مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: تاکنون حریم حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان نهایی شده و حدود ۵۰۰ کیلومتر دیگر نیز در حال نهایی شدن است

آرش آریانژاد گفت: طول رودخانه‌های اصلی و فرعی کردستان، هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع است که شامل ۴۰ رودخانه اصلی و فرعی می‌شود.

او گفت: تعیین حد حریم و بستر هر یک کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی از زمان مطالعه، نقشه برداری، تهیه کاداستر، فراخوان عمومی تا نتیجه گیری نهایی ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که رقم بسیار بالایی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان می گوید: حدود و بستر بیش از ۳۹۶ کیلومتر از رودخانه‌های استان در ۲ ماه اخیر،  تعیین شد که این کار در راستای اجرای ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و همچنین ماده ۳ آیین نامه مربوط به نحوه تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های مصوب آبان سال ۱۳۷۹ و در حوزه شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان، کامیاران و دیواندره انجام شده است.

آریانژاد گفت: به تلاش برای جلوگیری از تضییع حق کشاورزان صاحب نسق و سند در حریم رودخانه‌ها تلاش خواهیم کرد، همچنین آمادگی داریم به صورت نقطه‌ای اعتراض کشاورزان واقعی و دارای سند در بستر رودخانه‌ها را بررسی کارشناسی کنیم، البته این مهم نیازمند کمک و همت توان هیات‌های علمی دانشگاه‌ها و بخش خصوصی است.

استان کردستان دارای ۱۸ محدوده مطالعاتی شامل ۹ محدوده آن اصلی و ۹ محدوده مشترک و متوسط بارندگی سالانه ۴۵۵ میلی‌متر است.

کردستان دارای ۹ دشت است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.