حدود ۴ میلیون ایرانی، جایی خارج از مرز ها‌ی مادری به سر می‌برند، اما آیا تاکنون توجهی به آنان شده؛ نگاه دولت سیزدهم چیست؟

گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره ایرانیان مقیم خارج از کشور منتشر کرده، می‌گوید که هفت مانع اساسی برای بازگشت این گروه از هموطنانمان به داخل ایران وجود دارد.

این‌ گزارش درست وقتی منتشر شده که دولت تصمیم گرفته لایحه‌ای در این زمینه به مجلس تقدیم کند.

در این گزارش که باتوجه به بیانات رهبر انقلاب نوشته شده آمده است که پرهیز از نگاه تقلیل گرایانه، پرهیز از نگاه امنیت محور، اهتمام به امور ایرانیان ساکن خارج از کشور، ضرورت حمایت حقوقی و دیپلماتیک دولت از ایرانیان خارج نشین، جذب مشارکت اقتصادی ایرانیان مقیم خارج و توجه به مشارکت سیاسی آن‌ها مواردی هستند که هر یک می‌توانند راهکاری برای حل این هفت مانع باشند.

هفت خان بازگشت به ایران؛ قانونی که جایش خالیست

اما چیزی که جالب توجه است، این است که تا به حال قانونی متمرکز برای ایرانیان خارج از کشور تدوین نشده است. البته قوانین پراکنده‌ای در گوشه و کنار وجود دارد، اما این که سیاستی خاص براساس آن‌ها دنبال شود امری مغفول است.

سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه ابلاغ شده در سال ۸۲، ماده ۱۲۷ قانون چهارم برنامه توسعه و مصوبه سال ۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله این قوانین هستند که بر تقویت هویت اسلامی و ایرانی ایرانیان خارج از کشور، کمک به ترویج زبان فارسی در میان آنان، حمایت از حقوق آنان و تسهیل مشارکت آنان در توسعه ملی تاکید کردند، اما کافی نیستند.

هفت خان بازگشت به ایران؛ قانونی که جایش خالیست

رهبر انقلاب هم که از سال ۷۶ بر اهمیت توجه به ایرانیان مقیم خارج تاکید دارند، در یکی از سخنان خود گفته بودند «کاری نداشته باشید که (این گروه از هموطنان)، انقلابی است یا انقلابی نیست فرقی نمی‌کند، ایرانی است. در حوزه کاری خودتان هرجا مشاهده کردید که یک ایرانی مشکلی پیدا کرده که با دولت طرف است و تحت تعقیب قرار می‌گیرد، آن وقت شما جدا وارد شوید. همه دیپلماسی کشور، حتی بیشتر از دیپلماسی کشور را به کار بگیرند. گاهی ما مبادلات داریم، خرید و فروش داریم، داد و ستد می‌شود؛ همه این‌ها را بگذارید که از تبعه ایرانی دفاع بکنید.»

در این گزارش به چهار مورد مهم از این هفت عامل مانع بازگشت ایرانیان می‌پردازیم.

همه ایرانی‌های خارج از کشور وضعیت یکسانی ندارند؛ نگاه و درک ما به آنان صحیح نیست
اما کارشناسانی که این گزار ش را در مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین کرده اند یکی از آفاتی که در طول سال‌های گذشته دامن‌گیر این دست از هموطنانمان بوده را در وهله اول «نگاه تقلیلگرایانه» به آن‌ها می‌دانند. در این نگاه، تصور از ایرانیانی که در خارج از مرز‌های کشور سکونت دارند تنها به قشری تحصیلکرده و سرمایه دار تقلیل پیدا کرده است.

هفت خان بازگشت به ایران؛ قانونی که جایش خالیست

این درحالی است که ایرانیان مقیم خارج در بسیاری از کشور‌های جهان پراکنده هستند و همگی آنان الزاما از طبقات تحصیلکرده و سرمایه‌دار نیستند. با این وجود آن‌ها هم به‌عنوان شهروندان ایرانی، از حقوق و مزایای یکسانی نسبت با هموطنان داخل ایران برخوردارند.

عواملی سعی در ایجاد ترس در دل هموطنانی که می‌خواهند برگردند، دارند
مانع بعدی بازگشت هموطنانمان به ایران رنگ و بوی جنگ نرم به خود گرفته است. از سال‌های گذشته، برنامه‌های «ایران‌هراسی» پیوسته ازسوی دشمنان ایران با هدف القا امنیتی شدن ورود ایرانیان ساکن خارج از کشور به ایران دنبال شده است. این برنامه‌ها در تلاشند تصوری در ذهن این گروه از هموطنان به وجود آورند که اگر به ایران برگردند با مشکلات امنیتی و دستگیری ازسوی مقامات قضائی ایران مواجه خواهند شد.

این ذهنیت سازی نادرست درحالیست که تعداد ناچیزی از ایرانیان مقیم خارج دارای مشکلات امنیتی و قضائی هستند و باقی شهروندان ایرانی مشکلی برای ورود و خروج در ایران ندارند. حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه دی امسال گفت که هیچ ایرانی ترس از بازگشت به ایران نداشته باشد و بداند که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این مسئله را تضمین می‌کند.

هفت خان بازگشت به ایران؛ قانونی که جایش خالیست

چندی بعد هم غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه، بهمن امسال در جمع شورای عالی قضائی گفت محسنی اژه‌ای گفت: «برخی از افرادی جرمی ندارند و می‌خواهند برگردند، می‌ترسند. اما باید به آن‌ها اطمینان داد که مشکلی برای ورود به کشور ندارند. برخی افراد نیز دارای مشکلاتی هستند، ولی لزومی ندارد که به زندان بروند و می‌توانند مشکلات خود را حل کننند.»

به باور اژه‌ای برخی دلال‌ها و واسطه‌ها رعب و وحشت کاذب در دل این گروه از ایرانیان ایجاد می‌کنند و و به دروغ آن‌ها را از بازگشت به کشور به قصد تصاحب اموال‌شان می‌ترسانند.

به برخی از ایرانیان مقیم خارج بی‌توجهی کردیم
ایرانیان مقیم خارج، شهروندان و سفیران جمهوری اسلامی ایران در بیرون از مرز‌های کشور محسوب می‌شوند، جمله‌ای بود که حجت‌الاسلام رئیسی در سفر دی امسال خود به روسیه و در دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم روسیه مطرح کرد.

این عبارت نوع نگاه دولت سیزدهم را به این گروه از هموطنان بیان می‌کند؛ بنابراین لازم است تا دولت همچون شهروندان داخل کشور امور مرتبط با ایرانیان خارج‌نشین را نیز پیگیری کنند.

هفت خان بازگشت به ایران؛ قانونی که جایش خالیست

با این وجود در سالیان گذشته مسئله ایرانیان ساکن خارج به‌صورت جدی مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفته و حتی در برخی از موارد نیز به امور آنان کم‌توجهی شده است. این درحالی است که رهبر انقلاب پیش‌تر نسبت به پرهیز از کوتاهی درباره ایرانیان مقیم خارج و ضرورت توجه به آنان هشدار داده و گفته بودند «به‌نظر من در مورد اتباع ایرانی مقیم کشور‌های دیگر کمی کوتاه میآییم و حساسیت لازم را به خرج نمیدهیم. این مسئله آبروی ماست.» 


بیشتر بخوانید:
رئیسی: رفت و آمد برای ایرانیان خارج از کشور تسهیل شود


آشنا نبودن با قوانین ایران و سایر کشورها، عامل سوم
خان بعدی، خان عدم آگهی از حقوق قضائی است. ایرانیان مقیم خارج با مشکلات حقوقی بسیاری در زمینه تابعیت، اقامت، امور مالیاتی، گذرنامه، عبور از مرز‌ها و زندان در کشور‌های مقصد مواجه هستند.کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه، بهمن امسال گفته بود «حدود ۳۸۰۰ ایرانی زندانی در خارج از کشور زندانی هستند که فقط دو هزار نفر از آنان در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند.»

به گفته غریب آبادی، «ایرانیانی که در زندان‌های کشور‌های دیگر به سر می‌برند، به علت مجرم بودن و یا ناعادلانه بودن حکم در این شرایط قرار گرفته اند و یا به بهانه سیاسی از جمله دور زدن تحریم‌ها در حبس هستند، که حمایت از آنان ضروری است و ما درحال پیگیری این موضوع با بنیاد تعاون زندانیان نیز هستیم.»

هفت خان بازگشت به ایران؛ قانونی که جایش خالیست

بنیاد تعاون زندانیان از ۶۵ سال پیش و با هدف پیگیری امور زندانیان داخل و خارج از کشور تأسیس شده است.

وجود این مشکلات، حمایت‌های قضائی و دیپلماتیک را از سوی دستگاه‌های قضائی و سیاست خارجی ایران می‌طلبد تا ضمن حمایت حقوقی از این گروه از هموطنان، این معضل از طریق آموزش‌های قوانین و مقررات حقوقی و قضایی جبران شود. چراکه مجموعه این اقدامات می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد.

فراموشی ظرفیت اقتصادی ایرانیان خارج از کشور
اهمیت اقتصادی ارتباط با ایرانیان خارج‌نشین، در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی جمعیت مورد توجه قرار گرفته که محور‌های اصلی آن تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور در ایران و سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت در جهت جلب سرمایه و جذب ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی با ایجاد انگیزه و مشوق‌های لازم است.

بنا به نوشته کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، یکی از اولویت‌های جذب و ارتباط با جوامع ایرانی خارج‌نشین، موضوعات اقتصادی است. این گروه از هموطنان می‌توانند ظرفیت‌های مهمی برای ورود ارز به کشور از طریق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در طرح‌های داخلی و کمک به راه‌اندازی مشاغل جدید داشته باشند.

هفت خان بازگشت به ایران؛ قانونی که جایش خالیست

ثروت ایرانیان مقیم خارج در سال ۸۶ حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار بوده است.سال ۹۴، اما سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور به حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد دلار افزایش می‌یابد که حدود ۱۰ برابر تولید ناخالص داخلی ایران است.

بخش زیادی از این سرمایه‌ها در کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی، کویت، قطر و عمان جذب شده اند.
آخرین گزارش از سازمان ملل درباره سرمایه ایرانیان مهاجر نیز نشان می‌دهد که ارزش سرمایه آن‌ها ۳ تا ۴ هزار میلیارد دلار است و این رقم به اندازه ۴ برابرصادرات نفت دریک قرن است.


بیشتر بخوانید:
لایحه جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج در حال تدوین است
زمینه سرمایه گذاری ایرانیان در داخل کشور به طرق مختلف فراهم شده است


حجت الاسلام رئیسی ۱۳ شهریور امسال گفته بود، «تصمیم داریم تا اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا را فعال کنیم هستیم برای همین لازم است تا ایرانیان خارج کشور بدانند، فرصت برای سرمایه‌گذاری آن‌ها کاملا فراهم است و دستگاه‌های دولتی برای جذب سرمایه‌گذاری آمادگی دارند.»

پیش‌تر اسفند پارسال، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با انتقاد از عدم توجه به ایرانیان خارج از کشور پیشنهاد کرده بود تشکیلاتی برای ارتباط این افراد با تشکل‌های داخلی تاسیس تا از ظرفیت اقتصادی این گروه از ایرانیان در توسعه امور زیربنایی کشور استفاده شود.

هفت خان بازگشت به ایران؛ قانونی که جایش خالیست

در این بین آنچه مهم است، نگاه کلی مدیران و قبل از آن نگاه رهبر انقلاب به موضوع ایرانیان خارج از کشور است که دو دید کلی به موضوع آنان مورد توجه است. نگاه حمایتگرایانه و نگاه فرصت‌محور که مبتنی‌بر جذب مشارکت اقتصادی این گروه از هموطنان در جهت توسعه ایران است.

بنابراین لازم است دولت با همراهی مجلس از طریق تصویب قانونی جامع برای جبران این موانع اقدام کنند تا به این‌ترتیب مانع از وقوع رویداد‌هایی مانند برگزارنشدن هشت ساله جلسات شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
برام سواله چرا باید یکی زندگی که اونجا ساخته رو ول کنه برگرده اینجا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
به نظرتون تو این کشور کار هست شایسته سالاری هست کارگر اجناس رو به قیمت دلار پرداخت میکنه و به تومان حقوق میگیره فقط مافیا تو این کشور حرف اول رو میزنه از خودرو سازی بگیر تا کل محصولات و مردم هر روز بدبخت تر از روز گذشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
بله شده به جایشان ۴ ،۵ میلیون افغانستانی را وارد کردیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
دولت وحکومت باید به تمام ایرانیها اجازه زندگی در سرزمین خود را بدهند غیر خائنین به وطن. ویک شهر با پول خودشان در کنار دریای خلیچ فارس بسازند وانجا را آباد کنند بااین شرط
Iran (Islamic Republic of)
نام آشنا
۱۷:۳۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
اینکه دولت تمایل دارد که ایرانیان مقیم خارج به ایران برگردند از سال 1360 به بعد مطرح بوده. ولی این سئوال مهم از مسئوولین محترم پرسیده میشود که اینها برگردند ایران که چه کاری انجام دهند؟ اگر یک ایرانی مثلا تحصیل کرده امریکاست که به او با سوء ظن نگاه میکنید و هیچ پست به درد بخوری که در شان او باشد به او نمیدهید و ان فرد هم پس از یک یا دو سال برمیگردد به همان جائی که بود و دیگر حتی اسم ایران را هم نمیاورد.این اتفاق بارها و بارها افتاده است. متاسفانه هر جناحی که بر سر کار میاید " آدم های" خودش را به کار میگیرد و در نتیجه سر خیلی ها بی کلاه میماند. از همان سال 60 به بعد در انتخابات حدود 30 تا 40 درصد جمعیت واجد رای دادن در انتخابات غایب اند.
در همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری حداقل 20 میلیون نفر در انتخابات شرکت نکردند. اینها همه دلیل دارد و انهم نا رضایتی مردم از نحوه اداره کشور است. در همین
قضیه تزریق واکسن کرونا با گذشت بیش از دوسال از ورود این بیماری هولناک حدود 25 میلیون نفر حتی یک دوز را هم تزریق نکرده اند با تمام تلاش تبلیغاتی مسئوولین
وزارت بهداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
فقط یک دیوانه به این دیوانه خانه برمیگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
تو چرا موندی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
داش تو پولشو میدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
مشکلی واسه اومدن ندارن. مشکلشون واسه خروج هست! بیان گیر میوفتن! خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
برگردند که بیاند برند سربازی اجباری 24 ماه خدمت!! یا مشکلات معیشتی پیدا کنند!! ایران برای ما چی کرده که برای انها بکند!
Netherlands (Kingdom of the)
محمد
۱۳:۰۸ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
بله ورود یک جوان به ایران با رفتن به سربازی ویا پرداخت حداقل ۱۵ هزار یورو یکی از سنگهایی است که در حال حاضر جلو پای جوانان قرار گرفته . بهتر نیست امتیازی داده شود تا جوانان هم راحت‌تر به ایران بتوانند برگرداند؟ یا اول ۵۰۰ میلیون پرداخت کنند تا بعدا خدا می‌داند چه خواهد شد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
کجا بیان...‌وسط کلی مشکل و فقری که از در و دیوار میریزه..‌‌
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
وصعیت ناپایدار اقتصاد و سفت کن, شل کن برجام، بی انظباطی قانونی در این سال‌ها، بی عدالتی، سر خوردگی از توجه به اصطلاح از ما بهتران باعث فرار ایرانیان و در آخر عدم برگشت و یا سرمایه گذاری آنها در کشور هست، د»ر درجه اول ثبات لازم هست و این مشکلات حل شود، ریاست جمهور همینطور که به استان‌ها می‌رود و به مشکلات رسیدگی می‌کند به کشورهای دیگر هم سفر و به میان ایرانیان برود و یا نمایندگان خود را بفرستد، سفرای ایران و کارمندان سفارت در سایر کشورها کلا خود را قشیری بالاتر از ایرانیان ساکن در خارج می‌بینند و کلا براشون کسر شان هست تا پای صحبت این عزیر زان بنشینند، کلا سفرا را نمی‌توان دید، 99 درصد ایرانیان خارج از کشور حتی سفیر ایران در کشور محل اقامت حتی سفیر کشور را نمی‌شناسند حتی به اسم،
مشکل دیگر همکاری بسیار سطح پایین سفارتها برای ارائه مدارک مورد نیاز هست، بتازگی پاسپورت کمی بهتر شده ولی سایر مدارک کلا معضل شده همچون وکالت نامه، یا نامه بازگشت برای حمل اثاثیه منزل برای برگشت دائم به ایران و یا عدم همکاری و نبود سیستمی برای حمل بار ارزان به کشور بدون درد سر، یا اینکه نتوان خودروی شخصی را به ایران آورد و نگه داشت و از این قبیل مشکلات خرد، متاسفانه سفارت با بروکراسی اداری و نگاه به فقط استفاده مالی، کارها را مشکل کرده و کلا هماهنگی بین سیستم‌های خارج از کشور و داخ کشور با عزیزان خارج وجود ندارد،
به نطر من باید یک مرکز تلفن 24 ساعته برای حل مشکلات و تقاصاها بسیار لازم هست،
همچنین مرکزی در ایران و یا دفاتری در خارج از کشور برای ارائه کمک و تسهیلات به خارج نشینان در زمینه های اداری و قضایی و وکالتی و شهر وندی و.... چه در ایران و چه در محل اقامت، (این دفاتر همچنین به عزیزانی که به برگشت شک دارند نامه قضایی دال بر عدم مشکل برای برگشت بدهد،
اولین قدم هم املاکی که از بعصی ناعادلانه گرفته شده برگردانده شود،، البته بجز دزدان و...!
و در آخر اینکه ایرانیان مقیم در خارج نماینده ای در مجلس و همچنین وزیری در دولت داشته باشند، بودجه ای هم با رای امور در نظر گرفته شود که اگر این عزیزان قادر به جذب ایرانیان و سرمایه های آنان به کشور شوند، این بودجه همچون ریالی در قبال میلیارد خواهد بود،
حرف آخر اینکه کسی بر میگرده که رضایت داشته باشه، والسلام. و به امید آینده ای بهتر. البته خیلی زود بخدا عمرمون رفت!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
نود درصد این افراد الکی جوگیر شده اند و رفته اند بیرون و حالا موندن توش ! بقیه اینها هم نیایند داخل کشور بهتره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
حفظ ایرانیان موجود اولویت اول است تا جذب مجدد ایرانیان خارج از کشور!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
البته کاشکی یکم درست بحث رو مطرح می کردید چرا چون اینم باید بدونید دیگه بیشترین جاسوسان ،خرابکاران و دشمنتر از دشمن ایران بین همین افراد هستن و البته میهن دوستترین ها همینطور وقتی تونستین تفکیک کنید بله باید از اون ایرانی های میهن دوست حمایت کامل و اون بی شرف های خائن بیشترین مراقبت امنیتی والا با همین استناد شما نازنین زاغری وارد ایران شد و اون همه جاسوسی و خرابکاری کرد یا دو تابعیت های که در دستگاهای دولتی خرابکاری می کنن اینا ایرانی هستن؟بعد اون افعانی که از عشق ایران می گه سالها در ایران خدمت اجتماعی کرده نهایت بعنوان مدافع حرم و وطن شهید می شه نمی تونه یک اقامت ایران رو بگیره من کلی رفیق افقانی اینجوری دارم تو مجموعه کاری خودم که یک شیعه و ایران دوست اصیل ولی چون مرز تحمیلی انگلیس بین ما و اونا شده مورد تایید حتی دولت ما نمی تونه اقامت ایران رو بگیره بله وقتی با چشم این نگاه کردید خارج از زبان و قومیت چقدر اون فرد به ایران و ایرانی وفادرا هست اون موقع می شه تعریف درست ایرانی حالا هرجا ،هر رنگی و با هر قومیتی ایرانی و هم وطن ما حساب می شه و خارج از این حتی اگر از پدر و مادری ایرانی در خود ایران متولد بشه ،ساکن باشه تا آخر عمر دشمنی کنه با ایران دشمن ما حساب می شه حالا می خواد شخص اول مملکت و شاه مملکت هم باشه مثل ناصرالدین شاه قاجار مثل محمدرضا شاه ،خائن و دشمن هست فرق میهن دوستی هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
خوب بیان که گروان گرفته میشن(به عنوان جاسوس یا هرچی)بعد جاسوس های واقعی مثل تیم ترور دانشمندان هسته ای و دکتر فخری زاده راحت میان کارشون رو میکنند و میرن به سلامت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
تاحالا کجا بودن؟! نکنه زمان جنگ و نا آرامی فرار کردن؟ الان که همه چی آرومه برگردن برا چاپیدن عشق و حال... لابد فرهنگ هرجا که بودن رو وارد کنن تا وضع فساد جامعه بدتر از این بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
نصفشون دنیا نیومده بودن زمان جنگ یا بچه بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
دبی و امارات رو هم ما ایرانی ها الکی گندشون کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
شرایط سرمایه گذاری رو در ایران فراهم کنید تا ما هم برگردیم . وقتی امنیت اقتصادی در ایران حاکم باشه کدوم ایرانی بدش میاد تو سرزمین خودش پول خرج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
كي گفته بروند كه حالا التماس مي كنند برگردند
قانون هم نياز نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
طبق گفته رهبری هر ایرانی چه انقلابی چه غیرانقلابی باید بتونه به ایران برگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
رهبر حرفای زیبای زیادی زده چرا به اون یکیا توجه نمیکنی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
خائن نباشد
نیروی جوانی اش برای آبادانی دیگران صرف نکرده باشد
و از جیب مردم هزینه نگهداری و درمان صرف شان نشود
Qatar
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
بار ها شده من برای تمدید یک ماه ویزا مادرم که الان تابعیت کشور دیگه ای داره به گذرنامه رفت ،حتی با دیدن شناسنامه من و مادرم باز از تمدید ویزا امتناع کردن و بر خورد خیلی بدی داشتند خصوصا خانمای افسری که در تهران مشغول این امور هستند
ما چه گناهی کردیم که مملکت ما بخاطر سو مدیریت مجبور مون کرده خارج کار کنیم بخاطر هزینه درمان تابعیت یه کشور خارجی را داشته باشیم....الان من خارج کار می کنم،خانوادم بجز مادرم ایران هست همسرم و فرزندم...با این روش ویزا دادن کشور نه می تونم حد اقل شش ماه پهلوی همسر و فرزندم باشم ونه اینکه مادر بیمارم را در غربت تنها بزار به ایران بیام
وقتی می فهمند ایرانی هستی اما خارج زندگی می کنی یا کار می کنی بهت مثل یک خائن نگاه می کنند که باید ثابت کنی نه من هنوز به کشور و مردمم وفا دار و دل وابستگی دارم
Qatar
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
بار ها شده من برای تمدید یک ماه ویزا مادرم که الان تابعیت کشور دیگه ای داره به گذرنامه رفت ،حتی با دیدن شناسنامه من و مادرم باز از تمدید ویزا امتناع کردن و بر خورد خیلی بدی داشتند خصوصا خانمای افسری که در تهران مشغول این امور هستند
ما چه گناهی کردیم که مملکت ما بخاطر سو مدیریت مجبور مون کرده خارج کار کنیم بخاطر هزینه درمان تابعیت یه کشور خارجی را داشته باشیم....الان من خارج کار می کنم،خانوادم بجز مادرم ایران هست همسرم و فرزندم...با این روش ویزا دادن کشور نه می تونم حد اقل شش ماه پهلوی همسر و فرزندم باشم ونه اینکه مادر بیمارم را در غربت تنها بزار به ایران بیام
وقتی می فهمند ایرانی هستی اما خارج زندگی می کنی یا کار می کنی بهت مثل یک خائن نگاه می کنند که باید ثابت کنی نه من هنوز به کشور و مردمم وفا دار و دل وابستگی دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
نیرویی جوانی برای خارجی صرف کرداید حالا باید از بیت المال هزینه دوران بازنشستگی شما را بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
به ایرانیان داخل کشور هم توجه کنید. چرا یک خانواده مثلاً 4 نفره باید 4 میلیون حقوق بگیره و تازه مستاجر هم باشه. این چه جوری زندگی است؟
چرا یک ایرانی داخل ایران دوست داشته باشه ادامه تحصیل بده ولی نتونه؟؟؟
چرا یک ایرانی داخل ایران دوست داشته باشه کلاسی بره ولی پول نداشته باشه؟؟؟
همه چیز شده پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
عزیزان
وقتی فری وارد ایران می شود ، یک عده ای از عناصر امنیتی ، آنقدر زنگ و پیغام می دهند و بازداشت می برند و می آورند ، که ایرانی های خارج کشور ، تمایلی به ورود ندارند .
اگر رهبری و جناب آقای رییسی بتوانند جلوی این عناصر خودسر را بگیرند ، ایرانی ها به راحتی می آیند و کنار خانواده هایی که چند ده سال از انها دور بودند ، سر می زنند .
مشکل ان است که بخشی از نیروهای خودسر دنبال تنش با همه هستند و همه را جاسوس فرض می کنند مگر اینکه خلافش ثابت شود .
لطفا اینها را رسیدگی کنید .
متشکرم
Russian Federation
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
مشکل ما نظام وظیفه است، من به خاطر سربازی نمیتونم برگردم ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
15 هزار یورو خرج کن بیا ایران
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۳۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
سرباز وطن بودن لیاقت میخواهد میخواهیم صد سال سیاه برنگردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
اگر ایرانی هستی باید مثل بقیه جوان ایرانی خدمت کامل تمام انجام دهید قانون یکسان باید باشد
Israel
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
هر ایرانی بدون در نظر گرفتن عقیده اش مجازه بدون مزاحمت بیاد و بره چون مملکت مال اونا هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
آها با پرچشم دشمنی خونی ایران و ایرانی از ایران و ایرانی گفتن خیلی قشنگه ایشون منظورش اینه جاسوسان بی شرفی مثل همین نازنین زاغری که دیروز دیدید با چه هزینه ای آزادش کردن هم بی مزاحمت بیاد تلاش کنه ایران رو کره زمین نباشه چرا چون اون اسم ایرانی داره یا صرفا در ایران متولد شده پس ایرانی حساب می شه حتی اگر کل هدفش نابودی این مملکت باشه:))))))))) پشمام سعی کنید نه از اینور بوم بیوفتید نه اونبر حساب ایرانی باغیرتی که حتی در خارج از مرز های ایران تمام هدفش حفظ ایرانه یکی مثل امید دانا با یکی مثل امثال اپوزیسیون ضد ایرانی یا کثافاتی که در سرزمین های اشغالی حضور دارن یا بهایی های صد برابر دشمن تر از دشمن جداست تا یکی مثل ایشون جو بر نداره با پرچم نحس اسقاطیل از ایران و ایرانی بگه همین مونده اینا هم خودشون رو ایرانی بدونن بعد این همه دشمنی:))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
این پرچم مزخرفی که تو زدی رو گفتگوی خودت معلومه دنبال جاسوسی و خرابکاری هستی فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
حرفت درسته اما بخاطر پرچم جعلیت منفی خوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
چیه ت اسرائیل گیر کردی ؟؟؟؟میخای برگردی؟؟؟؟؟لاقل پرچم ایران میزاشتی
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۷:۱۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
نگران نباشید به زودی زود همه ایرانیان خارج نشین چه از دانشجویان نخبگان و غیر نخبگان و چه غیر دانشجویان نخبگان و غیر نخبگان و چه همه خانواده های ایرانی مقیم غربیها همگیشان خودشان تقاضای بازگشت به ایران اسلامی را فوج فوج خواهند کرد و با هر شرایطی حاضر می شوند بی منت با جان دل به وطنشان و ملتشان خدمت رسانی کنند چرا که غرب فروپاشی خواهد شد و در جنگ جهانی سوم که غربیها باعث بانیش هستند و در این جنگ سخت ویرانگر جهانی سوم غرب فروپاشی و خار ذلیل و محتاج بلوک شرقیها خواهند شد و اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی با قدرت و اقتدار تشکیل و ظهور خواهد کرد و جهان اسلام ناب محمدی ص می شود ابرقدرت جهانی از هر لحاظ و جهان را پر از عدل داد انصاف حقوق بشرانه خواهد کرد بنابر این غرب جایگاه و امتیازی ندارد که ایرانیان بخواهند درون غرب بمانند چرا که به خاری و ذلت و نکبت خواهند افتاد تنها راهشان بازگشت به وطن مادریشان است که ابرقدرت جهانیست فقط در ایران اسلامی می توانند عزت مندانه زندگی کنند نه جای دیگری . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
ابر قدرتیم؟یادت رفت سال پیش مشاور وزیر بهداشتمون با یه توییت سفیر چین برکنار شد؟؟ابر قدرت؟تا جایی شدیم نوچه شرق که به دستور سفیر تا مشاور وزیر بهداشتمونم عوض میکنند؟؟ابر قدرتیم که روسیه برجاممون رو گروگان گرفته؟
Germany
reza
۱۴:۵۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
آخه نادان یک حرفی بزن که یک کم پشتش منطق داشته باشه گرچه همه
دارو دسته شما فندوق مغزهستید ای کیو جنگ جهانی سوم بشه با بمب های اتمی که دو طرف دارند کره زمین را ۳ بار نبود کرد اگر جنگ اتمی در اروپا و روسیه آغاز بشه ظرف ۳ روز گاز های متساعد شده از ان انفجار های هسته ای همه انسانها از بین میروند چه در ایران چه آفریقا
چه آسیا همه جانداران نبود میشوند پس اینقدر احمق نباش و شادی نکن از آغاز جنگ جهانی سوم شماها توده ای های جدید هستید که مسلک خوارج را دارد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۰۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
پاسخ به reza با پرچم آلمان : مغز هندونه ایی که ادعات لایه جو رو پاره کرده بشین و تماشا کن خودت اولیش هستی که تقاظای برگشت به ایران اسلامی رو داری از ترس جونت . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد .
آخرین اخبار