استاندار قزوین گفت: ظرفیت‌های مردمی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه برای نسل جدید و جوان بکارگیری شود.

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان گفت: فلسفه تشکیل این جلسه تصمیم گیری برای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت با نگاهی فرابخشی و فرا دستگاهی است و نباید به ارائه گزارش دستگاه‌های متولی امر ایثار و شهادت محدود شود.

وی افزود: فرهنگ ایثار و شهادت از عوامل وجودی و ابقایی جمهوری اسلامی است، ولی هرچقدر این فضا دولتی و حاکمیتی دنبال شود اثرگذاری کاهش پیدا کرده و اگر می‌خواهیم به گذشته برگردیم دستگاه‌های اجرایی باید از حوزه اقدام و عمل خارج شوند و به سمت حوزه حمایت از کسانی که علاقه مند، وفادار و متعهد به این موضوع هستند، بروند.

استاندار با اشاره به اقدامات خوب کانون فرزندان شهید استان در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: حضور نهاد‌های غیردولتی، جوان و مردم نهاد با تبیین یک روش مناسب می‌تواند به اثرگذاری بیشتر این شورا تبدیل شود، در غیر اینصورت موضوعات به مسائل سخت افزاری محدود می‌شود و به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

اعلایی با بیان اینکه البته این موضوع به معنای انکار اقداماتی که قانون تعریف کرده نیست و آن‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: باید علاوه بر موضوعات قانونی، این جلسات با حضور فعالین غیردولتی دنبال شود تا شاهد یک نتیجه و اثرگذاری مطلوب در حوزه ایثار و شهادت باشیم.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: شهادت مقوله‌ای است که به راحتی توفیق آن نصیب هر شخصی نمی‌شود و به نوعی از اراده انسان خارج است، اما ایثار به خواست و اراده خود انسان بستگی دارد و فرهنگ سازی، تشویق و تعریف‌های درست از ایثار می‌تواند منجر به تعالی فرهنگ ایثار در جامعه شود.

استاندار گفت: جهاد تبیین با موضوع ایثار و شهادت هم خوانی دارد و مطرح شدن آن به دلیل این است که در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کوتاهی داشته ایم و نسل جدید تعریف درستی از ایثار و شهادت ندارند.

اعلایی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌ها باید مشاور امور ایثارگران داشته باشند و نگاه‌ها به سمت اثرگذاری و تدوین راهبرد آسیب شناسی و آسیب زدایی باشد، اضافه کرد: باید یک فضای جدیدی در حوزه جهاد تبیین با محوریت مشاوران ایثارگری مدیران دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.