از سرمایه از کشور درحالی صورت گرفته که دولت تصمیم دارد قوانینی در حوزه حمایت از سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج تدوین کند و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در آخرین پژوهش خود در این رابطه نتیجه گرفته این گروه از هموطنان می‌توانند ظرفیت‌های مهمی برای ورود ارز به کشور از طریق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در طرح‌های داخلی و کمک به راه‌اندازی مشاغل جدید داشته باشند.

ثروت ایرانیان مقیم خارج در سال ۸۶ حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار بوده است؛ سال ۹۴، اما سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور به حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد دلار افزایش می‌یابد که حدود ۱۰ برابر تولید ناخالص داخلی ایران است.

فرار سرمایه ایرانیان به جایی همین نزدیکی‌ها !

مقایسه ثروت ایرانیان مقیم خارج با برخی شاخص‌های اقتصادی کشور

بخش زیادی از این سرمایه‌ها در کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی، کویت، قطر و عمان یا ترکیه جذب شده اند.

این حجم از سرمایه و سرمایه گذاری،   تنها بخش برون مرزی ثروت ایرانیان است.

آمار‌های اعلام شده بانک مرکزی می‌گوید در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۹ حدود ۱۷۰ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار ثروت  و بنا به گفته مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران فقط در دو سال، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌های موجود در ایران از کشور خارج شده است.

بنا به گزارش‌های بانک مرکزی همچنین در شش ماه نخست پارسال، ماهی یک میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که با رشدی ۶۳ درصدی در این زمینه و  نسبت به دوره مشابه در سال ۹۹ را نشان می‌دهد

 بخش زیادی از این پول همانند ثروت ایرانیان خارج از کشور صرف خرید خانه در کشور‌های همسایه  شده است.

فرار سرمایه ایرانیان به جایی همین نزدیکی‌ها !

پس از ایرانی ها و عراقی ها، روس ها سومین خریداران بزرگ املاک ترکیه هستند

مثلا طبق گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانیان در سال گذشته رتبه اول خرید مسکن با پرداخت ۲/۷ میلیارد دلار هزینه خرید ١٠ هزار و ٧١٣ فقره خانه، رتبه دوم تاسیس ٩٨۴ شرکت با سرمایه گذاری ۴٩٢ میلیون دلار  و رتبه پنجم بیشترین گردشگر بازدیدکننده از ترکیه با هزینه کرد ٩١٠ میلیون دلار هزینه سفر یک میلیون و ٩٠ هزار گردشگر  را نصیب خود کرده اند.

در واقع بخشی از مردم کشورمان در این مدت  حدود ۴ میلیارد و ٨٠ میلیون دلار به اقتصاد ترکیه کمک کرده‌اند!

این میزان سرمایه گذاری در کشوری مثل ترکیه درحالی است که هم‌اکنون نرخ تورم این کشور به ۶۱.۱۴ درصد رسیده، قدرت خرید شهروندان ترکیه‌ای به خاطر تورم بالا کاهش یافته است؛ این درحالی است که ترکیه هم با آمریکا رابطه دارد هم با رژیم صهیونیستی و نهایتاً به تعداد انگشت‌های یک دست تحریم تحمل می‌کند.

فرار سرمایه ایرانیان به جایی همین نزدیکی‌ها !

تورم سالانه در ترکیه فروردین امسال به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسید 

همچنین ارزش پول ملی این کشور در مقابل دلار روند نزولی گرفته و اوضاع زندگی برای شهروندان این کشور مشکل شده اما این موضوع باعث شده تا تازه ترین بهانه کوچ سرمایه ایرانیان به سمت همسایه غربی شکل بگیرد.

 علاوه بر این موضوع، دولت ترکیه از چندین سال پیش با هدف جذب سرمایه‌های خارجی برخی قوانین مهاجرتی را تغییر داد که به دنبال آن شرایط کسب امتیاز شهروندی این کشور برای اتباع بیگانه آسان‌تر شد.

با این وجود، سرمایه گذاری در ترکیه به عنوان مثال در حوزه مسکن، مشکلات و قوانین تبعیض آمیزی هم دارد که چه بسا شخص سرمایه گذار عطای دارایی های خود را به لقایش ببخشد.


بیشتر بخوانید: 


براساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که خانه‌ای در این کشور تهیه کرده اند، این خانه را فقط می‌توانند به سازمان‌هایی که دولت ترکیه آن را مشخص کرده بفروشند که البته این سازمان ها، املاک ایرانیان را با قیمت ۴۰تا ۵۰درصد کمتر از ارزش روز آن به فروش می‌رسانند.

اما جدای از بحث فرار سرمایه از ایران به کشورهای همسایه،عوامل زیادی در به وجود آمدن این شرایط و فرار سرمایه از ایران دخیل هستند که از قضا مورد اتفاق کارشناسان بسیاری هستند.

البته به جز ایران بسیاری از کشور‌های جهان در دوره‌هایی با این پدیده روبرو شدند.

مثلا در زمانی که بحران اقتصادی، کشور‌های آسیایی را در سال ۱۳۷۶ فرا گرفت باعث شد تا سرمایه‌ها از هنگ کنگ، تایوان، کره جنوبی و سنگاپور فرار کرده و اثرات مخربی بر بورس دنیا بگذارد. آرژانتین هم دیگر کشوری است که سال‌هاست به دلیل تورم بسیار زیاد و بیش از ۵۲ درصدی با فرار سرمایه مواجه بوده است.

فرار سرمایه ایرانیان به جایی همین نزدیکی‌ها !

کشورهایی که بیشترین آسیب را از بحران مالی ۱۹۹۷ آسیا پذیرفته‌اند

اما تنها کشور‌های آسیایی و آمریکای لاتین نیستند که از این موضوع رنج می‌برند بلکه کشور‌های اروپایی نظیر انگلیس، یونان و اسپانیا هم دچار این مشکل شده اند تا جایی که فقط در سه ماهه اول سال ۱۳۹۱، ۹۷ میلیارد یورو بر اثر فرار سرمایه از اسپانیا خارج شد.

حتی چین، یکی از غول‌های اقتصادی دنیا هم با این پدیده در سال ۱۳۹۴ مواجه شد که خروج سرمایه‌های فراوانی از آن کشور را به دنبال داشت.

فرار سرمایه (Capital flight) زمانی اتفاق می‌افتد که دارایی‌های مردم یک کشور به خاطر دلایلی همچون افزایش مالیات بر عایدی سرمایه، قصور دولت نسبت به پرداخت بدهی‌های خود یا عدم ثبات در بازار‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد.

فرار سرمایه ایرانیان به جایی همین نزدیکی‌ها !

طرح مالیات بر عایدی سرمایه قرار است چندی دیگر به صحن مجلس برود

به گفته آقای خوانساری، دولت ضمن انجام آسیب‌شناسی‌های لازم می‌بایست یک بار دیگر اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه را بررسی کند و اجرای آن را به تاخیر بیاندازد.

افرادی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستندکه از فروش سرمایه و املاک خود سود به دست می‌آورند؛ این نوع از مالیات به نام مالیات ثروتمندان نیز شناخته می‌شود.

بنا به تعاریف اقتصادی با این فرار سرمایه از کشور، شهروندان نه تنها با ضرر و زیان در اقتصاد و کاهش نرخ  ارز روبرو هستند بلکه احتمالاً دارایی‌های مردم نیز ارزش اسمی خود را از می‌دهند؛ ارزش اسمی یا ریالی اوراق بهادار، قیمتی است که بر روی اوراق چاپ و منتشر می‌شود.

اما بروز این پدیده علاوه بر کاهش دارایی‌های مردم باعث می‌شود هزینه واردات کالا و دستیابی به هرگونه کالای خارجی مثل  تجهیزات پزشکی افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: 


یکی از این قوانینی که می‌تواند از خروج سرمایه جلوگیری کند، طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار است؛ مجوز‌هایی که تبدیل به یک مانع بزرگ برای سرمایه دارانی شده اند که می‌خواهند کسب‌وکار جدیدی  را آغاز کنند.

 برخی استعلام‌ها برای دریافت مجوز کسب و کار غیر ضروری هستند و باید حذف شوند؛ مشاهدات میدانی می‌گوید سرمایه‌گذاران در ایران برای شروع کسب و کار باید حداقل از ۱۵ مرجع استعلام دریافت کنند.

از این روی مراجعی باید مدارک مورد نیاز را دریافت کرده و به صورت سیستماتیک، با کم‌ترین‌ترین دخالت انسانی، در اولین فرصت از پایگاه‌های اطلاعاتی، صلاحیت‌ها را بررسی کنند و مجوز را در اختیار سرمایه‌گذاران و کارآفرین‌ها قرار دهند.

فرار سرمایه ایرانیان به جایی همین نزدیکی‌ها !

تاکنون تعداد ۱۰۴۴۵۶۹ درخواست مجوز در درگاه ملی مجوز‌های کشور صادر شده است

به همین جهت درگاه ملی صدور مجوز‌ها براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاد شد و طی آن وزیر اقتصاد موظف شده تا هزینه و زمان صدور مجوز کسب و کار را آسان کند و هر شهروند بتواند در کمترین زمان ممکن به مجوز درخواستی برسد.

این طرح از دیروز با اعلام  طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان قانون شد.

حال با این شرایط و درحالی که دولت به دنبال جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور برای توسعه طرح‌های عمرانی و غیر عمرانی کشور است، شرایط ایجاب می‌کند تا مجلس با همکاری دستگاه‌های زیرمجموعه دولت مانند وزارت خارجه، مقرراتی مشخص مانند سایر مناطق دنیا در جهت جلوگیری از خروج ارز به خارج از کشور و در حمایت از سرمایه گذاری داخلی وضع کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۳
در انتظار بررسی: ۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
این دلارها که میرود ترکیه ازکحا به دست میآید چرا بعضی ها دارند ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟و از چه راهی خارج میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر سال نود همه چیز خرید و فروش برده بودید رو دلار مردم برای حفظ ارزش پول این همه سرمایه خارج نمیکزدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با ورود میلیونها افغانی به ایران کشور رو پر از اتباع خارجی کردید که غیرتی به ایران ندارن و سالهاست دارن ارز کشور خارج میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همیشه عده ای زیاده طلب و راحت طلب هستند که به محض احساس تا آرامی مایملک خود را بجای ظاهراً بهتری میبرند
اینها ملاک تصمیمات کلان و حتی خرد اقتصادی نیستند این قشر بی وطن و حتی برخی از آنها وطن فروش هرگز سیر و آرام نمی‌شوند لذا با تصمیمات کلان و مفید عمومی باید منافع عامه دیده شود و صد البته برای خروج سرمایه توسط آنها از اقتصاد کشور باید موانع و محدودیت ایجاد کرد
مراقب مدیران نادان و هماهنگ با این مفسدان که خواسته های آنان را دنبال و اجرا میکنند باید بود و آنها را از جایگاههای مدیریتی کاملا زدود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
جلو رانت و فساد رو‌نگیرید بخدا من‌کارگر ساده هم‌ بتونم میرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تأسف از بعضی مطالب. بعضیا بدتر از تأسف خروج سرمایه ها از کشور است... سرمایه های خارج شده حق شخصی افراد بوده خودشان صلاح دانستند (در ادامه دقیق میگم چرا سرمایه های خود را بردن) اما بعضی مطالب کاربران ناراحت کننده تر از خروج سرمایه هاست.تو را خدا فقط نگاه کنید بعضی کاربرا چی نوشتن...والا مقداری سواد.مقداری هوش سیاسی نیاز است.جسارت نمی کنم.در فهرست متن خواندید خروج سرمایه ها آخر دولت قبل رخ داده.
اگر گفتید آن سرمایه ها تا قبل از دولت رئیسی چه خاکی بر سر ما ملت ریختند؟؟
لابد فریاد گریه وزاری سهامداران بورس را نشنیدید؟؟لابد اطلاع ندارید چگونه بعضیا ارز۴۲۰۰تومانی دولتی برای واردات کالاهای اساسی دریافت کردن بجای کالای اساسی برای من وشما کالای لوکس بداخل کشور قاچاق کردن یا نه اطلاع ندارید برنج هندی بصورت کشتی.کشتی با ارز۴۲۰۰تومان وارد کشور کردن متعهد شدن هر کیلو برنج هندی را بین ۵تا۱۰هزارتومان به ما مصرف کنندگان توزیع کنند اما در اقدامی ناجوانمردانه آنرا به افغانستان و عراق و ترکیه ترانزیت کردن آنجا بابت هر کیلو برنج هندی ۲۰تا۲۵هزار تومان دریافت کردن.آنها آنطور بلطف دولت قبل ثروت اندوزی کردن فهمیدن باید به ملت پاسخگو باشند همانند همدستان گرفتارشان(مفسدین اقتصادی)دختر فلان وزیر...ترسیدن یا اینکه از بیم مالیات دادن فرار کردن ببینید مقصد90درصد آنان کشورهای عربی است.چرا؟؟چون کشورهای عربی نفت فراوانی صادر می کنند پادشاهی هستند تمام پول عایده از صادرات نفت به حساب پادشاه.و ولیعهدش میرود آنها بین مردم خود توزیع می کنند.نیازی به دریافت مالیات از فعالین اقتصادی ندارن.اصلأ قانونی بنام دریافت یا پرداخت مالیات ندارن.ار آنجایی که ما ایرانیان ذاتمان خراب است فقط بفکر ثروت اندوزی به نفع خود هستیم وحاضر نیستیم مالیات به حکومت بپردازیم نتیجه می گیریم ثروت خود را به کشورهای ببریم که نیاز به مالیات ما ندارن.خاطر مبارکتان باشد دولت قبل از همه درخواست کرد تشریف بیارن بورس سرمایه‌گذاری کنند.سهام بخرند.همه رفتیم.دقت فرمایید چی میگم!!!!همه سپرده های خود را از بانک‌ها برداشتیم بردیم بازار بورس (بانک ها را از نقدینگی خالی کردیم تا بانک ها با خروج سپردهای ما سهامداران ورشکسته شوند) اصلأ بردیم بورس سهام خریدیم به امید سود بیشتر.تا اینجا درست؟؟؟میشه بگید وآدرس بدید دولت قبل با سپردهای ما در بورس چندتا کارخانه چندتا بنگاه اقتصادی احداث کرد؟لطفأ نام ببرید کدام شهر کدام استان؟؟نام ونماد آن بنگاه چیست؟؟بله ضمن اینکه سرمایه های ما رو در بورس جایی هزینه نکرد تا برایمان آورده و سود داشته باشه متأسفانه شبانه میلیاردها دلار سرمایه ما سهامداران توسط سرمایه گذاران خارجی که همه دوست دولت قبل همدست وزرای دولت قبل بودن شبانه از بورس خارج با هواپیمای ویژه به ترکیه وامارات انتقال شدن.یاد تان هست گفتن یک شرکت هواپیمایی ورشکسته شده؟؟بعداز یکماه گفتن سهام آنرا به فردی دیگر واگذار کردن خیلی قشنگ سود ده شده؟؟بله همان سوده شده فتیله سهامداران خرد بورس را پیچید بعدش همه گریه می کردیم درخواست داشتیم چرا آقای رئیسی کاری برای ما سهامداران نمی کند.خنده آور بود خانمی سهام از دست داده صداشو ضبط کرده بود با گریه می گفت مگر شما مسلمان نیستید مگرشما حس پدر وفرزندی ندارید مگر شما از خدا نمی ترسید چرا حق مرا در بورس ضایع کردید.بله ثروت آن هموطن عزیز قبل از سوگند دولت رئیسی توسط غارتگران همدست دولت قبلی خارج شده بودن.خیلی حرف دارم بزنم.ای کاش رسانه ملی یا گلاب هوس مرا دعوت می کرد خوب روشنگری می کردم.. ببخشید چشای نازنین تون رو بدرد آوردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
پنج میلیون سهام من که فقط دارایی و پس اندازم بو در بورس تبدیل به سه میلیون شد .خدا یا از دزدان ملت نگذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
زمان آقای هاشمی رفسنجانی گفتن ایرانی باید یک خانه ۱۰۰متری داشته باشد +۹۰۰متر زمین توی حیاط و يک ماشین داشته باشد کوی پیرم کردی با این درآمدی که ما داریم برای نان شب اسیر شما شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا. خانه کوچک که مصرف انرژی پایین باشد حیاط بزرگ که بتوانی درختی باغچه‌هایی چند تا مرغ و‌خروسی و چند تا بز نگه داری برای امرار معاش خودت نروی مغازه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مدیرانی که از گذشته درحال حاضر مشغول بکار هستند مسبب این وضع شده اند .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۳۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مدیرانی که از گذشته درحال حاضر مشغول بکار هستند مسبب این وضع شده اند .
United States of America
متین
۲۳:۳۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دیگه ایران جای موندن نیست
البته ترکیه مثل ایرانه آزادی نداره نمی ارزه رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
در آمریکا آزادید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر فقط یک دلیل و تنها یک دلیل برای تایید خروج افراد و سرمایه ها از کشور لازم باشد، وضعیت فاجعه بار اینترنت و تاثیر مخرب آن بر کسب و کار افراد کافی است. همه این مسایل پیش آمده هم به نوع نگاه بسته و فتحعلی شاهی برخی آقایان در مجلس و دولت به حوزه سرمایه گذاری، کسب و کار مجازی، اینترنت و صیانت و ... بر میگردد که عاقبت برای کشور مشکلات عدیده ای را ببار خواهد آورد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفانه تحریمها اقتصاد کشور رو مثل موریانه از تو خالی کرده
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۰۷:۴۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تحریمها اصلا تاثیری نداشته و اوضاع خیلی هم عالیه .... همه چیز تقصیر شما ها غربگراها و گدایان کدخداست .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
جناب آبی مطمین هستی اوضاع خوبه یا شما ایران زندگی نمیکنی یا ساقی ات جنس ناجور داده بهت خود رییس جمهور میگه اوضاع خرابه بعد شما میگویید خوبه عجب .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاری کردید با مملکت وخواهید کرد که تاریخ شرم کند بنویسی اگه شانس با مردم یار نباشه وعجل دست به کارنشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بس که اذیت می کنن مردمو. انگار ما رو یه کره دیگه زندگی می کنیم. ده بار هر بار سه نفر خودرو ثبت نام کردیم که یه ماشین داشته باشیم تو خانواده ولی نشد. کجای دنیا اینجوریه؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
برسید به وضع مردم.گرونی داره بیداد میکنه
Canada
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مهندسی یک ویلا قدیمی در اینجا خرید و حسابی بهش رسید
بدون مطالعه قوانین ملک ووو
حالا که میخواهد بفروشد
ایتقدر باید هزینه مجوز بده که
بنفع اش که ویلا را رها کند
ترابخدا بدون داشتن دانش خرید و.فروش و مالیات در هیچ کشوری سرمایه گذاری نکنی که سرمایه تون بر باد میره
مگر اینکه برای این پول زخمت نکشیده باشید !!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۲۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایران دلسوز ندارد.
و کشوری که دلسوز خوب ندارد رشد نخواهد کرد و صدها سال به عقب برمیگردد.
تایپ حرف گر چه ساده و عامیانه زده شد اما اگر هوش و عقلی در مسولان و مدیران باشد میدانند چه اشتباهات و کوتاهی‌های تاکنون انجام دادند و چه کم کاریهایی
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۹:۱۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
وطن فروشی همینه که از این کشور برداشت و درو کنی و در جای دیگر دنیا هزینه کنی!!!
وطن فروشی نه شاخ داره و نه دم همینه عزیزان،همین
#همه ایرانیها وطن پرست نبوده و نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر وقت قالیباف از داخل کشور سیسمونی خرید مطمئن باش سرمایه گذار هم داخل کشور سرمایه گذاری میکنه و در ضمن، وطن فروش خودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا بیادمون انداختی اوائل جنگ صدام بر علیه ایران که خیلییا که ادعا وطن پرستی میکردن وملی گرا بودن از ایران گریختن به اورپا وکشورهای غربی وترکیا ووووو اونها که اصلا از وطن دفاع نکردن بعد از تمام شدن جنگ وبا یه سرمایه انگ برگشتن وشدن ایرانی وطن پرست درجه یک والان وبخاطر تحریمها وضعف اقتصاد ومشکلات داخلی داری فرار میکنن به ترکیا وزندگی مرفه وووووو.
فقط مزدم مستضعف ومتدین ومتعهد ودوست انقلاب هستن که از وطن دفاع میکنن وواقعا وطن دوست ووفادار به این سر سزمین هستن بقیه رو بإنداز به دریا واقعا اشغالن......
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۰۰:۳۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدای ناکرده منظور شما دکنر خلبان قالیباف که نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
یعنی حال آدم بهم میخوره از این نظرات پدر مردمو درآوردن توقع دارین کسی بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
این چه حرفی زاگسیان درآمد خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگر نمی گید هر کی نمی تونه شرایط رو تحمل کنه به سلامت راه باز، جاده دراز، خوب دارن میرن پس توقع دارین خودشون برن سرمایه شون رو بزارن برای شما ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا قالی رفته از ترکیه سیسمونی خریده؟ ارز از کشور خارج نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرت و پرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
رییسی فعلا تا حدی کنترل کرده ترامپ برگرده دهنمون سرویسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته ریموت کنترلش باطری کلا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سالها تنها چیزی که قیمتش ثابت بود اینترنت بود که به لطف اقای رئیسی گرانتر و کند تر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مشکل اینجاست که سرمایه گذاری تو کشورمون یعنی خیانت به هموطنامون!!! میدونید چرا؟
سرمایه هایی که تو بخش زمین و مسکن میرن جز تورم و گرانی و بدبخت شدن کسانی که توان خرید ندارن هیچی نداره
سرمایه هایی که تو بورس میرن جز دلال بازی و اقزایش حجم نقدینگی سرگردان هیچی نداره
سرمایه هایی که تو بخش تولید میرن اولا که چند برابر سرمایه اولیه رو از بانکها میگیرن وپس نمیدن دوما که عده ای که سرکار میرن با حداقل حقوق باید سرکنند
سرمایه هایی هم که سپرده میشن با ... برابر میشن
سرمایه هایی هم که دلالاها و انبار دارها و بازاریها و کاسبها دارن که هر چند سالی پنج تا ده برابر میشه اونم از زحمت و رنج مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا مردم ایران دارند سرمایه خود را از ایران بیرون میبرند این سوال را باید رهبران این نظام جواب بدهند نه مردم / مملکت که در طول 10 سال پراید 10 میلیونی میشود نزدیک200 میلیون چی از این مملکت باقی خواهد ماند الباقی بماند از خانه گرفت تا برنج........................
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۱۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اتفاقا برعکس همه جهان ایران بهشت سرمایه گذاری است میدانید چرا؟؟!!!!!
چون ثبات قیمت ندارد!!!
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۵:۵۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی خود مسیولین پر مدعا برای خرید به ایتالیا وترکیه می روند چرا سرمایه دار نیاید انجا سرمایه گذاری کنند .شما عادت داری مشکل را بر گردن کسان دیگر بیاندازید تا خود را مبرا کنید لعنت بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
لعنت بر آنهائیکه دشمن ایران و ملت و نظام هستند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۴۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما تورم ده هزار برابری را در کشورمان نمی‌بینیم ولی تورم تمام دنیا را رد بیست سال گذشته رصد میکنیم که در مقابل تورم ما در حدود زیر منفی صد است ،ترا خدا خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
فلسطین و سوریه و لبنان
Iran (Islamic Republic of)
قلی بطور کلی
۱۷:۵۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تفکر شما کشور رو به فنا داد
Iran (Islamic Republic of)
قلی بطور کلی
۱۷:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
رضا خان تو روحش هم مینو میگفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنت به تو .معلومه که فلسطین سوریه و لبنان فرار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
زمانی قانون جایگاه خود را پیدا میکنه که کارگزاران ومسئولین نیز قانون را اجرا کنن وقتی مسئولین از سرمایه گذاران در خارج هستن از مردم نباید توقع بی جا داشت خود مسئولین میدونن ایران جای خوبی برا سرمایه گذاری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
راه حل آن فقط و فقط تشکیل اتحادیه مشابه اتحادیه اروپا و ایجاد پول مشترک است این اتحادیه در مرحله اول می تواند عراق و ترکیه و ایران را در بر بگیرد و بتدریج به کل همسایگان ختم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
فکر میکنین ایران خارج از کشور کیا باشن؟
آقاها و آقا زاده ها که ثروت ملی رو بردن اونور آب بهشت واسه خودشون ساختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما که رفتیم ایران ماله شما هرچی داشتیم رو فروختیم داریم میریم استرالیا خلااااص تا حالا تو زندگیم انقدر خوشحال نبودم چرا چون درسته اونجا بهم سخت میگزره میدونم اما از اینجا هزار بار راحت تره
Germany
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دعا کن ما هم از دست اینا خلاص بشیم یا بمیریم یا یه جایی بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بای بای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوش باشی ولی شاهنامه آخرش خوشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
نش.........‌‌شب درازه فکر کردی من استرالیا بودم بوی کباب میاد ولی ...... داغ میکنند
خوش گلدی قارداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر کجا میری مرگ دنبالته اینو فراموش نکن.......یه ضرب المثل انگلیزی هست میگه اولین کسانی که فرار میکنه از کشتی که در حالت غرق شدنه موشها است.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
جات با اتباع افغانی دارن پر میکنند اگه بعد از بیست سال ایران برگشتی و دیدی چشم همه مردم ایران بادامی هست وحشت نکن فکر نکن چین اومدی روزی چند هزار مهاجر دارن وارد ایران میشن که در جهان بی سابقه هست کشوری بدون درگیری و جنگ اشغال بشه تغیر نژادی بصورت چراغ خاموش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر بیست سال قبل می‌رفتی بهتر بود .اونجا باید کار کنی پول نفت نمی‌دن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
عجله داری برای کهنه شستن وظرف شستن اجنبی وکافران نکنه خیال کردی در سازمان ناسا استخدامت میکنن بدبخت.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
عدم توانایی شما در نگهداری ارزش پول ملی باعث تمام این مسائل اقتصادی پیش اومده اس نمیدونم چه سودی براتون داره این کاهش ارزش پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۹
۱۳:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اثرات تصمیم گیری و سیاست گذاریهای پت و مت ( دولت و مجلس) در سطح کلان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
جالبه ترکیه و امارات از همه کشورهای همسایه بیشتر با ایران دشمنی کردن اما خیلی بیشتر از همه کشورها بهشون جذب شدیم
سیاست ترکیه و امارات همه مسئولین یاد بگیرید
ترکیه هم آمریکا داره هم روسیه هم اسرائیل داره هم فلسطین میاد شمال عراق اشغال میکنه و سد میبنده به رودی که به عراق میرفت
عراقیها از ما شکایت میکنند
شمال سوریه اشغال میکنه اما سوری ها بیشترین تجارت باترکیه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
حرف دل منو زدی دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
میدونی چرا همه با ایران کج افتادن فقط وفقط بخاطر ولایت علی واولاد علی اگر ولایت معاویه وعمر قبول داشتن هیچ کسی با ایران دشمنی نمیکرد اینو داشته باش......از اول تاریخ تا روز قیامت سیاست دنیا همین که هست.....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
کار درستی می کنند وقتی سرمایه داشتی باشی ببینی ارزشش داره کم میشه
مثلا هر چی سال 1400 پس انداز کردیم
از اسفند 1400 تا فروردین 1401 حداقل 20 درصد ارزش پولمان کم شده است
بنظر شما دلال کار درستی میکنه و آدمهای ساده ای مثل ما ؟
سیاست و اقتصاد کشور رو درست کنید نگران رفتار و سرمایه مردم نباشید
Germany
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ثبات اقتصادی و تورم هست
دلیل بعدی خونه توی ایران از اروپا گرون تره
حقوق از سومالی کمتر
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۵۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
در 43 سال کشوری ساختیم که:
مسئولین و فرزندانشان برای تحصیل به آمریکا میروند.
برای درمان و امور پزشکی به انگلیس و آلمان میروند .
برای سرمایه گذاری و کسب اقامت به کانادا و آمریکا مراجعه میکنند.
برای خرید و تفریح هم به ترکیه و ایتالیا میرند.
وبرای مردم همه از اقتصاد مقاومتی میگویند .و مردم لنگ پوش بحرین رو الگو برای ما میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
می توان دلایل بیشماری را گفت،اول از همه تحریم،تبلیغات خیلی بد در خارج علیه ایران وداخل و تبلیغات مسلسل وار ماهوره های خارجی برای سرمایه گذاری ایرانیان ،من یادم نمیره قسمت ها زیادی از شهراستانبول مخردبه ای بیش نبودن ولی با پول ما ایراتیان الان شده بهشت،تمام ان خانه مخروبه ها جای خود را به آپارتمان های شیک داده اند.این دوبی هم که ده ماه سال عرق میریزی و هوا نداره ولی بیمن تبلیغات فراون و جذب سرمایه های ایرانیان شده بهشت اگرچه هنوز هم هوا نداره،بدلیل تعامل این کشورها و آزاد بودن و استفاده از آخرین تکنولوژی انجام هر کاری سهل و ساده است و عاری از هر بورو کراسی و کاغذ بازیست ما هنوز تو فروش پراید موندیم اونا بهترین خودرو ها را میارن تو کشورشون،از اصول شهرسازی جدید استفاده میکنن وباعث جذب مغزها میشن،دیگر عامل تورم لجام گسیخته تو این کشور ،ووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
فک میکنی اصول شهرسازی ما مشکل داره؟ نه عزیز ، الان بری شهرداری هارو نگا کنی بجای اینکه از متخصص شهرسازی ، برنامه ریزی و طراحی شهری استفاده کنن، مهندس عمران گذاشتن که قاطی پاتی بساز بره پی کارش! در ایران دانشجو های زیادی درین زمینه محصل شدن و استعداد خوبیم دارن ولی همه جا پارتی بازی شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر همه چیز تو کشور رو دلار بود الان وضع کشور اینطور نبود اکاذغرور مسولان بیشتر از منافع ملی ارزش دارد

مردم از ترس بیرارزش شدن بچپل اینهمه به آب آتش نمیزدند
Iran (Islamic Republic of)
حق بین
۱۲:۳۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی دولت عاجز از مدیریت صحیح منابع واقتصاد است وبانکها با چاپ بی رویه نقدینگی و بنگاههای غیر مولد رشد قارچ گونه اجازه میدهد تا سیاست دوستی خاله خرسه روی سر مردم عامه اجرایی بشود وبا گدا نوازی بیجا ویارانه بی هدف تعادل اقتصاد را برهم میزند نتیجه فاجعه بارش خروج ثروت ملی وتضعیف هرچه تمامتر اقتصاد وپول ملی میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی طرف حتی واس خرید سیسمونی میره خارج از کشور و پول مملکت رو بیرون از کشور خودمون خرج میکنه. مردم عادی پول ندارن ک ببرن خارج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
حیف از این کشور دست چه مدیرانی افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مدیران با رای ( اشتباه) مردم بودند. رای مردم با نگاه به ماهواره و بی بی سی و... نتیجه شد 8سال گذشته و آنچه مردم خواسته بودند در خیالات با وعده سرخرمن
نتیجه بی توجهی به توصیه های رهبری و وصیت شهدا بی توجهی به دبن البته می شود همین وضعی که داریم. از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۷:۴۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا خجالت نمیکشید...اخه تاکی.. بیعزضگی‌خودتونو گردن این و اون میندازید... مملکتو دزدی و اختلاس و رشوه فساد و سوء مدیریت و..... نابود کرده.....امریکا کجا بود.... شما در همین ایرانخودرو و سایپا رو تخته کنی خیلی از مشکلات حله میشه ولی چون ذینفعی این کارو نمیکنی. حالا بگو امریکا اله بله....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
فساد فساد فساد فسادفساد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
کشوری مثل ایران که از همه جاش ثروت میباره باید پول نفت و گاز برای زیرساخت های کشور هزینه میشد که یه کشور صنعتی و گردشگری بشه و تو دنیا حرف اول و بزنه ولی متاسفانه مدیریت غلط منابع سیاست های غلط اقتصادی همه رو به فنا داده.
الان همه زور درامد مالیاتی رو دوش تولید کننده بدبختی افتاده که هر سال چندین برابر سال قبل مالیات مجبوره بده و نتنها هیچ حمایتی نمیشه بلکه هر روز بدتر هم میشه
همین رفع تعهد ارزی که گذاشتن واسه صادر کننده، شرکتی که با هزار بدبختی صادرات میکنه باید پروانه گمرکی رو بگیره دستش کلی هم پول بده به یه وارد کننده تا دولت جریمش نکنه و از طرف دیگه هر چی صادرات میکنیم مجبوریم واردات کنیم و عملا تراز تجاری همیشه منفی خواهد بود در حالی که تو کشور های همسایه دارن از این فشار رو تولید کننده های ایرانی نهایت استفاده رو میکنن سرمایه داران ایرانی رو جذب میکنن، دولت بخواد واسه یه نفر شغل ایجاد کنه باید کلی هزینه کنه و اخرش هم کلی رانت تو اقتصاد ایجاد میشه ولی به راحتی تولید کننده رو از تولید فراری میده و دلال ها و واسطه ها بدون یک ریال مالیات دارن واسه خودشون جولان میدن و در نهایت فشار بر مصرف کننده میرسه
مغز ادم از این همه بی برنامه گی و اشفتگی و فرصت هایی که تو کشور داره حدر میره سوت میشکه
Iran (Islamic Republic of)
نصر
۱۰:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفانه تحریمها امنیت سرمایه گزاری در ایران رو از بین‌ برده و سرمایه ها داره از کشور خارج میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست عزیز علت تحریمها بحران سازی توسط خود ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط قالیباف خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
همین خوبان؟؟مملکت رو به فنا کشیدند
-
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سیسمونی گیت ثابت کرد خیلی ها غیر قابل اعتمادند و سرمایه گزاری در میان غیر قابل اعتماد ها درست نیست
Canada
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
متاسفانه ایرانیان بخاطر تبلیغ کانالهای بیگانه که دلشون بحال ایرانیان نسوخته فقط بفکر پولی که از طریق تبلیغات گیرشون میاید .فکر میکنند
باعث شدند که سرمایه هم وطن ها دود شد و به هوا رفت
اولا قانون خرید و فروش و مالیات و صدها قانون ان کشور را نمیدانند
انگاری که مال شون را. خیلی بدون زحمت بدست اورده اند که برایشان مهم نیست از دست بدهند
طبق قانون ترکیه .اگر ایرانی بخواهد ملک خریده را بفروشد
باید زیر قیمت به ترک بفروشد و
پول حاصله را با پول رایج ترکیه به مدت 3 سال در بانکهای ترکیه باید بماند
ترابخدا قبل از تصیمیم خرید ملک در هر کشوری
قانون ان کشور مورد مطالعه قرار دهید
در عیر اینصورت بدون اینکه شنا بلد باشید در
اقیانوس شنا کردن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینجا رو هر چی دستشون بیاد مالیات میبندند، کلا سرمایگذار هیچ امنیتی نداره و بیشتر شبیه گاو شیرده میمونه براشون، ضمن اینکه خود مجوزها هم همه رو عاصی کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
یعنی کشورهای دیگه مالیات نمیگیرند؟ تایوان و آلمان و... که نفت ندارند اصلا خود ترکیه مالیات نمیگیرند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اتفاقا در کشورهای دیگر مالیات از همه می گیرند و کسی نمی تواند از مالیات فرار کند و گرنه محاکمه و جریمه و حتی زندانی میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
من پولم تو بورس رفت کی جرات میکنه بیاد در ایران سرمایه گذاری کنه اعتماد باید به اقتصاد ایران برگرده وگرنه هیچ کس نمیاد اینجا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو به پول در بورس میگی سرمایه گذاری جالبه اگه سرمایه گذاری بلد بود متوجه می شدی که ایران بهشت سرمایه گذاری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقا محمد شما اگه ایده کار با درامد خوب داری به من ایمیل بزن من شغل ندارم exoticor@yahoo.com
Iran (Islamic Republic of)
Profesenal Triader
۱۳:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی کسی میره توی بورس سهام میخره باید سریعا و حداقل ماهی 400 تا 500 درصد رشد کنه که زود تر پولدار بشیم و الا نباید رفت توی بورس. اینو هم در نظر داشته باشید که ما با داشتن منابع گسترده نفتی و معدنی ، لیاغطمون خیلی بیشتر از این ها ست که بخوایم کمتر از 400 یا 500 درصد در ماه دربیاریم و این دلیل اصلی هست که نشون میده توی بورس دزدی میشه والا این همه منابع طبیعی این کشور داره کجا میره؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۵۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اخه اینجا اصلا امنیت اقتصادی موجود نیست // بهر شکلی شده پولهایت را ازت میگیرن // بانک غیر مجاز / بورس ....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما از اقتصاد می دونی که این حرفارو می زنی؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۲۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
محمد جان// من از اقتصاد سر در نمیارم//ولی امثال شما که میدونن اقتصاد این مملکت را به این حال روز در اوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایی آقا محمد چقد طرفداری یطرفه میکنه از دولت خو حقیقته سرمایه مردم تو بورس نابود شد دولت قورتش داد تو هم بیخودی طرفداری الکی نکن دولت با پول مردم تو بورس بدبختشون کرد
آخرین اخبار